2964
Sök

V70 T5 försvinner vatten

15 Inlägg
18 augusti 2019
Trådstartare
#1
Tjena! Har en v70 r awd -98 med t5 som där försvinner vatten ur expansionskärlet. Om där är fullt med vatten och man kör ett tag så försvinner där kylarvätska. I vissa fall så när man öppnar locket på kärlet så kommer vattnet tillbaka men fortsätter man sen köra så försvinner det helt.

Har inget vatten i oljan, bilen startar lätt och går fint kall som varm. Dock ryker bilen vitt på tomgång men endast tomgång inget när man kör.

Tacksam för alla förslag och idéer!


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
18 augusti 2019
#2
Ett kompprov vore på sin plats. .
Kostar 200 på biltema. .

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

6 158 Inlägg
15 Inlägg
18 augusti 2019
Trådstartare
#4
jaka54 skrev:
Hej!
Du har antagligen en trasig topplockspackning!

Då borde det bubblat i expansionskärlet tycker jag?


Forummoderator
26 361 Inlägg
18 augusti 2019
#5
Inte så att locket till expansionskärlet är tätt då?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

716 Inlägg
18 augusti 2019
#6
Skulle det vara locket så tycker jag inte att den ska ryka vitt för den skull..
Tror som "jaka 54"

Forummoderator
26 361 Inlägg
18 augusti 2019
#7
zzr9409209 skrev:
Skulle det vara locket så tycker jag inte att den ska ryka vitt för den skull..
Tror som "jaka 54"

"Lite vitt" kan ju vara kondens lika gärna.
Frågan är hur mycket det är, och hur långvarigt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

15 Inlägg
18 augusti 2019
Trådstartare
#8
Mack skrev:
zzr9409209 skrev:
Skulle det vara locket så tycker jag inte att den ska ryka vitt för den skull..
Tror som "jaka 54"

"Lite vitt" kan ju vara kondens lika gärna.
Frågan är hur mycket det är, och hur långvarigt?

Inget vid körning, men ganska mycket vid tomgång och när man gasar efter det stått stilla nån sekund. Ryker konstant på tomgång.

Läst runt lite och vissa skriver att det kan vara sprucken vattenkanal som vidgar sig när motorn är varm och då läcker du ut till avgas. Ska testa nu i veckan med holts motorsvets.


962 Inlägg
18 augusti 2019
#9
Mack skrev:
Inte så att locket till expansionskärlet är tätt då?

Här är en poäng.

Förbrukat eller läckt vatten rinner nog tillbaka till kärlet enormt sällan, om än aldrig, är packning gången så är det ett otroligt konstigt fenomen att den håller undertryck i systemet och genererar ett sådant.
Borde vara tvärtom på skala, antingen tryck eller neutralt vid trasig packning.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

15 Inlägg
18 augusti 2019
Trådstartare
#10
M123 skrev:
Mack skrev:
Inte så att locket till expansionskärlet är tätt då?

Här är en poäng.

Förbrukat eller läckt vatten rinner nog tillbaka till kärlet enormt sällan, om än aldrig, är packning gången så är det ett otroligt konstigt fenomen att den håller undertryck i systemet och genererar ett sådant.
Borde vara tvärtom på skala, antingen tryck eller neutralt vid trasig packning.

Precis tycker det är jätteskumt, bör ju vara en spricka i kanalen som vidgar sig när det blir varmt.


6 158 Inlägg
19 augusti 2019
#11
Hej!
Om kylvätska försvinner och det inte är läckage i slangar eller i kylaren så måste det vara så att vattnet förvinner i motorn på något sätt. Det som talar för att det är motorn är att det kommer vit rök ur avgasröret, och då lutar det åt att det är topplockspackningen. Att blocket på något sätt skulle ha spruckit låter osannolikt på en så pass ny bilmotor.


716 Inlägg
19 augusti 2019
#12
NY!!! Finns inte många kvar i trafik nu...

15 Inlägg
19 augusti 2019
Trådstartare
#14
jaka54 skrev:
Allt är relativt! smile

Är ändå från -98


15 Inlägg
19 augusti 2019
Trådstartare
#15
zzr9409209 skrev:
NY!!! Finns inte många kvar i trafik nu...

Det är tradigt.


78 Inlägg
19 augusti 2019
#16
Just det att vattnet sjunker undan och kommer tillbax när du öppnar är för att trycket i kylsystemet är onormalt högt = slangar sväller). Känn på slangarna så är dom säkerligen stenhårda och då kan det bara vara toppackningen som läcker av div anledningar. Inte jätteovanligt med toppackningshaveri på volvomotorer runt 2000 o framåt

Das beste oder nichts!

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 augusti 2019
#17
Det är torrt under mattan vid mittkonsolen?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

15 Inlägg
20 augusti 2019
Trådstartare
#18
W123-76 skrev:
Just det att vattnet sjunker undan och kommer tillbax när du öppnar är för att trycket i kylsystemet är onormalt högt = slangar sväller). Känn på slangarna så är dom säkerligen stenhårda och då kan det bara vara toppackningen som läcker av div anledningar. Inte jätteovanligt med toppackningshaveri på volvomotorer runt 2000 o framåt

Slangarna ej svullna


15 Inlägg
20 augusti 2019
Trådstartare
#19
caromania skrev:
Det är torrt under mattan vid mittkonsolen?

Ja


15 Inlägg
20 augusti 2019
Trådstartare
#20
Ivel skrev:
Hur luktar kylarvätskan?
Här du avgasdoft i expansionskärlet.

Är kylarvätskan klar eller grumlig?

Hur ser tändstiften ut?

Hur luktar avgaserna?
Luktar dom sött, förbränner motorn kylarvätska.

(Pst; Häll inte i något "mirakel hokus pokus medel" det är bara en kortsiktig lösning som endast orsakar mer arbete framöver och ett igensatt värmeelement samt kylkanaler.)

Kylarvätskan e ganska fin, tändstift fina, avgaserna luktar typ sött.



Sök