Igår var jag helt säker på att jag skulle få åka till sjukhuset och få en rostflisa utborrad ur ögat. Det hade svidit i ögat hela dagen och jag trodde att det var svetsblänk eftersom jag slarvat lite med svetshjälmen. På kvällen tittade jag i spegeln för att se om jag var röd och fick se något svart på ögonvitan. Jag tog fingret men det satt fast. Eftersom både svetsloppor och slipflisor är glödande så vore det inte helt otänkbart att det skulle ha smält fast. Efter 20min kö till 1177 tröttnade jag och tog nageln och pillade lite, då lossnade det jätteenkelt och jag kände ingenting. Otrolig lättnad!
Jag kommer garanterat att bli mer noga med både skyddsglasögon och svetshjälm, det borde du med!
Nu är det iallafall barnvecka och två dagar sedan jag gjorde något åt bilen så kliandet i fingrarna börjar bli olidligt! Tur att jag har med lite väl valda bitar av bilen hem så att jag kan få lite gjort ändå haha Jag tänkte testa att göra rent instegslisterna riktigt ordentligt och slipa ner grillen.
Självklart hade jag glömt att ta med de bakre instegslisterna hem så de får vänta, men de främre och "yttertröskeln" (det sitter som en plastbalk utanpå tröskeln) ifrån förarsidan är rengjorda nu och insmorda med två lager Meguiars Ultimate Protectant Dash & Trim Restorer. Tanken är att jag ska fortsätta smörja in dem tills plasten blivit mättad och återfått sin ursprungliga yta, sen ska jag göra rent dem ordentligt igen så att de inte blir "kladdiga" som det annars lätt kan bli med den typen av medel (Jag vill ju inte att smutsen ska kladda fast).
Dålig bild men smutsen satt var verkligen ingnodd och satt fast
Jag missade att ta en bild innan jag började, men där den är torr ser man iallafall den tråkiga ytan plasten hade ifrån början
Torkade och sen insmorda med två lager Meguiars Ultimate Protectant Dash & Trim Restorer
Sen kom en kompis förbi och sponsrade med de lysen han hade på sin bil förra vintern, jag tror att det kan bli ljust!
Igår fick jag äntligen tid att göra lite med bilen igen! Det blev inga underverk den här gången heller, men sakta sakta faller det på plats.
Eftersom jag bytt golvplåten där stolarna suttit bultade fick jag börja med att borra hål och svetsa i muttrar för dem. Sen var det dags att lägga på lite färg på golvet. Tyvärr var det väl lite för kallt så färgen blev lite (eller mycket) flammig, men det kommer ändå inte att synas när allting sitter på plats så det är inte hela världen.
På tröskeln syns flammigheten tydligt
Inte skitsnyggt här heller
Sen var det dags för isoleringen, den hade absorberat det gamla golvet så det var en del att rensa bort
Efter att jag la i isoleringen insåg jag att bästa tillfället att reda ut kabeltrasslet som går till stereon är nu, så det var bara att ta tag i det.
Spår av tidigare ägares bristande kunskap, VARFÖR grenar både plusmatningen och jorden ut sig från en till två och sen till en igen?!
Isoleringen på plats
Golvmattan på plats
Förarstolen på plats
En sida klar, dags för nästa!
Okej, jag inser när jag tittar på bilderna att det egentligen var högersidan först men jag orkar inte ändra
Även om det inte är färdigt så känns det ändå som en milstolpe eftersom jag äntligen kan köra bilen och slipper ha den ivägen!
Efter en garagevända nu på kvällen så går huven äntligen att stänga. För att komma åt och fixa det enklare så rev jag bort frontbågen, den skulle ändå bort så småningom. Bilen har dessutom äntligen fått komma in inomhus!
Mekanismen, TOTALT ihopkärvad!
Efter att ha fått bada i bromsrengöring gick det att nöta liv i den
Insmord och fullt fungerande igen
Haken för säkerhetslåsningen hade slaknat lite men kom till liv efter lite skruvmejselvåld
mkt bra kämpat av dej själv gammal jeepägare så vet hur man får tjata gnälla och fjäska för bilen och all rost dessa har.. ser att du kämpar på så följer ...
mkt bra kämpat av dej själv gammal jeepägare så vet hur man får tjata gnälla och fjäska för bilen och all rost dessa har.. ser att du kämpar på så följer ...
Kul att du hänger med och tittar på mina tokigheter!
Bra kämpat att du kommit så här långt, lycka till på besiktningen :-)
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4
Bra jobbat. Följer detta och hoppas ombesiktningen lyckas.
vw_audi skrev:
Bra kämpat att du kommit så här långt, lycka till på besiktningen :-)
Tack för att ni håller på team idiot
turbonova skrev:
Hur gick bes?
Dåligt men bra, kan man samanfatta det så tro? Jag fick godkänt på alla ombesiktningspunkter, men jag fick en ny anmärkning - att chassinumret var svåravläst. Dock behöver jag inte komma tillbaka med det utan det räcker ifall jag ordnar det tills nästa besiktning.
Däremot blev besiktningsmännen förvirrade när de letade efter den rostlagade högertröskeln, eftersom de inte kunde hitta varken lagning eller rost där. Jag kunde nämligen inte heller hitta någon rost på den så jag gjorde aldrig något åt den.
Jag lägger upp en uppdatering med lite bilder om en liten stund.
Igår efter jobbet blev jag tvungen att beta av några punkter på listan, eftersom "någon" hade bokat besiktning. Det jag minns så här i efterhand (jag har märkt att minnet försvinner vid dålig sömn!) är att jag bytte bromsrören med efterföljande luftning.
Höger sida
Vänster sida
Jag passade på att göra rören lite längre så att jag kan flytta ner fästet för bromsslangarna sisådär 2" - vilket är vad jag tänkt höja bilen.
När jag kom hem ifrån garaget la jag mig över badkarskanten och slipade det sista på frontdelarna, halv tre kom jag i säng! Runt åtta vaknade jag med ett ryck och fick panik över att det bara var fyra timmar kvar till besiktning. Jag tog med grejerna och uppsökte en lokal som var tillräckligt varm för att spraya.
Resultatet blev inte vad jag hade hoppats på, men det finns säkert någon bra förklaring till det med!
Efter första sprutningen, plastprimer
Grillen blev betydligt mycket bättre än lyktkåporna!
Färdigsprutat, nu är det bara att vänta!
Ytan på grillen
Slutresultatet
Såhär blev bilen innan jag åkte till besiktningen
Jag slänger in en tillbakablick till hur den såg ut när jag köpte den
På väg till besiktningen, äntligen! (Ja, jag stannade för att ta bilden!)
Besiktningsutfallet blev godkänt på alla de tidigare punkterna, men med en ny anmärkning på att chassinumret var svåravläst - fast utan krav på att komma tillbaka.
Efter besiktningen svängde jag förbi och jämförde höjden mot kompisens Wrangler, jag har en bit kvar!
Väl tillbaka i garaget blev det att gnugga lite på inredningen - jag har aldrig sett en bil som haft så mycket ingnodd smuts tidigare! Det var så illa att jag blev tvungen att ta bort ratten för att komma åt att gnugga ordentligt.
Efter att jag stängde ner tråden så kom jag tillbaka till fliken där jag kollat på höjningskit och insåg att ingen kommer ge det till mig så jag var tvungen att sluta snåla..