Nu har jag haft tid för att titta lite närmare på karossen, och det var ungefär som jag förväntat mig. En del rost som behöver ersättas med ny plåt, men inte värre än att det ska kunna åtgärdas och bli fint igen. Kommer bilder på det...
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Vi börjar på höger sida. Främre rambalken som sitter framför domkraftsfästet är slut, så det blir att tillverka en ny dit. Ser även ut som det fortsätter upp på sidan, vilket säkert kommer att visa sig när skärmen tas bort. Andra sidan av samma balk... där någon varit och lagt på lite plåt. Inte snyggt. Domkraftsbalken är i bra skick. Där är ett litet hål in mot ramen som ska åtgärdas. Det verkar vara ett dräneringshål, eftersom det finns ett likadant på den andra sidan. Sprickan i underredsmassan skvallar om misstänkt rost även mot golvet. Får väl se hur mycket som finns därunder vid ett senare tillfälle. Dräneringshålet. Kommer mer...
Fortfarande höger sida. Ja, vad säger man... Det vanligaste roststället. Här blir det att bygga nytt, försöka få rätt form och fixa till gamla lagningar så det ser lite bättre ut.
Skärmkanten är tidigare "lagad" med någon kemisk metall eller liknande.
Lagom kexigt.
Domkraftsfästet har klarat sig skapligt på den här sidan. Det nedre svarta är inte något hål, det är skugga.
Nedre delen av bakskärmen (där har jag ekonomiplåt att sätta dit i alla fall), och reservhjulsbaljan måste byggas ny.
Reservhjulsbaljan innifrån; där var det "tätat" med fogskum så det inte skulle spruta skit rakt in.
Ja, det var höger sida av kapitänen. Kommer mer...
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Ja, det finns jobb att sätta klorna i. Jag har inte så klara planer än vad det ska bli av detta, men något blir det i alla fall. Hade en PV tidigare, men det är ganska vanliga bilar som tillverkades i 440 000 ex. Denna modell av Kapitän tillverkades i 145 616 exemplar och det märks också tydligt på tillgången av delar.
Ja, det finns jobb att sätta klorna i. Jag har inte så klara planer än vad det ska bli av detta, men något blir det i alla fall. Hade en PV tidigare, men det är ganska vanliga bilar som tillverkades i 440 000 ex. Denna modell av Kapitän tillverkades i drygt 143 000 ex. och det märks också tydligt på tillgången av delar.
Snacket hos andra Kapitänrenoverare är ju just saknandet av delar som så klart blir mindre för var år.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Ja, det finns jobb att sätta klorna i. Jag har inte så klara planer än vad det ska bli av detta, men något blir det i alla fall. Hade en PV tidigare, men det är ganska vanliga bilar som tillverkades i 440 000 ex. Denna modell av Kapitän tillverkades i drygt 143 000 ex. och det märks också tydligt på tillgången av delar.
Snacket hos andra Kapitänrenoverare är ju just saknandet av delar som så klart blir mindre för var år.
Ja, jag hade tur att råka hitta några delar till min. Jag fick tag i dem hos en kille som försöker sälja ca: 230 pressformar för ekonomiplåtdelar till Kapitän, Rekord, VW-bubbla och flera andra märken. Det finns fortfarande mycket plåtdelar kvar där. Jag såg innerskärmar fram till Amazon, stötdämparfäste och golvdelar till VW-bubbla, det var tröskelplåt och andra delar till flera bilmodeller.
Hade jag haft möjlighet skulle jag lätt ha köpt dessa, eller åtminstone några utvalda pressformar. Särskilt då till Kapitän eftersom det verkligen borde bevaras och möjliggöra nytillverkning av ekonomiplåt till dessa gamla bilar.
Allt det kommer från en firma som varit leverantör till dessa olika märkens generalagenter. Det är stor risk att dessa skatter kommer att försvinna, om han inte lyckas sälja det.
Kanske nåt för nån som vill starta eget och som har bilintresse.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Vänster sida. Domkraftsfäste bak, intryckt och flera gamla "lagningar" har orsakat en liten kollaps. Skärmkanten ser inte bra ut. Jag har lyssnat på ett tips om att skärmkant från Mercedes 123 ska fungera att sätta dit utan allt för mycket modifiering, så jag har beställt ett par för att prova om det går. Se bilder längre ner. Innertaket hänger lite också. Undrar om det är svårt att spänna upp igen?
Kommer att följas, (håller ju själv på med en från -62.) bakom stänklapps fästet på vänster bagagegolv sida ska ljuddämpare sitta. Bilen ser relativt bra ut ändå tycker jag.
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Kommer att följas, (håller ju själv på med en från -62.) bakom stänklapps fästet på vänster bagagegolv sida ska ljuddämpare sitta. Bilen ser relativt bra ut ändå tycker jag.
Ok, då behöver ju dom delarna inte sitta kvar eftersom det inte kommer att bli någon original ljuddämpare på den. Ja, jämfört med hur din har varit så ser den här rätt så bra ut, men, har ju inte fått av skärmarna och ur framsoffan än...
Kommer att följas, (håller ju själv på med en från -62.) bakom stänklapps fästet på vänster bagagegolv sida ska ljuddämpare sitta. Bilen ser relativt bra ut ändå tycker jag.
Ok, då behöver ju dom delarna inte sitta kvar eftersom det inte kommer att bli någon original ljuddämpare på den. Ja, jämfört med hur din har varit så ser den här rätt så bra ut, men, har ju inte fått av skärmarna och ur framsoffan än...
Det blir nog att ställa in sig på att byta lite plåt där med, ganska vanlig åkomma. Speciellt den övre delen mot framrutan.
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Gjorde iordning en 60a vintern 76-77 lagom till körkortet, den var ungefär i skick som din redan då. Bättre tillgång till delar förstås men bara gassvets och ett oisolerat uthus. Motorn renoverades men svetsningen gjordes utanför. Första Kapitänen var en 56a i 14årsåldern. Dom har fortfarande en speciell plats i hjärtat...
En update. Har nu fått hem mercedesskärmkanterna, och det ser ut som det ska kunna gå att få dit dem med lite lagom massage. Själva kanten sticker ut lite mer, bredare, än original, men eftersom det blir nytt på båda sidorna gör det inget. Kanske det går att få dit ett lite bredare däck sen också...