Richtenb skrev:
Antagligen? Du är ju en oljeguru enligt dig själv?
Nej, det är jag inte, och det har jag aldrig påstått. Jag kan mer om oljor än dom flesta andra, men det betyder inte att jag kan allt. Ju mer jag lär mig desto mer inser jag att jag inte kan. Till skillnad mot dig då förstås som faktiskt kört 20.000 mil i en Toyota på fel olja och därmed kan mer än tusentals kemister inom bilindustrin.
Richtenb skrev:
Den enda skillnaden är additiv som jag sa tidigare vilket kan påverka flampunkt, viskoindex etc som egentligen är helt ointressant i en vanlig bil inom ramarna för tråden. Nu pratar vi klass 3 oljor och inte klass 4 pao eller klass 5 ester. Men klass 5 ester är ju enligt dig fortfarande en sämre olja om den inte innehar exakt rätt klassning för din bil.....
Flampunkt och viskositet är helt ointressant? Allvarligt?
Och som jag försökt förklara hur många gånger som helst tidigare: vad som avgör om en olja är bra eller dålig beror på vad du ska ha den till!
Richtenb skrev:
Biltema exempelvis rekommenderar exakt samma olja till alla bilar. Konstigt? Det borde de ju kunna bli stämda för?
Nej, det gör dom inte. Sök på exempelvis Dexos 2 eller BMW LL-04 så får du upp olika oljor.
Hur ska dom kunna bli stämda? Det finns ingen lag mot felaktiga rekommendationer. Tyvärr.
Richtenb skrev:
Du kan inte påvisa att en rasad motor beror på fel olja. Hur skulle du kunna göra det? Öppnade du motorn när den var ny, sen körde du den i 30000 mil på samma olja och sen kunde du med bestämdhet säga att det var oljans fel? Det är mycket i dina resonemang som inte alls går ihop inom sccopet för tråden. Eller har du svävat ut igen till Nasas rymdraket från en helt vanlig Nissan King Cab 2000, Kanske en Subaru WRX STI som körts stenhårt på banan?
Och du kan inte påvisa att motorerna jag skruvar isär *inte* beror på fel olja.
Alla som håller på med motorer vet att man aldrig med säkerhet kan bevisa något, men när man sett tillräckligt många ras börjar man se mönster och kan dra egna slutsatser.
Vet inte vilka av mina resonemang du har svårt att förstå, men highlighta dom gärna så förklarar jag igen. Kan dock inte minnas att jag någonsin nämnt NASA.
Richtenb skrev:
Alla rasade 1.4Tsi motorer beror väl också på fel olja va? Lika sant som ditt påstående ovan och HELT omöjligt att exakt påvisa vad det beror på förutom att de är dåligt konstruerade med ett antal svaga punkter.
Och igen, jag har aldrig nämnt någon 1.4Tsi, så jag kan inte hjälpa dig i den frågan. Du argumenterar mot dig själv och jag tänker inte lägga mig i den fighten också.
Richtenb skrev:
Du kör mycket med personlig påhopp om kompetens inom MITT område, dvs nåt som du aldrig provat. Att köra på oljor som inte har tillverkarens klassning. Jag kan lova dig att jag ligger 25 år före dig kompetensmässigt inom det området och det går fortfarande väldigt bra.
Diskussionen handlar om oljor, så förhoppningsvis pratar vi om samma område?
Att köra sina egna bilar på en viss olja är inte kompetens, inte ens om du så gör det i 200 år. I bästa fall kan det räknas till erfarenhet, men en mycket begränsad och högst personlig sådan.
När du kört 1000 bilar i några hundratusen mil under en flerårs period, då börjar du få ihop tillräckligt med erfarenhet för att den faktiskt ska vara värd någonting, rent statistiskt.
Richtenb skrev:
Det är helt ok att ha en egen åsikt och jag respekterar din, jag tycker man ska tänka logiskt, läs på innehållsförteckningen på olika oljor så ser ni hur lite det skiljer sig mellan KLASS 3 Helsyntet.
Skiljer det inte nåt i pengar så kan jag absolut hålla med dig i det faktum att man kan köra på tillverkarens olja.
Problemet är att innehållsförteckningen aldrig någonsin, i något enda fall, kan ge dig tillräckligt med information för att avgöra om oljan är lämpad i din bil. Att du tror det visar bara på hur lite du vet om oljor, men egentligen är det inte bara ditt fel. Informationen på förpackningen är oftast skrämmande dålig och alltid bristfällig så hur påläst man än är så är det oftast omöjligt att avgöra om en olja är lämplig enbart med hjälp av innehållsförteckningen.
Som tur är så kom ju någon smart person på att man kan använda ett system med klassificeringar som direkt låter konsumenterna veta om en olja är lämplig eller inte utan att dom behöver vara experter eller läsa på mer än att slå upp en sida i bilens instruktionsbok. Många konsumenter grejer detta utan problem, dock inte alla.
Richtenb skrev:
Jag pratar hela tiden inom scoopet för 90-ganska tidiga 2000 tals bilar och där är gissningsvis varje krona värd en hel del (särskilt om man kan kapa halva summan på oljebyte)
Och som vi flera gånger försökt påpeka för dig, så behöver rätt klassning inte alls betyda att det blir dyrare. Men som man brukar säga, har du inte råd med rätt olja så har du definitivt inte råd med ett motorhaveri heller.