Golf 2 från 89, ska monteras en 1,8t 20v aum motor från skoda octavia plus få lite allmän uppfräschning.
Började projektet i september så hunnit med lite redan.
Slet ur gamla motorn, tvätta rent med högtryckstvätt och rulla in i garaget.
Fram och bakvagn blästrades och grundades.
Fick göra lite specialare för att få i nya bussningar i bakvagnen.
Renovering av oken fram.
Hämtade spindlar, okhållare, ok och skivor på skroten ifrån en golf 3, fick då 256mm skivor och grövre ok jämfört med 239 original.
Köpte även okhållare och ok bak från gti av en kille i helsingborg så jag slipper trumbroms bak.
Målar allt i tvätthallen på jobb, blev 2k industrifärg. Sambon fick prova på och måla också.
Pressar i nya hjullager.
Fram och bakvagn ihopa monterat, alla slitage delar så som lager, bussningar, packningar och glidbultar osv är nya.
Mattat ner lacken och tvättat rent med thinner inför lack.
Glänsande rött igen, köpte 2k sprayburk, man slår i botten så blandas härdaren och färgen. 1st sprayburk räckte precis som tur va.
Har ingen bild på bilen med köpte mig en sleten Skoda Octavia 1,8t från 01 för 4 tusen som jag slitit ut motor, pedalställ, växellåda, vajerspakställ och elhärva ifrån.
Då jag ska köra med hydraulisk koppling och drive by wire, alltså elektrisk gasspjäll och pedal behvöver jag bygga om befintligt pedalställ.
Kapa bort befintliga gaspedal.
Gjorde en platta för att kunna fästa nya gasen. Hålet är till för att där bakom sitter en skruv som ska fästa pedalstället i torpedväggen.
Markerade var skruvarna skulle sitta.
Svetsa på dem.
kolla med min synvinkel så de ser hyffsat ut.
Nu till hydrauliska kopplingen.
Fick kapa bort lite på de gamla för att den nya kopplingen ska få plats bredvid.
Kapade av original kopplingspedal och rätade den.
Här ser man skillnaden på vinklarna och varför jag fick kapa den.
Fick kapa av skodans pedal på hälften då vinkeln på den va fel och skruvade dit golfens pedal.
Golfens pedalgummi på bromsen va kass men gummit från skodans koppling passa perfekt.
Märkte upp var jag skulle borra hål i torpedväggen till kopplingen.
Slipa sen ner hålet så de blev runt och fint, tog lite röd bromsoksfärg jag hade hemma och målade i hålet så de inte ska rosta.
Borra sen hål till bultarna och skruvade dit kopplingen.
Syns dåligt inifrån men kan nog funka.
Bild på motorn och lådan, inte hunnit göra så värst mycket med det.
Mycket delar så som packningar, koppling, kamrem osv är beställt, motorn ska inte öppnas men diverse packningar och packboxar ska bytas, sen måla och blästra så de ser fint ut.
Rejält skitigt.
Lådan rengjord.
Allt för tillfället, alla tiders
Började projektet i september så hunnit med lite redan.
Slet ur gamla motorn, tvätta rent med högtryckstvätt och rulla in i garaget.
Fram och bakvagn blästrades och grundades.
Fick göra lite specialare för att få i nya bussningar i bakvagnen.
Renovering av oken fram.
Hämtade spindlar, okhållare, ok och skivor på skroten ifrån en golf 3, fick då 256mm skivor och grövre ok jämfört med 239 original.
Köpte även okhållare och ok bak från gti av en kille i helsingborg så jag slipper trumbroms bak.
Målar allt i tvätthallen på jobb, blev 2k industrifärg. Sambon fick prova på och måla också.
Pressar i nya hjullager.
Fram och bakvagn ihopa monterat, alla slitage delar så som lager, bussningar, packningar och glidbultar osv är nya.
Mattat ner lacken och tvättat rent med thinner inför lack.
Glänsande rött igen, köpte 2k sprayburk, man slår i botten så blandas härdaren och färgen. 1st sprayburk räckte precis som tur va.
Har ingen bild på bilen med köpte mig en sleten Skoda Octavia 1,8t från 01 för 4 tusen som jag slitit ut motor, pedalställ, växellåda, vajerspakställ och elhärva ifrån.
Då jag ska köra med hydraulisk koppling och drive by wire, alltså elektrisk gasspjäll och pedal behvöver jag bygga om befintligt pedalställ.
Kapa bort befintliga gaspedal.
Gjorde en platta för att kunna fästa nya gasen. Hålet är till för att där bakom sitter en skruv som ska fästa pedalstället i torpedväggen.
Markerade var skruvarna skulle sitta.
Svetsa på dem.
kolla med min synvinkel så de ser hyffsat ut.
Nu till hydrauliska kopplingen.
Fick kapa bort lite på de gamla för att den nya kopplingen ska få plats bredvid.
Kapade av original kopplingspedal och rätade den.
Här ser man skillnaden på vinklarna och varför jag fick kapa den.
Fick kapa av skodans pedal på hälften då vinkeln på den va fel och skruvade dit golfens pedal.
Golfens pedalgummi på bromsen va kass men gummit från skodans koppling passa perfekt.
Märkte upp var jag skulle borra hål i torpedväggen till kopplingen.
Slipa sen ner hålet så de blev runt och fint, tog lite röd bromsoksfärg jag hade hemma och målade i hålet så de inte ska rosta.
Borra sen hål till bultarna och skruvade dit kopplingen.
Syns dåligt inifrån men kan nog funka.
Bild på motorn och lådan, inte hunnit göra så värst mycket med det.
Mycket delar så som packningar, koppling, kamrem osv är beställt, motorn ska inte öppnas men diverse packningar och packboxar ska bytas, sen måla och blästra så de ser fint ut.
Rejält skitigt.
Lådan rengjord.
Allt för tillfället, alla tiders
0
0
0
0