3746
Sök

Hjälp. Motoroptimering WRX STi

7 Inlägg
27 november 2019
Trådstartare
#1
Som titeln lyder,

Har alltså efter en del eftertanke bestämt mig för att optimera motorn i min 2011 WRX STi, å få ut lite mer kräm utan att skrämma försäkringsbolaget. Även hört att detta kan dra ner på bränsleförbrukningen, vilket skulle vara en fin bonus!

Har såklart läst på en del, men om någon kan nämna några övervägande nackdelar med detta så lyssnar jag mer än gärna!

Annars undrar jag om det är någon som kan tipsa om något vettigt och seriöst ställe man kan vända sig till i stockholm/nyköpings trakterna?


Tack på förhand!

399 Inlägg
28 november 2019
#2
Ta och åk till Boris på Svwat-Eculogic-Tuning som ligger Norrköping och du blir inte besviken. Han är så jädrans duktig kille, de finns på Facebook om du har några frågor.

https://www.google.se/maps/place/SVWAT/ … d16.179353

7 Inlägg
28 november 2019
Trådstartare
#3
Greenhorn skrev:
Ta och åk till Boris på Svwat-Eculogic-Tuning som ligger Norrköping och du blir inte besviken. Han är så jädrans duktig kille, de finns på Facebook om du har några frågor.

https://www.google.se/maps/place/SVWAT/ … d16.179353

Bugar och bockar för svaret!smile
Får ta å kolla upp det!

Mvh

Allfixare
1 475 Inlägg
28 november 2019
#4
JRM borde väl vara ganska givna att kolla hos? Ligger i Stockholm, har enorm erfarenhet av Subaru.


33 Inlägg
29 november 2019
#5
Har gjort en ombyggnad på min 2011 sti. Gjorde de hos sandåsens motorsport och där blir man inte besviken. Gjorde så min går på flexfuel. Kan alltså tanka både E85 och 98. Mer kräm blev de men inte direkt bränslesnålare, snarare tvärtom😉


4 822 Inlägg
29 november 2019
#6
fish skrev:
JRM borde väl vara ganska givna att kolla hos? Ligger i Stockholm, har enorm erfarenhet av Subaru.

nej.

Frondaim skrev:
Har gjort en ombyggnad på min 2011 sti. Gjorde de hos sandåsens motorsport och där blir man inte besviken. Gjorde så min går på flexfuel. Kan alltså tanka både E85 och 98. Mer kräm blev de men inte direkt bränslesnålare, snarare tvärtom😉

ja dom eller PBZ https://pbz.se (ligger i Uppsala) eller AG:s http://www.agsinorrkoping.se (ligger i Norrköping)

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Allfixare
1 475 Inlägg
29 november 2019
#7
Christian S skrev:
fish skrev:
JRM borde väl vara ganska givna att kolla hos? Ligger i Stockholm, har enorm erfarenhet av Subaru.

nej.

Frondaim skrev:
Har gjort en ombyggnad på min 2011 sti. Gjorde de hos sandåsens motorsport och där blir man inte besviken. Gjorde så min går på flexfuel. Kan alltså tanka både E85 och 98. Mer kräm blev de men inte direkt bränslesnålare, snarare tvärtom😉

ja dom eller PBZ https://pbz.se (ligger i Uppsala) eller AG:s http://www.agsinorrkoping.se (ligger i Norrköping)

Vadå nej? Det ligger i Södertälje, och dom har väl optimerat mängder med Subaru. Bla 2st WRX STI och en GT86 åt en kompis till mig, allihopa med mycket gott resultat.


4 822 Inlägg
30 november 2019
#8
fish skrev:
Christian S skrev:
fish skrev:
JRM borde väl vara ganska givna att kolla hos? Ligger i Stockholm, har enorm erfarenhet av Subaru.

nej.

Frondaim skrev:
Har gjort en ombyggnad på min 2011 sti. Gjorde de hos sandåsens motorsport och där blir man inte besviken. Gjorde så min går på flexfuel. Kan alltså tanka både E85 och 98. Mer kräm blev de men inte direkt bränslesnålare, snarare tvärtom😉

ja dom eller PBZ https://pbz.se (ligger i Uppsala) eller AG:s http://www.agsinorrkoping.se (ligger i Norrköping)

Vadå nej? Det ligger i Södertälje, och dom har väl optimerat mängder med Subaru. Bla 2st WRX STI och en GT86 åt en kompis till mig, allihopa med mycket gott resultat.

självklart finns det många som är nöjda men också en hel del som inte är det, har ingen personlig erfarenhet av dom men under dom 9 åren som jag var medlem i subaru klubben så hörde man både ett och annat om dom. kan ta en kompis i klubbens fd bil som exempel, en Impreza STI ´08 med smidd motor som var mappad hos ett annat företag och körde med den i flera tusen mil utan problem men sen när han som köpte den lämnade in den till JRM för mappning efter ha bytt turbo tror jag att det var för att få ut mer effekt så rasade motorn omgående.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Allfixare
1 475 Inlägg
1 december 2019
#9
Christian S skrev:
fish skrev:
Christian S skrev:
fish skrev:
JRM borde väl vara ganska givna att kolla hos? Ligger i Stockholm, har enorm erfarenhet av Subaru.

nej.


ja dom eller PBZ https://pbz.se (ligger i Uppsala) eller AG:s http://www.agsinorrkoping.se (ligger i Norrköping)

Vadå nej? Det ligger i Södertälje, och dom har väl optimerat mängder med Subaru. Bla 2st WRX STI och en GT86 åt en kompis till mig, allihopa med mycket gott resultat.

självklart finns det många som är nöjda men också en hel del som inte är det, har ingen personlig erfarenhet av dom men under dom 9 åren som jag var medlem i subaru klubben så hörde man både ett och annat om dom. kan ta en kompis i klubbens fd bil som exempel, en Impreza STI ´08 med smidd motor som var mappad hos ett annat företag och körde med den i flera tusen mil utan problem men sen när han som köpte den lämnade in den till JRM för mappning efter ha bytt turbo tror jag att det var för att få ut mer effekt så rasade motorn omgående.

OK, fast det behöver ju kanske inte vara JRM, s fel? Bara för att den fungerat i flera tusen mil tidigare...


7 274 Inlägg
1 december 2019
#10
Christian S skrev:
fish skrev:
Christian S skrev:
fish skrev:
JRM borde väl vara ganska givna att kolla hos? Ligger i Stockholm, har enorm erfarenhet av Subaru.

nej.


ja dom eller PBZ https://pbz.se (ligger i Uppsala) eller AG:s http://www.agsinorrkoping.se (ligger i Norrköping)

Vadå nej? Det ligger i Södertälje, och dom har väl optimerat mängder med Subaru. Bla 2st WRX STI och en GT86 åt en kompis till mig, allihopa med mycket gott resultat.

självklart finns det många som är nöjda men också en hel del som inte är det, har ingen personlig erfarenhet av dom men under dom 9 åren som jag var medlem i subaru klubben så hörde man både ett och annat om dom. kan ta en kompis i klubbens fd bil som exempel, en Impreza STI ´08 med smidd motor som var mappad hos ett annat företag och körde med den i flera tusen mil utan problem men sen när han som köpte den lämnade in den till JRM för mappning efter ha bytt turbo tror jag att det var för att få ut mer effekt så rasade motorn omgående.

Fast det är ungefär som att säga att en bil gick sönder efter att ha varit på verkstad.
Behövs rätt mycket mer info för att veta om det är relevant eller inte.

Med tanke på att dom är rätt stora och varit verksamma i många år brukar tyda på att dom gör något rätt.
Vet flertalet personer, bl a en 1000hk gtr, som haft sina bilar där och är nöjda kunder.


4 822 Inlägg
1 december 2019
#11
ni får tycka vad ni vill men JAG kommer aldrig att rekommendera någon att åka dit och skulle jag köpa en bil som är mappad av dom så kommer jag mappa om den på ett annat ställe så fort som möjligt.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Allfixare
1 475 Inlägg
1 december 2019
#12
Christian S skrev:
ni får tycka vad ni vill men JAG kommer aldrig att rekommendera någon att åka dit och skulle jag köpa en bil som är mappad av dom så kommer jag mappa om den på ett annat ställe så fort som möjligt.

OK! Då vet vi! Din kompis bil som var trimmad gick sönder EFTER den hade varit hos dom. JRM = Världens sämsta firma. Perfekt, då vet vi.


33 Inlägg
2 december 2019
#13
fish skrev:
Christian S skrev:
ni får tycka vad ni vill men JAG kommer aldrig att rekommendera någon att åka dit och skulle jag köpa en bil som är mappad av dom så kommer jag mappa om den på ett annat ställe så fort som möjligt.

OK! Då vet vi! Din kompis bil som var trimmad gick sönder EFTER den hade varit hos dom. JRM = Världens sämsta firma. Perfekt, då vet vi.

Har också hört lite si o så om JRM men inte gjort något där själv så ska ej uttrycka mig. Men Jimmy på sandåsen har verkligen koll på grejerna. Ska snart dit igen så han ska få bygga lite:)


4 822 Inlägg
3 december 2019
#14
fish skrev:
Christian S skrev:
ni får tycka vad ni vill men JAG kommer aldrig att rekommendera någon att åka dit och skulle jag köpa en bil som är mappad av dom så kommer jag mappa om den på ett annat ställe så fort som möjligt.

OK! Då vet vi! Din kompis bil som var trimmad gick sönder EFTER den hade varit hos dom. JRM = Världens sämsta firma. Perfekt, då vet vi.

det var kompisen fd bil wink
härligt att du insett att dom inte är så bra som du trodde.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
23 december 2019
#15
Subarus motorer ska inte vara något under av hållbarhet. I alla fall inte de lite nyare.
Kolla så du inte borde byta kolvar och stakar före det att du börjar trimma.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

4 822 Inlägg
23 december 2019
#16
EPG skrev:
Subarus motorer ska inte vara något under av hållbarhet. I alla fall inte de lite nyare.
Kolla så du inte borde byta kolvar och stakar före det att du börjar trimma.

2 liters STI motorn håller bra, går att plocka 400hk utan att öppna motorn men subaru har haft problem med kolvarna i 2,5 liters STI motorn ända sedan den kom 2006 här i sverige så även en bil som är helt original kan få problem.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

7 Inlägg
12 januari 2020
Trådstartare
#17
Christian S skrev:
EPG skrev:
Subarus motorer ska inte vara något under av hållbarhet. I alla fall inte de lite nyare.
Kolla så du inte borde byta kolvar och stakar före det att du börjar trimma.

2 liters STI motorn håller bra, går att plocka 400hk utan att öppna motorn men subaru har haft problem med kolvarna i 2,5 liters STI motorn ända sedan den kom 2006 här i sverige så även en bil som är helt original kan få problem.

Tack för svar!

"Tyvärr" så rullar jag med 2,5 liters motorn, så kanske är värt att kolla kolvar, ev. stakar innan jag gör något?

Enligt serviceboken har det aldrig funnits några som helst problem motormässigt, vilket kanske är på både gott och ont.

Hoppas ni haft en go helg!

4 822 Inlägg
12 januari 2020
#18
WaffleGod skrev:
Christian S skrev:
EPG skrev:
Subarus motorer ska inte vara något under av hållbarhet. I alla fall inte de lite nyare.
Kolla så du inte borde byta kolvar och stakar före det att du börjar trimma.

2 liters STI motorn håller bra, går att plocka 400hk utan att öppna motorn men subaru har haft problem med kolvarna i 2,5 liters STI motorn ända sedan den kom 2006 här i sverige så även en bil som är helt original kan få problem.

Tack för svar!

"Tyvärr" så rullar jag med 2,5 liters motorn, så kanske är värt att kolla kolvar, ev. stakar innan jag gör något?

Enligt serviceboken har det aldrig funnits några som helst problem motormässigt, vilket kanske är på både gott och ont.

Hoppas ni haft en go helg!

jag föredrar 2,5 litaren då den har bättre bottendrag, jag bytte till ett 2,5 liters shortblock när jag bytte i den subarun jag hade.

det spelar ingen roll då man lika gärna kan få problem med kolvarna på en bil som är helt original som på en som är trimmad.

här är en länk som behandlar problemet
https://www.comeanddriveit.com/engine/s … nd-failure

här är några videoklipp





Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

4 822 Inlägg
12 januari 2020
#19
om du söker på ringland issue subaru på google så hittar du ännu mer info.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
12 januari 2020
#20
Christian S skrev:
om du söker på ringland issue subaru på google så hittar du ännu mer info.

är väll långt ifrån det enda problemet dom har..   kussens  tok rasade  lager ras.   välservad och allt....

Kör fort så hinner inget hända...


Sök