Bilen är en vanlig Audi A4 -10 B8, bensin, manuellt växlad, som gått perfekt i många år. Fått service och god omvårdnad enligt anvisningar. När jag som kom ned till garaget häromdagen gick bilen inte att öppna genom att trycka på nyckeln. Öppnade förardörren manuellt genom att dela på nyckeln. Satte in nyckeln i tändningslåset. Inget hände annat än att plastdelen av nyckeln sitter fast där sedan dess. Några symboler lyser svagt i instrumentklockorna. P bromsen är ansatt och ratten låst.Min vanliga verkstad tar emot bilen på tisdag och har kontaktat bärgare som skall bogsera bilen dit dagen före. Verkstaden tror batteriet pajat och det är möjligt med tanke på bilens ålder. Bilen är en lågmilare som snart gått elva tusen mil. Egendomligt när bilen fungerar helt normalt ena dagen och inte alls dagen efter. Den hade stått inne i garaget ungefär tjugo timmar efter sista turen och det är fortfarande några plusgrader hela dygnet i Skåne. Garaget är över två och femtio högt och med plats för över hundra bilar så på något sätt måste bilen flyttas ut ur sin ruta för att kunna bärgas. Hur flyttar man bilen vid bärgning när den är elektriskt fastbromsad? Ingen aning om hur den elektriska handbromsen lossas utan ström. Undrar också vilka hjul som den elektriska p-bromsen verkar på. Bilen har ett start/stopp system som fungerat ibland. Därför finns behov av ett speciellt batteri som kostar extra pengar. Sedan skall det också integreras med bilens mjukvara. Fått en del tips om att koppla en CTEK laddare till batteriet och sökt elledningarna i garaget och förmodar det finns en strömkontakt inlåst i skåp mer än trettio meter från bilen. Detta under förutsättning att jag kan få support från vaktmästaren. Batteriet ligger under reservhjulet och jag har lyckats öppna bakluckan inifrån men hade fel verktyg med mig då. Provade att koppla startkablar från en annan bil till några angivna kontakter i motorrummet men hände ingenting alls. Bifogar en länk där alla säkringar är angivna och flera verkar vara kontrollsäkringar för bilens elektriska system. Hoppas på att någon kunnig person läser detta och kommer vara stort tack skyldig om någon är intresserad av att vara till hjälp om felets art och uppkomst? Kan det vara någon säkring som gått? http://www.audihowto.com/audi-a4-b8-...tion-amperage/
Det kan bli kortslutning i batteriet över natten vilket resulterar i det du beskriver. ang förflyttningen så får någon annan bidra med sina kunskaper. Är det helt omöjligt att komma åt batteriet och byta det själv?
Går att komma åt batteriet genom att krypa genom bilen och öppna bakluckan manuellt inifrån. Inte helt enkelt och kräver viss smidighet. Har fått hjälp med detta men hade då fel verktyg för komma åt polerna på batteriet. Ska göra om samma sak i morgon för att kunna mäta spänningen i batteriet. Enligt vad jag läst mig till är det inte så enkelt som att bara byta batteriet. Bilens mjukvara måste tydligen bli uppdaterad samtidigt.
Hej! Ett tips! Skaffa en laddare och en multimeter. Ett fräscht batteri bör ligga på 12,6 volt. När man laddat över natt ska spänningen ligga över 13 volt och hålla dig där i flera timmar. -När laddade du senast?
Bärgaren har "bärbar" ström så han/hon kommer gå och starta din bil och köra den till bärgaren och bärga in den till verkstaden (om du inte kör in den själv när han/hon startat den åt dig).
//Brådhis
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Går att komma åt batteriet genom att krypa genom bilen och öppna bakluckan manuellt inifrån. Inte helt enkelt och kräver viss smidighet. Har fått hjälp med detta men hade då fel verktyg för komma åt polerna på batteriet. Ska göra om samma sak i morgon för att kunna mäta spänningen i batteriet. Enligt vad jag läst mig till är det inte så enkelt som att bara byta batteriet. Bilens mjukvara måste tydligen bli uppdaterad samtidigt.
"Måste" får man ta med en nypa salt. Moderna bilar krånglar till det genom att ändra laddcykeln beroende på hur gammalt batteriet är. Om inte bilen får veta att batteriet är bytt laddar den som om batteriet var gammalt. Det kommer alltså fungera ändå, fast inte 100% optimalt.
Går att komma åt batteriet genom att krypa genom bilen och öppna bakluckan manuellt inifrån. Inte helt enkelt och kräver viss smidighet. Har fått hjälp med detta men hade då fel verktyg för komma åt polerna på batteriet. Ska göra om samma sak i morgon för att kunna mäta spänningen i batteriet. Enligt vad jag läst mig till är det inte så enkelt som att bara byta batteriet. Bilens mjukvara måste tydligen bli uppdaterad samtidigt.
"Måste" får man ta med en nypa salt. Moderna bilar krånglar till det genom att ändra laddcykeln beroende på hur gammalt batteriet är. Om inte bilen får veta att batteriet är bytt laddar den som om batteriet var gammalt. Det kommer alltså fungera ändå, fast inte 100% optimalt.
nja en 10a är ej så avancerad,, trodde det var programmerat på min 10a,, men är bara å byta å se glad ut
nja en 10a är ej så avancerad,, trodde det var programmerat på min 10a,, men är bara å byta å se glad ut
Är din A4 utrustad med start/stopp funktion och har bensinmotor som min? Var det länge sedan du bytte batteriet? Programmering av ett nytt batteri sker väl oftast genom att ha en laptop med rätt mjukvara sammankopplad med bilens styrdator.
Mätt batterispänningen med hjälp av multimeter nu. Resultat blev att batteriet måste betraktas som stendött. Spänningen mellan plus och minuspol låg på runt 3V. Mätte även på de platser i motorrummet där man kan koppla startkablar och exakt samma svar då. Kan bärgaren trots detta lyckas med att tillföra bilen så pass mycket ström så den kan transporteras till verkstad?
Mätt batterispänningen med hjälp av multimeter nu. Resultat blev att batteriet måste betraktas som stendött. Spänningen mellan plus och minuspol låg på runt 3V. Mätte även på de platser i motorrummet där man kan koppla startkablar och exakt samma svar då. Kan bärgaren trots detta lyckas med att tillföra bilen så pass mycket ström så den kan transporteras till verkstad?
Inga problem.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mätt batterispänningen med hjälp av multimeter nu. Resultat blev att batteriet måste betraktas som stendött. Spänningen mellan plus och minuspol låg på runt 3V. Mätte även på de platser i motorrummet där man kan koppla startkablar och exakt samma svar då. Kan bärgaren trots detta lyckas med att tillföra bilen så pass mycket ström så den kan transporteras till verkstad?
Utan tvekan! Det ska han/hon kunna lösa.
//Brådhis
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Uppdatering: Stämde bra med beskrivningarna här ovan. Bärgaren kopplade ett jag antar extra kraftigt batteri till kontakterna i motorrummet. Bilen reagerade direkt men det tog ett par minuter innan motorn gick igång och parkeringsbromsen gick att få loss. Så inga problem alls med att köra bilen av egen kraft till verkstaden som sätter in nytt batteri i morgon.