caromania skrev:
FredrikSvantesson skrev:
Hybrid_ skrev:
Givetvis säger jag med automat men du glömmer budget Jaka. För 20-30k blir det knappast en modern automatlåda. En V70 som växlar själv i den klassen är märkbart törstigare.
Den här tråden får mig att börja ifrågasätta min budget litegrann.. Är det värt att punga ut ännu mer för att säkerställa att man har en riktigt stabil trotjänare? Vet ju att det här forumet förmodligen består av 96% bilnördar också, så antar att många svar blir påverkade av subjektivitet också.
Stämmer bra, men vi övriga 4% är alltid objektiva.
Ja du är ju inte bilnörd *host*
Men visst, för för mer pengar får man mer bil. Vågar påstå att skillnaden på en bil för 20k och en för 30k är minimal. Det blir oftast samma bil fast några år nyare bara. Går man upp till 60k så händer det grejer.
Har själv alltid kört pendlarbilar i klassen 10-20 lök då jag pendlar 18km per dag ToR. Numera tjänstebil men Cittran körs ibland med för att hålla ner milen på den bil som brukas för tillfället.
Det går utmärkt att hitta en fin och rostfri V70 för 15 pannor. Kanske kräver att man tittar på 4-6 olika innan guldägget med få ägare hittas. Frun brukar bli tokig när det är bilbyte på gång. Hon vet att det blir många utflykter i trakten...
Tonårsbilar ska undvikas som pesten. Bilar där ägaren bara haft den i 2-3 veckor likaså. Innan köp så gå in på car.info så kan man se lite historik om bilen med regnummer. Sparat mig många onödiga resor.
Att den senaste släden blev en Citroen av alla märken beror på att ägaren hade haft den i över 10 år och var 92 år gammal och hade slutat köra bil. Den har rullat väldigt lite genom åren. Kan nog köras 10000 mil till om så skulle vara fallet. Den blir nog lättsåld snart. Folk är tokiga i låga mil av någon anledning.
En sak till: Provkörning av bil! En rejäl sväng kan spara mycket pengar. Då hinner man prova alla funktioner och se så bilen håller temperaturen och värme/kyla fungerar som det ska. Glöm inte prova alla eldrivna finesser som torkare, elhissar, lås, tuta osv. Minsta lilla grej kostar pengar. Ta med säljaren på en åktur och varva ut bilen ordentligt samtidigt som du håller koll på om säljaren börjar se svettig ut. När jag säljer bil uppmuntrar jag alltid en presumtiv köpare att köra som en galning en stund för bilen tål det. Dessutom kan de inte klaga sen om de provkört ordentligt.
Om säljaren säger att Ac:n behöver fyllas betyder det att AC inte kyler och systemet troligen är skrot efter att ha varit trycklöst och behöver repareras för en femsiffrig summa. Alla AC läcker minimalt och behöver fyllas på vart 6-10 år men om det varit utan tryck så torkar hela skiten rätt snabbt.
Kamrem? En skrupelfri säljare säger bara att den är bytt. Kräv kvittot på detta och det ska stå Arbetsorder så verkstaden -per telefon- kan bekräfta att den verkligen är bytt.
Långt svar...