3072
Sök

Köpråd:Tips på vettig bil för ca. 20k?

5 Inlägg
22 december 2019
Trådstartare
#1
Som 3-barnspappa är det sen länge hög tid att dra tummen ur och skaffa bil. Det var längesen jag förvaltade mitt bilintresse dock, och tappat mycket kunskap.

Vad är det bästa köpet jag kan göra givet nedanstående kriterier?

1. Kostnad runt 20000, +-5000
2. Rymlig, för både bilbarnstolar och packning
3. Stabil och lättmekad. Dvs, inga vanliga/välkända fel som behöver dyra specialdelar och tar 7 timmar att fixa.

Har sökt runt lite själv och är inne på att införskaffa en V70. Kan jag hitta bättre än så? Är det något särskilt jag bör ha i åtanke?

Tacksam för svar,
Senast redigerat av FredrikSvantesson (22 december 2019)

340 Inlägg
22 december 2019
#2
Generellt är V70n som det lär bli tal om här bra bilar med låg totalkostnad och bra utrymmen.

Personligen ser jag inget bättre alternativ för den summan. Visst krånglar även dessa ibland, men delar finns i överflöd och tekniken är enkel.

Jag tänker mig en 2.4 bensinare utan turbo för att maximera bil för pengarna och då är enda brasklappen att om du kör mycket kan förbrukningen upplevas som hög.

5 Inlägg
22 december 2019
Trådstartare
#3
Slim skrev:
Generellt är V70n som det lär bli tal om här bra bilar med låg totalkostnad och bra utrymmen.

Personligen ser jag inget bättre alternativ för den summan. Visst krånglar även dessa ibland, men delar finns i överflöd och tekniken är enkel.

Jag tänker mig en 2.4 bensinare utan turbo för att maximera bil för pengarna och då är enda brasklappen att om du kör mycket kan förbrukningen upplevas som hög.

Tack för svar! Hur ser omständigheterna ut om jag istället sträcker mig till 30k? Min största prio är egentligen att jag köper något som håller och är körbart i 10+ år.

Forummoderator
18 074 Inlägg
22 december 2019
#4
FredrikSvantesson skrev:
Slim skrev:
Generellt är V70n som det lär bli tal om här bra bilar med låg totalkostnad och bra utrymmen.

Personligen ser jag inget bättre alternativ för den summan. Visst krånglar även dessa ibland, men delar finns i överflöd och tekniken är enkel.

Jag tänker mig en 2.4 bensinare utan turbo för att maximera bil för pengarna och då är enda brasklappen att om du kör mycket kan förbrukningen upplevas som hög.

Tack för svar! Hur ser omständigheterna ut om jag istället sträcker mig till 30k? Min största prio är egentligen att jag köper något som håller och är körbart i 10+ år.

Nåt som håller 10 år för 20 karameller är nog att ta i. Ur rent totalekonomisk synpunkt.
Men en V70 är väl ett bra alternativ med få bekymmer. Undvik turbo och flexifuel. 140hk eller 170hk är sak samma. De rullar. Någon tändspole kan gå men det byter man själv på 10 minuter om olyckan skulle vara framme. Kör man korta sträckor uteslutande (tänker mig resor till dagis osv) så är en diesel big no-no.

Japanska bilar är nog snäppet bättre men också dyrare in inköp. Men ger sällan sin husse huvudvärk.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Of World
3 371 Inlägg
22 december 2019
#5
Opel Vectra - 06-09 med antigen 1.8 140hk eller 2.2 funkar kalas. Stor som bara den och helt ok att både köra och åka i. Brukar funka bra, har själv haft 15-20st och brukar åka till Kroatien varje sommar med dessa då dom är rymliga och billiga i drift.

2.0T finns ochså men känns onödig om man inte använder bilen till varvstopp rakt fram..


Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Opel Vectra 2.2 Direct 155hk Nyservad https://www.blocket.se/vi/85908459.htm

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Forummoderator
18 074 Inlägg
22 december 2019
#6
Presidento skrev:
Opel Vectra - 06-09 med antigen 1.8 140hk eller 2.2 funkar kalas. Stor som bara den och helt ok att både köra och åka i. Brukar funka bra, har själv haft 15-20st och brukar åka till Kroatien varje sommar med dessa då dom är rymliga och billiga i drift.

2.0T finns ochså men känns onödig om man inte använder bilen till varvstopp rakt fram..


Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Opel Vectra 2.2 Direct 155hk Nyservad https://www.blocket.se/vi/85908459.htm

Hm? Manuell?
TS har inte sagt något om lådan. Önskemål där?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 638 Inlägg
22 december 2019
#7
Ford Mondeo MK3 (00-06) lastar mer än V70 och har mindre bekymmer med framvagnen.

De/Dem

5 Inlägg
22 december 2019
Trådstartare
#8
Hybrid_ skrev:
Nåt som håller 10 år för 20 karameller är nog att ta i. Ur rent totalekonomisk synpunkt.
Men en V70 är väl ett bra alternativ med få bekymmer. Undvik turbo och flexifuel. 140hk eller 170hk är sak samma. De rullar. Någon tändspole kan gå men det byter man själv på 10 minuter om olyckan skulle vara framme. Kör man korta sträckor uteslutande (tänker mig resor till dagis osv) så är en diesel big no-no.

Japanska bilar är nog snäppet bättre men också dyrare in inköp. Men ger sällan sin husse huvudvärk.

Det är såklart att småsaker kommer behövas fixas, service och kamremsbyten osv. Tack för tipsen dock! Har faktiskt småkikat lite på diesel, men kanske bäst att låta bli. Hört att dom inte gillar kyla heller, och man bor ju trotsallt i norrland.

Presidento skrev:
Opel Vectra - 06-09 med antigen 1.8 140hk eller 2.2 funkar kalas. Stor som bara den och helt ok att både köra och åka i. Brukar funka bra, har själv haft 15-20st och brukar åka till Kroatien varje sommar med dessa då dom är rymliga och billiga i drift.

2.0T finns ochså men känns onödig om man inte använder bilen till varvstopp rakt fram..


Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Opel Vectra 2.2 Direct 155hk Nyservad https://www.blocket.se/vi/85908459.htm

Tack för tipset! Ska kika på dom smile

Hybrid_ skrev:
Hm? Manuell?
TS har inte sagt något om lådan. Önskemål där?

Inga egentliga önskemål. Bara kört manuell och trivs bäst med det men automat kan väl vara en lyx?

xXSammy skrev:
Ford Mondeo MK3 (00-06) lastar mer än V70 och har mindre bekymmer med framvagnen.

Tack!

Uppskattar verkligen alla svar!

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 december 2019
#9
FredrikSvantesson skrev:
Hybrid_ skrev:
Nåt som håller 10 år för 20 karameller är nog att ta i. Ur rent totalekonomisk synpunkt.
Men en V70 är väl ett bra alternativ med få bekymmer. Undvik turbo och flexifuel. 140hk eller 170hk är sak samma. De rullar. Någon tändspole kan gå men det byter man själv på 10 minuter om olyckan skulle vara framme. Kör man korta sträckor uteslutande (tänker mig resor till dagis osv) så är en diesel big no-no.

Japanska bilar är nog snäppet bättre men också dyrare in inköp. Men ger sällan sin husse huvudvärk.

Det är såklart att småsaker kommer behövas fixas, service och kamremsbyten osv. Tack för tipsen dock! Har faktiskt småkikat lite på diesel, men kanske bäst att låta bli. Hört att dom inte gillar kyla heller, och man bor ju trotsallt i norrland.

Presidento skrev:
Opel Vectra - 06-09 med antigen 1.8 140hk eller 2.2 funkar kalas. Stor som bara den och helt ok att både köra och åka i. Brukar funka bra, har själv haft 15-20st och brukar åka till Kroatien varje sommar med dessa då dom är rymliga och billiga i drift.

2.0T finns ochså men känns onödig om man inte använder bilen till varvstopp rakt fram..


Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Opel Vectra 2.2 Direct 155hk Nyservad https://www.blocket.se/vi/85908459.htm

Tack för tipset! Ska kika på dom smile

Hybrid_ skrev:
Hm? Manuell?
TS har inte sagt något om lådan. Önskemål där?

Inga egentliga önskemål. Bara kört manuell och trivs bäst med det men automat kan väl vara en lyx?

xXSammy skrev:
Ford Mondeo MK3 (00-06) lastar mer än V70 och har mindre bekymmer med framvagnen.

Tack!

Uppskattar verkligen alla svar!

Det är det fina med det här forumet. Det kommer tusen ”bästa alternativ” baserat på kreti och pletis subjektiva åsikter. Och alltid ryker några ihop och surar över att den andre pratar i nattmössan. I slutändan får man sålla själv. big_smile
(Men lyssnar man på Caromania så blir allt bra.)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
18 074 Inlägg
22 december 2019
#10
Man ska inte räkna bort Diesel om man nu råkar bo i Norrland. Dagens dieselbilar är okänsliga mot kyla rent startmässigt. Fast de behöver bli varma. Det tar en stund. Dessutom så har de ofta dieselvärmare eller (med tanke på prisklassen) värmeelement som går på el i kylsystemet. Korta sträckor tar död på bilen. Med korta sträckor så säger jag helt ovetenskapligt under 30 km enkel väg.

Hade själv en dieselbil för 2 år sedan och körde 9 km enkel väg till jobbet. På vintern drog den rejält med soppa för dieselvärmaren gick alltid. Fast den fungerade alltid.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 170 Inlägg
22 december 2019
#11
Hej!
Hur långt tror du att du kommer att köra varje år? Dieselbrännare gäller om du kommer att köra långt.
Som de övriga sagt så kommer ingen bil i den prisklassen du anget att vara felfri, i synnerhet inte om du ska behålla bilen i 10 år eller mer.Förr eller senare är det alltid något som går sönder.
Personligen gilla jag Audi, eftersom jag har en sådan själv ,30 år gammal visserligen men helt rostfri (galvad kaross).
Men jag vet om att många här på forumet inre gillar VAG produkter, och med rätta kanske för Audi A6 (C6) års modellerna med kamkjedja) har i vissa fall varit starkt olycksdrabbade med rasad kamkjedja och sträckare. Men bilarna i övrigt är väldigt bekväma men som alla moderna bilar idag så är det trångt i motorrummet ,så lättmeckade..Nja.
Självklart ska du välja automatlåda! Finns väl ingen mening med att sitta och växla själv när en automat drar mindre soppa och dessutom är bekvämare!?
Senast redigerat av jaka54 (23 december 2019)


Forummoderator
18 074 Inlägg
23 december 2019
#12
jaka54 skrev:
Hej!
Hur långt tror du att du kommer att köra varje år? Dieselbrännare gäller om du kommer att köra långt.
Som de övrigt sagt så kommer ingen bil i den prisklassen du anget att vara felfri, i synnerhet inte om du ska behålla bilen i 10 år eller mer.Förr eller senare är det alltid något som går sönder.
Personligen gilla jag Audi, eftersom jag har en sådan själv ,30 år gammal visserligen men helt rostfri (galvad kaross).
Men jag vet om att många här på forumet inre gillar VAG produkter, och med rätta kanske för Audi A6 (C6) års modellerna med kamkjedja) har i vissa fall varit starkt olycksdrabbade med rasad kamkjedja och sträckare. Men bilarna i övrigt är väldigt bekväma men som alla moderna bilar idag så är det trångt i motorrummet ,så lättmeckade..Nja.
Självklart ska du välja automatlåda! Finns väl ingen mening med att sitta och växla själv när en automat drar mindre soppa och dessutom är bekvämare!?

Givetvis säger jag med automat men du glömmer budget Jaka. För 20-30k blir det knappast en modern automatlåda. En V70 som växlar själv i den klassen är märkbart törstigare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 Inlägg
23 december 2019
Trådstartare
#13
Hybrid_ skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Hur långt tror du att du kommer att köra varje år? Dieselbrännare gäller om du kommer att köra långt.
Som de övrigt sagt så kommer ingen bil i den prisklassen du anget att vara felfri, i synnerhet inte om du ska behålla bilen i 10 år eller mer.Förr eller senare är det alltid något som går sönder.
Personligen gilla jag Audi, eftersom jag har en sådan själv ,30 år gammal visserligen men helt rostfri (galvad kaross).
Men jag vet om att många här på forumet inre gillar VAG produkter, och med rätta kanske för Audi A6 (C6) års modellerna med kamkjedja) har i vissa fall varit starkt olycksdrabbade med rasad kamkjedja och sträckare. Men bilarna i övrigt är väldigt bekväma men som alla moderna bilar idag så är det trångt i motorrummet ,så lättmeckade..Nja.
Självklart ska du välja automatlåda! Finns väl ingen mening med att sitta och växla själv när en automat drar mindre soppa och dessutom är bekvämare!?

Givetvis säger jag med automat men du glömmer budget Jaka. För 20-30k blir det knappast en modern automatlåda. En V70 som växlar själv i den klassen är märkbart törstigare.

Den här tråden får mig att börja ifrågasätta min budget litegrann.. Är det värt att punga ut ännu mer för att säkerställa att man har en riktigt stabil trotjänare? Vet ju att det här forumet förmodligen består av 96% bilnördar också, så antar att många svar blir påverkade av subjektivitet också. big_smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 december 2019
#14
FredrikSvantesson skrev:
Hybrid_ skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Hur långt tror du att du kommer att köra varje år? Dieselbrännare gäller om du kommer att köra långt.
Som de övrigt sagt så kommer ingen bil i den prisklassen du anget att vara felfri, i synnerhet inte om du ska behålla bilen i 10 år eller mer.Förr eller senare är det alltid något som går sönder.
Personligen gilla jag Audi, eftersom jag har en sådan själv ,30 år gammal visserligen men helt rostfri (galvad kaross).
Men jag vet om att många här på forumet inre gillar VAG produkter, och med rätta kanske för Audi A6 (C6) års modellerna med kamkjedja) har i vissa fall varit starkt olycksdrabbade med rasad kamkjedja och sträckare. Men bilarna i övrigt är väldigt bekväma men som alla moderna bilar idag så är det trångt i motorrummet ,så lättmeckade..Nja.
Självklart ska du välja automatlåda! Finns väl ingen mening med att sitta och växla själv när en automat drar mindre soppa och dessutom är bekvämare!?

Givetvis säger jag med automat men du glömmer budget Jaka. För 20-30k blir det knappast en modern automatlåda. En V70 som växlar själv i den klassen är märkbart törstigare.

Den här tråden får mig att börja ifrågasätta min budget litegrann.. Är det värt att punga ut ännu mer för att säkerställa att man har en riktigt stabil trotjänare? Vet ju att det här forumet förmodligen består av 96% bilnördar också, så antar att många svar blir påverkade av subjektivitet också. big_smile

Stämmer bra, men vi övriga 4% är alltid objektiva.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

340 Inlägg
23 december 2019
#15
FredrikSvantesson skrev:
Hybrid_ skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Hur långt tror du att du kommer att köra varje år? Dieselbrännare gäller om du kommer att köra långt.
Som de övrigt sagt så kommer ingen bil i den prisklassen du anget att vara felfri, i synnerhet inte om du ska behålla bilen i 10 år eller mer.Förr eller senare är det alltid något som går sönder.
Personligen gilla jag Audi, eftersom jag har en sådan själv ,30 år gammal visserligen men helt rostfri (galvad kaross).
Men jag vet om att många här på forumet inre gillar VAG produkter, och med rätta kanske för Audi A6 (C6) års modellerna med kamkjedja) har i vissa fall varit starkt olycksdrabbade med rasad kamkjedja och sträckare. Men bilarna i övrigt är väldigt bekväma men som alla moderna bilar idag så är det trångt i motorrummet ,så lättmeckade..Nja.
Självklart ska du välja automatlåda! Finns väl ingen mening med att sitta och växla själv när en automat drar mindre soppa och dessutom är bekvämare!?

Givetvis säger jag med automat men du glömmer budget Jaka. För 20-30k blir det knappast en modern automatlåda. En V70 som växlar själv i den klassen är märkbart törstigare.

Den här tråden får mig att börja ifrågasätta min budget litegrann.. Är det värt att punga ut ännu mer för att säkerställa att man har en riktigt stabil trotjänare? Vet ju att det här forumet förmodligen består av 96% bilnördar också, så antar att många svar blir påverkade av subjektivitet också. big_smile

Visst underlättar mer pengar, men en billig bil kan absolut hålla bra också. För god hållbarhet bör en enkel modell väljas.

Mitt exempel V70n är en enkel bil med beprövade lite äldre konstruktioner och billiga delar(detta är viktigt på en billig bil). Det finns fler förslag som är bra, men jag förespråkar den pga att det finns så många(lätt att hitta ett bra ex och billiga delar), säker rymlig bil och att det är en Volvo (på den tiden höll grejerna ihop mycket bra).

Köper man exvis en BMW eller Audi istället får man en bil med massa funktioner och komfort vilket ger dyra delar och komplicerade konstruktioner. En roligare bil, men dyrare att driva runt.

Jag körde min förra V70 i 3år utan problem och den köptes in för 15k. En -99 som gått 19 000mil.

Forummoderator
18 074 Inlägg
23 december 2019
#16
caromania skrev:
FredrikSvantesson skrev:
Hybrid_ skrev:
Givetvis säger jag med automat men du glömmer budget Jaka. För 20-30k blir det knappast en modern automatlåda. En V70 som växlar själv i den klassen är märkbart törstigare.

Den här tråden får mig att börja ifrågasätta min budget litegrann.. Är det värt att punga ut ännu mer för att säkerställa att man har en riktigt stabil trotjänare? Vet ju att det här forumet förmodligen består av 96% bilnördar också, så antar att många svar blir påverkade av subjektivitet också. big_smile

Stämmer bra, men vi övriga 4% är alltid objektiva.

Ja du är ju inte bilnörd *host*
Men visst, för för mer pengar får man mer bil. Vågar påstå att skillnaden på en bil för 20k och en för 30k är minimal. Det blir oftast samma bil fast några år nyare bara. Går man upp till 60k så händer det grejer.

Har själv alltid kört pendlarbilar i klassen 10-20 lök då jag pendlar 18km per dag ToR. Numera tjänstebil men Cittran körs ibland med för att hålla ner milen på den bil som brukas för tillfället.
Det går utmärkt att hitta en fin och rostfri V70 för 15 pannor. Kanske kräver att man tittar på 4-6 olika innan guldägget med få ägare hittas. Frun brukar bli tokig när det är bilbyte på gång. Hon vet att det blir många utflykter i trakten...

Tonårsbilar ska undvikas som pesten. Bilar där ägaren bara haft den i 2-3 veckor likaså. Innan köp så gå in på car.info så kan man se lite historik om bilen med regnummer. Sparat mig många onödiga resor.

Att den senaste släden blev en Citroen av alla märken beror på att ägaren hade haft den i över 10 år och var 92 år gammal och hade slutat köra bil. Den har rullat väldigt lite genom åren. Kan nog köras 10000 mil till om så skulle vara fallet. Den blir nog lättsåld snart. Folk är tokiga i låga mil av någon anledning.

En sak till: Provkörning av bil! En rejäl sväng kan spara mycket pengar. Då hinner man prova alla funktioner och se så bilen håller temperaturen och värme/kyla fungerar som det ska. Glöm inte prova alla eldrivna finesser som torkare, elhissar, lås, tuta osv. Minsta lilla grej kostar pengar. Ta med säljaren på en åktur och varva ut bilen ordentligt samtidigt som du håller koll på om säljaren börjar se svettig ut. När jag säljer bil uppmuntrar jag alltid en presumtiv köpare att köra som en galning en stund för bilen tål det. Dessutom kan de inte klaga sen om de provkört ordentligt.

Om säljaren säger att Ac:n behöver fyllas betyder det att AC inte kyler och systemet troligen är skrot efter att ha varit trycklöst och behöver repareras för en femsiffrig summa. Alla AC läcker minimalt och behöver fyllas på vart 6-10 år men om det varit utan tryck så torkar hela skiten rätt snabbt.

Kamrem? En skrupelfri säljare säger bara att den är bytt. Kräv kvittot på detta och det ska stå Arbetsorder så verkstaden -per telefon- kan bekräfta att den verkligen är bytt.

Långt svar...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 Inlägg
23 december 2019
Trådstartare
#17
Hybrid_ skrev:
Ja du är ju inte bilnörd *host*
Men visst, för för mer pengar får man mer bil. Vågar påstå att skillnaden på en bil för 20k och en för 30k är minimal. Det blir oftast samma bil fast några år nyare bara. Går man upp till 60k så händer det grejer.

Har själv alltid kört pendlarbilar i klassen 10-20 lök då jag pendlar 18km per dag ToR. Numera tjänstebil men Cittran körs ibland med för att hålla ner milen på den bil som brukas för tillfället.
Det går utmärkt att hitta en fin och rostfri V70 för 15 pannor. Kanske kräver att man tittar på 4-6 olika innan guldägget med få ägare hittas. Frun brukar bli tokig när det är bilbyte på gång. Hon vet att det blir många utflykter i trakten...

Tonårsbilar ska undvikas som pesten. Bilar där ägaren bara haft den i 2-3 veckor likaså. Innan köp så gå in på car.info så kan man se lite historik om bilen med regnummer. Sparat mig många onödiga resor.

Att den senaste släden blev en Citroen av alla märken beror på att ägaren hade haft den i över 10 år och var 92 år gammal och hade slutat köra bil. Den har rullat väldigt lite genom åren. Kan nog köras 10000 mil till om så skulle vara fallet. Den blir nog lättsåld snart. Folk är tokiga i låga mil av någon anledning.

En sak till: Provkörning av bil! En rejäl sväng kan spara mycket pengar. Då hinner man prova alla funktioner och se så bilen håller temperaturen och värme/kyla fungerar som det ska. Glöm inte prova alla eldrivna finesser som torkare, elhissar, lås, tuta osv. Minsta lilla grej kostar pengar. Ta med säljaren på en åktur och varva ut bilen ordentligt samtidigt som du håller koll på om säljaren börjar se svettig ut. När jag säljer bil uppmuntrar jag alltid en presumtiv köpare att köra som en galning en stund för bilen tål det. Dessutom kan de inte klaga sen om de provkört ordentligt.

Om säljaren säger att Ac:n behöver fyllas betyder det att AC inte kyler och systemet troligen är skrot efter att ha varit trycklöst och behöver repareras för en femsiffrig summa. Alla AC läcker minimalt och behöver fyllas på vart 6-10 år men om det varit utan tryck så torkar hela skiten rätt snabbt.

Kamrem? En skrupelfri säljare säger bara att den är bytt. Kräv kvittot på detta och det ska stå Arbetsorder så verkstaden -per telefon- kan bekräfta att den verkligen är bytt.

Långt svar...

Guld värt, tack för det utförliga svaret! Tror jag har lite mer att gå på nu smile

7 455 Inlägg
24 december 2019
#18
Hybrid_ skrev:
Kamrem? En skrupelfri säljare säger bara att den är bytt. Kräv kvittot på detta och det ska stå Arbetsorder så verkstaden -per telefon- kan bekräfta att den verkligen är bytt.

Hörde av en "fuling" som berättade för andra att han köper kamremsats, plockar ut dekalen att sätta på motorn, som visar att kamremmen är bytt, och lämnar sedan tillbaka kamremssatsen.

Forummoderator
18 074 Inlägg
24 december 2019
#20

Så fin ut Jaka!
MEN! Här har vi en bra annons som ser bra ut?
Säljaren har ägt bilen i 14 dagar. (Alltid roligt att fråga säljaren hur länge han ägt den)
Den är i besiktningsperiod
Den är avställd, 2677:- spänn till.
Troligen privathandlare som säger vad som helst för att få sålt skrotet.

Sen är den en bit från Norrland.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök