Köptes som ett litet projekt som visade sig innehålla några oväntade överraskningar. Syftet är att gå igenom bilen så gott jag kan trots ingen tidigare erfarenhet av og900!
Tänkte byta servoolja och hade köpt 2L anpassad olja via Maptun som jag hoppades skulle räcka. Efter att ha tömt oljebehållaren såg jag att det satt en oljemättad klump på returslangen som det inte stod något om i Bentley's instruktionsbok. Den hade läckt en hel del olja och byttes till ett nytt Mapco-filter med nya klämmor. Sköljde sedan systemet tills att all gammal röd olja var borta, tyvärr hade jag då ca 0.8L kvar att använda i systemet vilket inte räcker... har beställt ytterligare 2L från en annan sida som inte är i närheten lika snabba tyvärr.
I väntan på oljan gav jag mig på att byta framfjädrarna. Jag använde mig av Biltemas fjäderverktyg som var långt ifrån smidigt att använda men efter en del svordomar och svettpärlor i pannan gick fjädrarna att lossa. Som distanser använde jag 2st M20 muttrar och en bricka så att inte gängstången skulle ta i hjulhuset. Nya fjädern på plats. Tyvärr råkade jag göra en bula och skavde bort lacken på vänstra sidan av fjädern i hjulhuset. Andra fjädern på plats! Skaplig skillnad mellan sänkfjädrarna och originalen. Nya fälgarna på plats och vilken skillnad i utseendet!
Så snyggt det blev med fjädrarna! Är det Lesjöfors möjligen?
Stämmer bra det!
Tyckte jag kände igen dem, skaffade en uppsättning till min 900. Hoppas det blir bra när man har fixat fjädrarna runt om. Var det svårt att byta framfjädrarna?
Så snyggt det blev med fjädrarna! Är det Lesjöfors möjligen?
Stämmer bra det!
Tyckte jag kände igen dem, skaffade en uppsättning till min 900. Hoppas det blir bra när man har fixat fjädrarna runt om. Var det svårt att byta framfjädrarna?
Det var inte svårt att byta. Man måste hitta rätt position för fjäderverktygen bara. Jag använde som sagt M20 muttrar som distanser och ett kapat plastlock mellan gängstången och hjulhuset när det började gå emot.
Tyckte jag kände igen dem, skaffade en uppsättning till min 900. Hoppas det blir bra när man har fixat fjädrarna runt om. Var det svårt att byta framfjädrarna?
Det var inte svårt att byta. Man måste hitta rätt position för fjäderverktygen bara. Jag använde som sagt M20 muttrar som distanser och ett kapat plastlock mellan gängstången och hjulhuset när det började gå emot.
Okej, ska göra detsamma denna veckan så jag hoppas det går vägen Tack!