Har också haft problem med wobbling på ett par bilar.
En USA-bil och en japan-bil.
Båda med stela axlar.
Båda med (amerikanska) Cooper Discovery A/T-däck.
USA-bilen har styrdämpare, vilket japanen saknar.
I båda fallen har wobblingen börjat vid cirka 70 km/t och slutat vid ungefär 80 km/t.
I båda fallen har jag monterat större, men inte överdrivet större däck = ändrad profilhöjd från 65 till 80%.
Läste på ett USA-forum att lufttrycket i däcken kunde påverka, när man lämnade originaldimensionen.
Experimenterade med olika lufttryck tills jag blev av med wobblingen på amerikanaren.
På japanen har jag låtit balansera alla 4 hjulen 2 gånger.
Skiftat hjul mellan fram och bak och satt "de bästa" fram = de med minst balanseringsvikter.
Experimenterat med olika lufttryck, men inget hjälper.
Har märkt att wobblingen är som värst vid kalla däck, vilket får mig att anta att när bilen efter körning ställs in i garaget så uppstår "flator" när däcken kallnar.
Har 4 omgångar hjul till japanen.
Med Michelindäcken, som är något större än orginalhjulen, samt med originalhjulen inga wobblingsproblem.
Återstår frågan om (amerikanska) Cooperdäck är sämre?
Vet att det på 60- och 70-talet på MOPAR-bilarna hos ANA byttes från Cooper till Michelin.
Men nog borde väl Cooper ha "kommit ifatt" europeiska däcktillverkare.
Drar mig till minnes att jag hade liknande problem, men i betydligt mindre omfattning, med en Niva.
Så, Hanna B, stämmer dina problem med de av mig ovan beskrivna?
Har du "lågprisdäck"?
Utgår från att du inte har några mekaniska fel = glapp i framvagnen eller sviter efter oavsiktlig/oönskad kontakt med främmande föremål - t ex trottoarkant el dyl.