Dagen efter var det bara att gå ut och fortsätta!
Den ena slangen till värmepaketet förbryllar mig, slangen är lite väl böjd. Ska det verkligen vara så? Försökte först sätta den i värmepaketets urgröpning (strax framför slangen på bilden) men det går inte alls, för då skaver hörnet av urgröpningen rejält mot slangen... Så det får vara såhär tills vidare. Flödet (värmen) är det iallafall inget fel på.
Hittade ett bra hål på insuget där jag kan ta vakuum.
Pluggen satt som berget och ville bara rundas, men jag slog i en torx och körde med spärrskaft. Sen så.
Kopplade in allt och det verkar funka bra! Success!
Nu när det mesta ändå var demontera var det ju lika bra att passa på att montera C-låset med. Donatorbilen levererade ju även detta.
Började med bilens främre härva. Den gröna kabelns kontakt ska in i bilens befintliga kontaktstycke som är till vänster om mittkonsolen, såhär. Samma som den gulvita kabeln till handskfacksbelysningen går in i - i C-låskablaget finns en liten extra bygling / kabelstump där man kopplar den istället, med ett vanligt singel-kontaktstycke. Så ut med den gulvita ur det svarta kontaktstycket och in med den gröna.
Reläerna - de hakas fast på metallbalken ovanför värmepaketet.
Förresten - om ni plockar C-lås på skroten så glöm inte att ta kabelgenomföringarna med - i bilar utan c-lås är det bara ett hål i gummipluggarna där högtalarkablarna går igenom.
Gav mig på förardörren - strulade en massa med kontakten som ska sitta över låskistan. Fick den bara inte på plats! Till slut så kollade jag upp en original monteringsanvisning. Tydligen så är där en extra kåpa på låskistans fäste på vissa bilar utan C-lås, nån säkerhetsgrej, som var i vägen för kontakten. Kände mig lagom dum att ha kämpat så pass länge när lösningen var en sån skitgrej...
Nåväl, jag delar med mig så kanske ni slipper göra samma misstag.
Nu gick det lättare.
Sedan var det dags för passagerardörren. Montering av C-lås är mycket enkelt, stagen från motorerna bara clipsas på plats på stagen till låspinnarna.
Förresten, om ni har kvar dessa original plastskydd innanför dörrsidorna och vill behålla dem så VAR FÖRSIKTIG när ni handskas med dem, de är ömtåliga! Lyckades få en reva i förarsidans när jag höll på, lärde mig mao detta den hårda vägen.
Bakdörrarna fick sig samma behandling.
De har inte snålat med klet här inne heller.
Men det är jag tacksam över!
Fick visst ingen bild på det, men drog sedan bilens bakre kabelhärva. Original går den under golvmattan, typ i bakkant av stolarna.
På dessa tidiga bilar var ju inte C-låset draget till bagageluckan. På de senare bilarna kopplade man bara på två kablar på kablaget till C-låsmotorn VB, och det gjorde jag med. Drog inte kablarna hela vägen bak, men kopplade på dem, isolerade ändarna och lät rullen med kablage ligga under baksätet. Skuffen var full med grejer, det går att dra bak C-låset om man vill senare när resten är "färdigt".
Efter lite funderande gick jag faktiskt tillbaks till förardörren och kopplade på en extra motor jag hade liggandes där. Kopplade likadant som passagerardörren, fast spegelvänt såklart. Kopplade på ett kontaktstycke och drog in en bit kabel till bilen.
Varför? Jag fick en liten idé... Mer om det senare. 😁
Och när jag ändå hade dörrsidor och allt demonterat, var det ju lika bra att... (nu förstår ni kanske varför det tog sådan tid...) 😁
Under Norrlandsresan vi gjorde förra året (Mer om den i Cadillacens tråd) lyckades jag få tag på kromsarger till handtagen! Bjussar på en bild på donatorbilen, som jag även tog nackkuddarna ifrån. Sätena var tyvärr bortom räddning, och hade dessutom inte riktigt fått plats i skuffen, men nackkuddarna hade klarat sig!
Tyvärr fanns lite skavanker på kromsargarna, men det är inget man tänker på när de sitter på plats. Tror jag.
Jag tog iallafall de 4 finaste och monterade! Passade på att byta ut förardörrens handtag samtidigt, något jag velat göra ända sedan jag köpte bilen. Det var som bekant inte särskilt vackert längre. Köpte ett fint i somras, men fick aldrig tummen ur. Förrän nu. 😁
Sådär ja!
Och när man ändå monterat kromhandtag.... Varför inte passa på att montera de kromade listerna med?
Fick ju tag på en komplett uppsättning kromlister till 245 för ett tag sedan. Tyvärr såg jag nu vid montering att förardörrens list fått sig en knäck i framkant, så den kommer jag byta ut i framtiden. Vet inte hur jag missade det innan... Jaja, de kromade listerna är inte överdrivet svåra att hitta än så länge. Den får sitta tills vidare iallafall. Ser inte allt för dålig ut.
Så här blev då resultatet!
De svarta listerna är mycket fina för sin ålder, så de sparar jag. Det är ju samma lister som sitter på Turbo / GLT och de är inte helt lätta att få tag på längre, speciellt en komplett uppsättning, så det kan vara bra att ha på hyllan.
Dags för återmontering av brädan då! Har rengjort och smort in donatorbilens bräda, tar den istället för originalet. Den blev faktiskt otroligt fin!
Slangar och rör på plats.
Dessa på sidan sitter fasthäftade - Ja, häftade, med en häftpistol - i utblåsen original. Så jag himlade med ögonen och gjorde likadant.
Sedan var det dags att rengöra inredningen! Både stolar och matta fick sig en rejäl omgång med ångtvätt och våtdammsugare. Eller ja, en grovdammsugare som tål vatten. Inte lika bra som en riktig våtdammsugare, men man tager vad man haver.
Resultatet blev bra iallafall! (Och ja - det snöade samtidigt.
)