Hittade en M46-knopp med fräscha gängor! Så den slaktades omgående.
Plastcentrumet behövde svarvas ner rätt så mycket för att passa i min spak, det var dessutom väldigt hårt, så det fick bli vinkelslipen. Jag fäste en bult i borrmaskinen och spände fast centrumet med en bricka och mutter i andra sidan (inuti det).
Med lite finputsande av hålet i spaken gick det precis att knacka i centrumet i det. Den satte sig stenhårt utan någon form av fästmassa.
Slipade även ner kanten på M46-centrumet, det fick bli mitt testobjekt.
Och det blev klockrent! Även detta sitter fast väldigt bra när det trycks på plats, man får bryta lite för att få loss det. Bryter inifrån vid knappen såklart, inte vid träet. Ytterligare en anledning att testa med ett M46-centrum.
Så var det dags för ytbehandligen! Funderade länge på detta, jag var först inne på en halvmatt klarlack, men efter att ha testat på en provbit blev det lite för mycket "parkettgolv-känsla". Ville också ha något hållbart. Till slut föll valet på lösningsmedelsbaserad båtfernissa. Tog denna bild efter jag lagt första lagret.
Nu träder den mörka färgen fram!
Jag har haft en gammal Luisi träratt liggandes ett tag. Jag gillar den, men är inte ett speciellt stort fan av den orangegula kulören klarlackade trärattar brukar få med åren. Hade velat ha en sådan i valnöt med, men det är lite överkurs... Så fick en idé som jag ville testa. Jag maskerade centrumet (och slipade ner ytan med 400-papper efter bilden togs)...
Och gick över den med toningsfärg för bakljus. Tänkte att det kanske gick att få fram rätt kulör på så sätt! Lade flera tunna lager, lade inte helt jämnt överallt eftersom trä har skiftningar. Det var bara ett test, men blev faktiskt över förväntan!
Efter första lagret klarlack.
Lade 5-6 lager klarlack under de nästkommande dagarna. Jag är inte alls van att lacka med pensel så resultatet är inte helt perfekt, finns någon liten rinning etc, men det ska våtslipas när jag är helt säker på att lacken är genomhärdad. Lystern är det iallafall inget fel på!
Plastcentrumet satt som sagt fast bra, men jag förstärkte ändå med lite PL400 i springan från båda sidor. Lika bra.
Sen... råkade jag ju även komma över en NOS-grej...
...Som fick åka på.
Ratten maskades också av. Nu ser man tydligare hur sliten lacken är på rattcentrumet, så det lutar väl åt att även det får sig lite ny färg.
Det var ett spontant experiment, men färgen blev faktiskt väldigt lika, långt över förväntan!
En försiktig våtslipning och polering bara, sen så!!