Det var lite smådetaljer kvar som skulle få färg, så jag var inte färdig än, även om bilen nu var fullt körbar igen.
Den andra bagageluckan fick sig en hel del kärlek - den var rostfri men full av småbulor lite varstans - och när jag ändå höll på så tog jag även och snyggare till en 90-tals lucka lite grann. Den var tänkt att montera på min röda 245a precis som den var eftersom den var nästan helt rostfri i rätt färg och allt, men jag skulle ju ändå bättra på någon blämma, och så var där ju någon liten buckla, och så var den matt och tråkig... så ja. Det blev som det blev.
Båda luckor grundade...
Och lackade, tillsammans med lite småbös i bakgrunden.
Jag är absolut nöjd med den lagda lacken med tanke på förutsättningarna - förutom dammkornen. Det dammar en hel del i denna lokal och här finns ingen tillgång till vatten, så dammkorn finns det gott om. Det är dock de förutsättningar jag har just nu, och det kommer förhoppningsvis se helt okej ut på bilen. Jag hoppas på att kunna trolla bort det mesta med lite våtslip och polering. Oavsett vad så är det en stor förbättring mot hur det ser ut just nu.
Som ni kanske såg så fick även slutsteget lite färg - tyckte inte orange passade in så bra. Så vad gör man - kalsongblått.
Och ja... som synes på den bilden är delar av bagagerumsklädseln nu svarta. Jag vill ju ha svart bagageinredning, men vill behålla den äldre varianten med synliga gångjärn osv.
Nästan allting skiljer mot de senare delarna, även till exempel den här som jag trott var samma visade sig sakna metall-listen på kanten, även vinylen saknas. Så det är delar av rätt årsmodell som gäller, dvs -85 och tidigare.
Dessa är inte helt lätta att hitta i svart, så jag testade ett annat tips jag fått. Jag började med att städa ur bagaget rejält och sedan rengöra det med ångtvätt och våtdammsugare. Polerade även upp all synlig metall. Sedan fick det torka över natten med kupévärmare. Maskerade samtidigt allt som inte skulle vara svart.
Dagen efter gick jag på tyget med färg anpassad för vinyl, sprayade på en liten yta på ca 10 cm² och borstade direkt in färgen i tyget med en styv borste (typ rotborste), borstade både i cirklar åt båda håll och fram och tillbaka. Tog så en liten bit i taget, och borstade tills tyget blev mättat och höll sig svart hur jag än borstade. Borstade jag för mycket efter detta så började det släppa ifrån sig små tussar och det blir inte jättesnyggt det heller, så man lärde sig snabbt när man skulle sluta. Det gick åt ca 4 burkar färg totalt.
Hade tidigare hittat en kåpa över reservhjulet som var klädd i svart tyg, istället för den i plast som jag hade. Även denna fick sig dock samma behandling, eftersom den var rätt så solblekt.
Resultatet blev väldigt bra, och det verkar hålla bra också - har redan hunnit lasta en del riviga grejer utan någon tendens till att färgen släpper. Vi hoppas på att det fortsätter så - blir lite av ett experiment. Kommer ändå fortsätta leta efter svarta originaldelar, men detta blev faktiskt bättre än väntat. Jag tog inte baksidan av baksätets ryggstöd eftersom tanken är att det ska bytas ut. Letar fortfarande efter en skinnklädsel i bra skick. Samma sak med klädseln som sitter över hjulhusen, de ska också bytas ut framöver så det kändes lite onödigt.
Kan ju även dela av mig av en lite nördig grej.
Jag och två nära vänner som bor en bit bort åt varsitt håll beställde för ett tag sedan hem varsin likadan RC-bil, tanken var att kunna göra lite olika utmaningar att tävla i tillsammans när vi sågs. Förra helgen var det debut! Men bilarna var ju likadana, så vi behövde kunna skilja på dem när vi körde. Självklart innebar det - mer kalsongblått.
Kan även avslöja att den första idén var en riktig succé.
(Körde självklart på inhägnat område, långt borta från alla intet ont anande fötter.)
Tack!