Nu tar tråden kanske en lite annorlunda vändning i några inlägg! Jag har på ett lite udda sätt fått chansen att köpa en gammal bil, ett "barnfind" som stått i många år! Det är en 244 GL -84 med lite godsaker. Bilen har fungerande c-lås, AC(!), servo, motor+kupévärmare, automatlåda (tyvärr...) med mera.
Detta är ett typexempel på en bil som kunde ha varit ett riktigt fint originalexemplar om den hade förvarats bättre. Återger historian som den berättats för mig. Bilen har 25000 mil på mätaren, har gått här i trakten hela sitt liv och haft en enda brukare sedan ny, en gammal dam (som fortfarande är i livet - närmare 100 år gammal!) som körde bilen fram till ca 2003. Sedan tog en bekant till henne, gubben som äger tomten där bilen står, över den i avsikt att snygga till den lite grann, men han blev sjuk och bilen blev ståendes under ett överdrag på jordgolv, men han tittade till den och startade upp den med jämna mellanrum och körde en liten sväng. Detta fortsatte fram tills 2009 då han i sin tur överlät den till en bekant (en annan gubbe) som skulle fixa till den. Det blev dock, som så ofta, inget av det, så sedan dess har den stått på samma tomt på jordgolvet under sitt överdrag. Nu ska stället snart rivas och skövlas, och jag råkade vara på rätt ställe vid rätt tillfälle, pratade med den nuvarande ägaren och fick chansen att köpa loss den! Den har stått rätt så skyddad mot väder och vind - men inte från fukt och kondens. Tyvärr betyder det att rosten har bitit fast i nederkant av skärmkanter och dörrar. Baljorna har blivit uppsvetsade en gång medan bilen var i livet, skarvarna syns inifrån - även bakskärmarna verkar ha fått ny plåt någon gång - men tyvärr har fukten gjort sitt, så även den "nya" plåten har fått sin beskärda del. Båda baljor har återigen små rosthål längst ner. Det är väldigt synd, hade den fått stå torrt hade det mesta av detta kunnat motverkas.
Men det är ingen idé att gråta över spilld mjölk. Allt är inte negativt - bilen verkar ha fått ett helt nytt avgassystem hela vägen bak från grenröret strax innan det ställdes. Det är fortfarande silverfärgat! Golv och balkar är svårt att se så som den står nu, så det är bara att hoppas att de har haft en tillräckligt bra rostskyddsbehandling för att stå pall mot tidens tand.
Det finns ytterligare ett enormt plus - inredningen har klarat sig oerhört bra. Instrumentbräda och handskfack är i nyskick, förmodligen tack vare att de skyddats från solens strålar i alla dessa år. Sätena har en överdragsklädsel på sig som enligt utsago ska ha suttit sedan bilen var helt ny - sätena ska alltså aldrig ha suttits i utan överdrag! Även dörrsidor och dörrfack är i oförskämt bra skick. Mittkonsolen vid handbromsspaken är väl det enda som avviker, den är sprucken och allmänt kass.
Sedan har kondensen med åren gjort att innertaket har skiftat färg åt det mörkare hållet (
), men det är i vinyl så det är lätt åtgärdat med en tvätt. Inredningen har med andra ord grym potential, en ordentlig rekond invändigt så lär inredningen bli i närmast nyskick!
Tanken med detta? Ja, alltså, jag behöver ju
definitivt inte ett till projekt. Skulle man vilja göra denna riktigt fin igen krävs det mycket jobb, alla skärmar och dörrar hade behövt bytas eller genomgå en omfattande renovering, och det kommer jag inte göra. Däremot behöver det inte vara en omöjlighet att få den igenom besiktningen, beroende på hur underredet ser ut - men det verkar vara relativt okej vad jag har kunnat se hittills. Sedan kan man låta någon annan ta över efter det. Skulle det sedan visa sig att den är för dålig undertill är inte det en katastrof heller, den har gott om delar man kan lägga på hyllan eller sälja separat, så då skrotar jag bara ner den helt enkelt.
Oavsett hur jag gör kommer jag "låna" lite delar till min blåa. Jag vill flytta över instrumentbrädan bland annat. Men jag tänker inte dölja den faktiska anledningen till varför jag är intresserad av att ta hem bilen. Det är extremt lockande med AC i 245an... Så oavsett hur det går med bilen, om den räddas eller skrotas ner, så kommer den få agera donatorbil först. Jag kommer flytta över hela AC-systemet till 245an. Det är en hel del jobb och mycket som ska rivas, men eftersom jag har möjlighet att ha bilarna sida vid sida ser jag inte några hinder.
Köras till vardags, var det... Håll i er hårt, för nu spårar det, guys!