Standardservice är inte det dyra på en exotisk bil.
Skulle tro att det kostar ungefär lika mycket på de tre vagnarna.
När det gäller behov av reparationer leder de italienska bilarna över tysken, de kostar i särklass mer att laga och de går sönder oftare. Porschens bromsar är relativt dyra om den har tillvalet keramiska bromsar.
996/997 Turbo med keramiska bromsar, räkna 200.000kr för bromsar runt om. För de "vanliga" bromsarna snarare runt 40.000kr.
De tidigare 996orna hade problem med IMS-lagret, det ska vara åtgärdat på -04 vad jag vet (samt färre problem på turbomodellerna), eller tittar du på -05 997 Turbo?
Ferrari är allmänt veka och kräver mycket kärlek om de ska köras lite mil varje säsong men 456an är relativt förskonad mot många av syskonen.
Elproblem (av allvarligare sort, med brända säkringsboxar etc), problem med ställbara chassiet/dämparna (också oftast elektroniskt problem), fönsterhissar och vissa har haft problem med ventilerna.
Bromsar, något dyrare än Porschens stålskivor.
Maseratin är lite som Ferrarin fast kanske något litet snäpp hållbarare. Ofta så hänger skinnet på mittkonsolen, lite av ett kännetecken. Tveksam kvalite på kylarslangar och andra gummin, lite problem med elektroniska stöddämpare, små elfel etc.
Bromsarna kostar ungefär som Porschens stålskivor. Maseratins automatlåda är hållbar, den manuella/robotlådan har en tendens att behöva ny koppling lite för ofta (koppling inkl svänghjul och givare ligger på drygt 30-40.000).
Oavsett vilken av vagnarna du köper bör du vara beredd att underhållet kan kosta drygt 50.000 per säsong men har man lite flyt kommer man undan billigare.
Senast redigerat av viccoA (18 februari 2020)