3115
Sök

Köpråd: Förstabil!

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 mars 2020
#21
Som nämnts så är en GS300 efter 2005 möjlig för pengarna. Och är det premium du är ute efter så kommer alla i din bekantskapskrets dregla och säga saker som ”oj, en Lexus.” och ”det går bra nu”. En gammal bmw kommer aldrig sticka ut lika mycket. Om det sedan är det som är kul låter jag vara osagt.

När jag köpte min förra Lexus för samma pengar som grannen köpt sin Ford Focus så tyckte jag mest det var jobbigt och pinsamt. Jag ville ha en bil som var tyst, bekväm, hyfsat snabb och väldigt pålitlig. Inget skrytobjekt. Det är den stora nackdelen med Lexus. Folk som inte kan nåt (de flesta) tror de är svindyra.

Edit: de verkar fortfarande vara lite för dyra. Runt 70 får man nog räkna med. Synd.
Senast redigerat av caromania (7 mars 2020)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
18 038 Inlägg
7 mars 2020
#22
En Audi för 40 lök genererar inga premiumpoäng. Lexus gör det. Jag gillar Mercedes och har haft många men kvaliteten på dessa har dalat. Inte lika lågt som förstnämnda märket men de dras med elproblem ibland.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

356 Inlägg
7 mars 2020
#23
caromania skrev:
Som nämnts så är en GS300 efter 2005 möjlig för pengarna. Och är det premium du är ute efter så kommer alla i din bekantskapskrets dregla och säga saker som ”oj, en Lexus.” och ”det går bra nu”. En gammal bmw kommer aldrig sticka ut lika mycket. Om det sedan är det som är kul låter jag vara osagt.

När jag köpte min förra Lexus för samma pengar som grannen köpt sin Ford Focus så tyckte jag mest det var jobbigt och pinsamt. Jag ville ha en bil som var tyst, bekväm, hyfsat snabb och väldigt pålitlig. Inget skrytobjekt. Det är den stora nackdelen med Lexus. Folk som inte kan nåt (de flesta) tror de är svindyra.

Edit: de verkar fortfarande vara lite för dyra. Runt 70 får man nog räkna med. Synd.

Har sett flertal för 60 och till och med under 60. Gäller och ha is i magen och vänta tills det kommer upp någon vid den prisklassen smile


Forummoderator
9 299 Inlägg
7 mars 2020
#24
1Adrian1 skrev:
caromania skrev:
Som nämnts så är en GS300 efter 2005 möjlig för pengarna. Och är det premium du är ute efter så kommer alla i din bekantskapskrets dregla och säga saker som ”oj, en Lexus.” och ”det går bra nu”. En gammal bmw kommer aldrig sticka ut lika mycket. Om det sedan är det som är kul låter jag vara osagt.

När jag köpte min förra Lexus för samma pengar som grannen köpt sin Ford Focus så tyckte jag mest det var jobbigt och pinsamt. Jag ville ha en bil som var tyst, bekväm, hyfsat snabb och väldigt pålitlig. Inget skrytobjekt. Det är den stora nackdelen med Lexus. Folk som inte kan nåt (de flesta) tror de är svindyra.

Edit: de verkar fortfarande vara lite för dyra. Runt 70 får man nog räkna med. Synd.

Har sett flertal för 60 och till och med under 60. Gäller och ha is i magen och vänta tills det kommer upp någon vid den prisklassen smile

Ja jag tyckte det också men blev osäker. För du menar den som kom 05-12?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

356 Inlägg
7 mars 2020
#25
caromania skrev:
1Adrian1 skrev:
caromania skrev:
Som nämnts så är en GS300 efter 2005 möjlig för pengarna. Och är det premium du är ute efter så kommer alla i din bekantskapskrets dregla och säga saker som ”oj, en Lexus.” och ”det går bra nu”. En gammal bmw kommer aldrig sticka ut lika mycket. Om det sedan är det som är kul låter jag vara osagt.

När jag köpte min förra Lexus för samma pengar som grannen köpt sin Ford Focus så tyckte jag mest det var jobbigt och pinsamt. Jag ville ha en bil som var tyst, bekväm, hyfsat snabb och väldigt pålitlig. Inget skrytobjekt. Det är den stora nackdelen med Lexus. Folk som inte kan nåt (de flesta) tror de är svindyra.

Edit: de verkar fortfarande vara lite för dyra. Runt 70 får man nog räkna med. Synd.

Har sett flertal för 60 och till och med under 60. Gäller och ha is i magen och vänta tills det kommer upp någon vid den prisklassen smile

Ja jag tyckte det också men blev osäker. För du menar den som kom 05-12?

Exakt, generation 3.


22 Inlägg
7 mars 2020
Trådstartare
#26
torsen skrev:
ustelele skrev:
Det är väll, förutom rent estetiskt, just att det är en audi eller en bmw som enligt min uppfattning känns mer "premium"?

Du vill ha en bil som utstrålar "premium".
Premium är väl synonym för dyr och exklusiv = avundsvärd, eller hur?
Hur tror du en gammal BMW eller AUDI för 40.000:- kan utstråla "premium"?
För dom pengarna får du, kanske, en bil som är besiktad, men inte mer.
Endera ökar du budgeten till 500.000:-, eller så inriktad du dig på ett driftsäkert fortskaffningsmedel = en japansk bil.
Bästa bilen är en bil som körts 6 - 8.000 mil under 6 - 8 år.
Då är värdeminskningen som bäst, återstående brukandevärdet som störst, samt driftsäkerheten som tryggast.
Då får du, om du tecknar helförsäkring, genom maskinskadedelen i försäkringen, trygghet mot större kostnader för tekniska haverier, drivlinan främst, under återstående körsträcka och tid upp till 10.000/12.000 mil, beroende på försäkringsbolag, samt upp till 10 eller 12 år, beroende på försäkringsbolag.
Toppar du med en japansk bil så anser jag att du gjort det bästa valet - om du är ute efter en bil att köra med.
Nu var jag väl tråkig!

Förstår att det inte är möjligt att få en bil som utstrålar "premium" för 60k men det kan ju se mer eller mindre "premium" ut. Jag som inte kan så mycket om bilar ser iaf en fräsch bmw från typ -08 som mer "premium" en säg en kia från -11. Sen vet jag inte riktigt hur det är med mer oväntade kostnader men så länge föräldrarna står på försäkringen så går den bara på en 3,5-5k vad jag har sett. Då kollade jag på bmw 1 serie från typ -08. Tack för råden/synpunkterna!big_smile

22 Inlägg
7 mars 2020
Trådstartare
#27
Hybrid_ skrev:
En Audi för 40 lök genererar inga premiumpoäng. Lexus gör det. Jag gillar Mercedes och har haft många men kvaliteten på dessa har dalat. Inte lika lågt som förstnämnda märket men de dras med elproblem ibland.

En a4 b8 skulle väll ge premiumpoäng om det är det man är ute efter? Man får ju tänka på att konkurrensen i kompiskretsen inte är så hög, haha. Har kollat lite på c-klass men tycker att w203 och äldre ser lite för gamla/omoderna ut om man kan säga så. w204 tycker jag dock ser fräscha ut men de ligger nog strax över min budget tyvärr.

22 Inlägg
7 mars 2020
Trådstartare
#28
Ivel skrev:
ustelele skrev:
torsen skrev:

Du vill ha en bil som utstrålar "premium".
Premium är väl synonym för dyr och exklusiv = avundsvärd, eller hur?
Hur tror du en gammal BMW eller AUDI för 40.000:- kan utstråla "premium"?
För dom pengarna får du, kanske, en bil som är besiktad, men inte mer.
Endera ökar du budgeten till 500.000:-, eller så inriktad du dig på ett driftsäkert fortskaffningsmedel = en japansk bil.
Bästa bilen är en bil som körts 6 - 8.000 mil under 6 - 8 år.
Då är värdeminskningen som bäst, återstående brukandevärdet som störst, samt driftsäkerheten som tryggast.
Då får du, om du tecknar helförsäkring, genom maskinskadedelen i försäkringen, trygghet mot större kostnader för tekniska haverier, drivlinan främst, under återstående körsträcka och tid upp till 10.000/12.000 mil, beroende på försäkringsbolag, samt upp till 10 eller 12 år, beroende på försäkringsbolag.
Toppar du med en japansk bil så anser jag att du gjort det bästa valet - om du är ute efter en bil att köra med.
Nu var jag väl tråkig!

Förstår att det inte är möjligt att få en bil som utstrålar "premium" för 60k men det kan ju se mer eller mindre "premium" ut. Jag som inte kan så mycket om bilar ser iaf en fräsch bmw från typ -08 som mer "premium" en säg en kia från -11. Sen vet jag inte riktigt hur det är med mer oväntade kostnader men så länge föräldrarna står på försäkringen så går den bara på en 3,5-5k vad jag har sett. Då kollade jag på bmw 1 serie från typ -08. Tack för råden/synpunkterna!big_smile

Du vet väl att det är den huvudsakliga brukaren som ska, enligt lag, stå skriven på ett fordon. Att göra annorlunda är per definition ett försäkringsbedrägeri.

Visste inte det innan, tack för upplysningen!

Forummoderator
18 038 Inlägg
8 mars 2020
#29
ustelele skrev:
Hybrid_ skrev:
En Audi för 40 lök genererar inga premiumpoäng. Lexus gör det. Jag gillar Mercedes och har haft många men kvaliteten på dessa har dalat. Inte lika lågt som förstnämnda märket men de dras med elproblem ibland.

En a4 b8 skulle väll ge premiumpoäng om det är det man är ute efter? Man får ju tänka på att konkurrensen i kompiskretsen inte är så hög, haha. Har kollat lite på c-klass men tycker att w203 och äldre ser lite för gamla/omoderna ut om man kan säga så. w204 tycker jag dock ser fräscha ut men de ligger nog strax över min budget tyvärr.

Ja om polarna åker runt i straffsänkta Volvo 940 så ligger du bra till... Sen finns det modeller av Audi som ska undvikas. Vad har du tänkt dig? 2.0 TFSI? Det gäller ju att hitta ett bra exemplar med väl dokumenterad historik. Det är ju även bra om motorlampan lyser när tändningen slås på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

22 Inlägg
8 mars 2020
Trådstartare
#30
Hybrid_ skrev:
ustelele skrev:
Hybrid_ skrev:
En Audi för 40 lök genererar inga premiumpoäng. Lexus gör det. Jag gillar Mercedes och har haft många men kvaliteten på dessa har dalat. Inte lika lågt som förstnämnda märket men de dras med elproblem ibland.

En a4 b8 skulle väll ge premiumpoäng om det är det man är ute efter? Man får ju tänka på att konkurrensen i kompiskretsen inte är så hög, haha. Har kollat lite på c-klass men tycker att w203 och äldre ser lite för gamla/omoderna ut om man kan säga så. w204 tycker jag dock ser fräscha ut men de ligger nog strax över min budget tyvärr.

Ja om polarna åker runt i straffsänkta Volvo 940 så ligger du bra till... Sen finns det modeller av Audi som ska undvikas. Vad har du tänkt dig? 2.0 TFSI? Det gäller ju att hitta ett bra exemplar med väl dokumenterad historik. Det är ju även bra om motorlampan lyser när tändningen slås på.

Ja det är väll 1,8 eller 2,0 som är aktuellt rent prismässigt. Sen TFSI eller TDI antar jag skillnaden är bensin/diesel? Eller är det någon annan skillnad? Med risk för att låta allt för dum, vad innebär det sista?

Forummoderator
18 038 Inlägg
8 mars 2020
#31
TFSI är en bensinturbo och TDI är en dieselturbo. Dieseln är ett tryggare köp. Bensinsnurran har sina fel.
Turbo Diesel Injection
Finns inga dumma frågor.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

22 Inlägg
8 mars 2020
Trådstartare
#32
Hybrid_ skrev:
TFSI är en bensinturbo och TDI är en dieselturbo. Dieseln är ett tryggare köp. Bensinsnurran har sina fel.
Turbo Diesel Injection
Finns inga dumma frågor.

Okej. Vad menas med att motorlampan lyser när tändningen slås på?

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 mars 2020
#33
ustelele skrev:
Hybrid_ skrev:
TFSI är en bensinturbo och TDI är en dieselturbo. Dieseln är ett tryggare köp. Bensinsnurran har sina fel.
Turbo Diesel Injection
Finns inga dumma frågor.

Okej. Vad menas med att motorlampan lyser när tändningen slås på?

Jag tolkar det som att det är en bra kontroll. Slå på tändningen utan att starta motorn för att säkerställa att motorlampan tänds. Jag antar att det finns exempel där folk dödat motorlampan för att den inte ska lysa när motorn går. ( = nära förestående haveri)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

22 Inlägg
8 mars 2020
Trådstartare
#34
caromania skrev:
ustelele skrev:
Hybrid_ skrev:
TFSI är en bensinturbo och TDI är en dieselturbo. Dieseln är ett tryggare köp. Bensinsnurran har sina fel.
Turbo Diesel Injection
Finns inga dumma frågor.

Okej. Vad menas med att motorlampan lyser när tändningen slås på?

Jag tolkar det som att det är en bra kontroll. Slå på tändningen utan att starta motorn för att säkerställa att motorlampan tänds. Jag antar att det finns exempel där folk dödat motorlampan för att den inte ska lysa när motorn går. ( = nära förestående haveri)

Okej, tänds alla lampor när man slår på tändningen och sen slocknar alla som är okej eller?

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 mars 2020
#35
ustelele skrev:
caromania skrev:
ustelele skrev:

Okej. Vad menas med att motorlampan lyser när tändningen slås på?

Jag tolkar det som att det är en bra kontroll. Slå på tändningen utan att starta motorn för att säkerställa att motorlampan tänds. Jag antar att det finns exempel där folk dödat motorlampan för att den inte ska lysa när motorn går. ( = nära förestående haveri)

Okej, tänds alla lampor när man slår på tändningen och sen slocknar alla som är okej eller?

Ja ungefär så.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

22 Inlägg
26 juni 2020
Trådstartare
#36
Hej igen!

Ska ta tag i det här med bilköp nu och valet faller nog på en a4. Var runt  på lite bilhandlare idag och de varnade för i princip alla motorer som kom till den. De jag främst kikar på är väll 1,8 tfsi. Har bilen bara en fin servicehistorik bör det inte vara några större bekymmer tänker jag, vad säger ni?

Forummoderator
18 038 Inlägg
26 juni 2020
#37
ustelele skrev:
Hej igen!

Ska ta tag i det här med bilköp nu och valet faller nog på en a4. Var runt  på lite bilhandlare idag och de varnade för i princip alla motorer som kom till den. De jag främst kikar på är väll 1,8 tfsi. Har bilen bara en fin servicehistorik bör det inte vara några större bekymmer tänker jag, vad säger ni?

Vågat beslut.

https://www.mestmotor.se/automotorsport … tar-salja/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 079 Inlägg
26 juni 2020
#38
ustelele skrev:
Hej igen!

Ska ta tag i det här med bilköp nu och valet faller nog på en a4. Var runt  på lite bilhandlare idag och de varnade för i princip alla motorer som kom till den. De jag främst kikar på är väll 1,8 tfsi. Har bilen bara en fin servicehistorik bör det inte vara några större bekymmer tänker jag, vad säger ni?

Jag säger, att du bör lägga undan 5000kr till en reservbil, om det skulle behövas

22 Inlägg
26 juni 2020
Trådstartare
#39
Tycker ni att det är ett katastrofalt val? Jag menar alla bilar med 10 år och runt 20k mil på nacken lär väll ha sina problem. Alternativet är väll en bmw typ?

22 Inlägg
26 juni 2020
Trådstartare
#40
Är det säkrare att satsa på en 1,8 eller 2,0a tdi istället?


Sök