Tänkte göra en instruktion på hur man byter kamrem på B5244T5/B5254T4 detta är samma eller liknande metod på fler Volvo motorer.
Eftersom motorn är ur bilen och står på stativ så blir det lite enklare att se hur allt sitter ihop så hoppas detta kan hjälpa några där ute
Gör så här:
*Börja med att skruva loss tvärstaget mellan fjäderbenstornen
*Lossa servo- och expansionskärlet och lägg över motorn
*Lossa hjälpaggregatsremmen genom att vrida spännrullen åt det håll som avlastar remmen, plocka sedan loss (notera hur remmen sitter)
*Skruva loss övre kamremskåpan, sitter med två torxskruv på ovansidan och två metallclips på sidorna
*Lossa på främre kamremskåpan som sitter med en skruv i mitten, dra sedan rakt upp
*Under den övre kamremskåpan finns det två markeringar, använd lämplig markeringspenna och göra samma markeringar på ovansidan av kåpan, skruva sedan tillbaka den på motorn igen
* Lyft bilen och montera loss höger framhjul (glöm inte pallbockar)
*Lossa remhjulet genom att skruva loss centrumskruven och dem 4 skruvarna runt om, vicka sedan av hjulet
*Skruva tillbaka centrummuttern och dra runt motorn (medurs) tills markeringen på vevaxeldrevet matchar markeringen på oljepumpen samt kamdreven strecken/markeringarna på kamremskåpan.
*För att göra det tydligare, använd en markeringspenna och markera upp dem matchande strecken
*Dra nu fram motorn medurs 1/4 varv och sedan tillbaks till noll läget. Detta är för att avlasta spänningen i kammarna
*Lossa på centrumskruven till spännrullen
*Använd en insexnyckel och vrid moturs för att släppa på spänningen (OBS!! vissa spännrullar är spegelvända och lossas medurs)
*Lossa remmen och var noga att inte vrida kamdreven eller vevaxeln
Jag valde att byta vevaxeltätning när jag ändå var igång! Så här gör man:
*Skruva tillbaka två skruvar från remhjulet tills dem sticker ut på baksidan av vevaxeldrevet. Använd lämplig avdragare för att lossa drevet från vevaxeln.
*Med hjälp av pillmejsel eller lämpligt verktyg dra ur den gamla packboxen. Var mycket noga så inga tätningsytor repas
*Rengör tätningsytorna med papper. Dra runt, inte in och ut! Undvik tygstycken eller liknande material
*Olja in den nya packboxen med motorolja
*Tryck in den nya packboxen för hand alternativ knacka in med lämplig hylsa/rörstump som matchar packboxens yttermått. Var försiktig så inte packboxen skadas.
*Knacka på vevaxeldrevet och skruva ut dem gamla skruvarna
*Montera loss vattenpumpen om denna skall bytas, samt löphjul och spännrullen
*Rengör från gamla packningsrester
*Montera tillbaks ny vattenpump, löphjul och spännrulle. Spännrullen skall inte skruvas fast utan sitta löst. Trä över kamremmen i följande ordning: Vevaxel-löphjul-insugskam-avgaskam-vattenpump och slutligen spännrullen (OBS vrid inte på vevaxeln eller kamdreven)
*Dra runt motorn medurs till kamremmen är i dragläge. Hål centrumskruven fixerad och dra excentern åt det håll pilen pekar (Detta är olika på olika spännrullar) Spänn så att markeringen på spännrullen går förbi "fönstret" och sedan tillbaka så den hamlar mitt i (OBS beroende på temperatur skall markeringen stå olika, se bild)
*Dra runt motorn två vevaxelvarv och kontrollera att markeringarna överensstämmer med varandra.
*Montera tillbaka remhjulet och använd nya skruvar. Det är viktigt att det är rätt kvalitet på dem nya skruvarna (10.9) och rätt längd annars kan dem ta i kamremmen OBS!!!!
*Om motorn är ur bilen lås vevaxeln på lämpligt sätt. Jag valde att skruvade in två gamla svänghjulsskruvar på baksidan och låste med en kofot
Är motorn i bilen lägg i en högsta växeln och be någon bromsa samtidigt som du drar åt
* Åtrdragningsmomenten kan skilja mellan motorer men i mitt fall var det följande: Centrummutter (180nm) dem fyra skruvarna (25nm och 30grader)
*Montera tillbaka resten av delarna i omvänd ordning.
Hoppas detta var till hjälp!