2553
Sök

Volvo V70R AWD 04 (Motorbyte)

En Volvo V70NR 04 som även denna råkat ut för foderproblemet med sprickor mellan cylinderväggarna. Motorn kommer att bytas ut från original B5254T4 till B5244T5 som har 81mm borr ist för 83mm "samma" motor men bättre... Visa mer

17 382 Visningar
Uppdaterades senast 4 december 2020
126 Inlägg
7 mars 2020
Trådstartare
#1
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-0b44f74c5bc5faf3bce6adf27648ecf6.jpg
En Volvo V70NR 04 som även denna råkat ut för foderproblemet med sprickor mellan cylinderväggarna. Motorn kommer att bytas ut från original B5254T4 till B5244T5 (samma motor fast med mindre borrdiameter)
Senast redigerat av skyflyer98 (21 april 2020)


126 Inlägg
8 mars 2020
Trådstartare
#2
Nytt projekt nya möjligheter big_smile

Har köpt en Volvo V70R (N) 2004 som råkat ut för det klassiska foderproblemet. Ovala cylindrar/Sprickor i foderna. Motorn kommer därför bytas ut från original B5254T4 till den nyare B5244T5 som satt i Volvo S60 och V70 T5 mellan 2005-06 är samma motor fast med mindre borrdiameter

Ny motor är beställd och den gamla kommer plockas ut så snart det går smile

Här är lite bilder från när bilen köptes
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-e24caf47472694c6b0c1a78faec9cccc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-369d7dfb601f5f619b8d44f16644cbcd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-592245e8cacdc5d6de86bc7abf20a3e6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-62426d0efb2b7978c389cd423fb21482.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-2b3fb6be0cf1331ddde61e89bd6bc3cd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-f4b835c35241fb8d4a6c687cb2d27836.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-a374537c78b5c04ec299f89ccb39f352.jpg
Senast redigerat av skyflyer98 (21 april 2020)


2 310 Inlägg
8 mars 2020
#3
Ser ut att ha klarat sig bra karossmässigt. smile Vad är planen efter motorbytet? Köra som brukis, eller något annat kanske?


126 Inlägg
8 mars 2020
Trådstartare
#4
Mew skrev:
Ser ut att ha klarat sig bra karossmässigt. smile Vad är planen efter motorbytet? Köra som brukis, eller något annat kanske?

Planen är att göra iordning hela bilen till ett genuint bra skick och sen användas som bruksbil. Den nya motorn skall inte trimmas men kommer få sig en makeover innan den monteras in i bilen igen big_smile


2 848 Inlägg
8 mars 2020
#5
Följer såklart, lycka till med "nya" bilen.

126 Inlägg
8 mars 2020
Trådstartare
#6
uhlin skrev:
Följer såklart, lycka till med "nya" bilen.

Kul att höra big_smile


126 Inlägg
10 mars 2020
Trådstartare
#7
Igår fick vi ur motorn tongue
"Rätt" sätt att göra det på ska ju vara att lossa subframen och sänka ner motorn men jag har bara en fyrpelarlyft i garaget så vi fick lyfta motorn uppåt ist. Gick förvånansvärt lätt ändå även fast vinkelväxeln satt kvar.
Nu satt inget topplock på motorn när detta gjordes så hur det går när den nya motorn skall i blir en annan historia men tror inte det skall vara några bekymmer big_smile
Nya motorn skall komma idag så uppdaterar snart cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-ce535410cc5edebc9741ad869dac0462.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-bab0cf72ee7b184b2e0af275e316bc5c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-bc0d90be5819b0d9327b3171231e67bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-0237fdb3203dcc4c5cf57171967369cc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-420bc99b324900cc145f871bc9d171da.jpg
Tillvägagångssätt utan topplock:
Lossa drivaxlar, kardan, kabelhärvan, kopplingsrör, vattenanslutningar, turbo, servopump, acpump & lägg åt sidan. Fäste till servopump & acpump, samtliga motorfästen & momentstag plus fäste till bakre motorkudde, vajrar till växel länkage, övriga jordflätor m.m.
Slutligen behövs en justerbar lyftpunkt till motorlyften för att kunna tilta motorn
Senast redigerat av skyflyer98 (16 mars 2020)


126 Inlägg
16 mars 2020
Trådstartare
#8
Nu har det hänt grejer big_smile

Den ny motor kom i Onsdags förra veckan.
En B5244T5 (2006) 14500mil med 1års/1000mils garanti från bildelsbasen/Ådalens bildemontering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-2e2ffea83207d54d59ca47ed15c83afb.jpg

Har avvaktat lite med den eftersom jag väntar på servicedelar kamrem, vattenpump, koppling m.m. så passade på att göra en helrekond av inredningen ist big_smile
Tog ungefär 20 timmar effektiv tid men det var det värt.
Har dammsugit golv, mattor bagageutrymme med textildamsugare, gjort rent och impregnerat allt läder, tvättat och skrubbat som besatt big_smile

Här är lite före och efterbilder:

Halva stolen rengjord cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-44aab686561034bfc4e1efee79bff7ca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-feb63cec6d1503ea8d87215bb8c38af4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-61ea5d91f4586b543d5e1110214a3ce0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-d4dbb6a33f7fcbb97a86289ab5e444b5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-281ce355362f204569ec047735189156.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-e3e3a2f2c6231ab8336c4cdb6bbe76b0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-ccc147344cebf292eb6dbea2aa916845.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-858ebd350bfb782580b69439a9daf1ff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-82609792ea1525c0767e264ee570218c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-b27bde46eb286b9040da6be0fc889318.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-83537b736e180716a1e762cae0d2eb55.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-d1b0ca3aafc68045d67e1d54a5e622a1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-5f02b107df5ab217d054c79b83f91b9b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-6438dc9c7346f5b46ccdf3ec056ce20f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-1c99ad168a4aec3a8b0099a4317c411c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-e0343e9761a5c4391bcef6a22273c4b1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-66d6ab5b45cfb6ebb0ce323cfe9fdecd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-f87104b6c53df452890887ea43e32c3b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-c7be9e05ec7c86928c2f2d1776c8332d.jpg
Produkterna jag använde
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-862380f9d729e847aafab16f24613952.jpg
Det som återstår nu med inredningen är att köpa dem plastdetaljer som är trasiga eller saknas, köpa ny volvo loga till ratten, renovera nycklarna I övrigt är det klart som det ser ut nu iaf smile
Senast redigerat av skyflyer98 (16 mars 2020)


68 Inlägg
18 mars 2020
#9
Snyggt jobbat smile
Senast redigerat av -fredriksson (18 mars 2020)


126 Inlägg
1 april 2020
Trådstartare
#11
Nya motorn står på stativ och jag väntar på delar för att kunna göra en ordentlig service innan den stoppas ner i bilen big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-a012e312e2a50f94c77f68c5138ab29b.jpg
Jag kommer använda den gamla turbon som satt på den rasade motorn. Nu när turbon ändå är nere passar jag på att renovera den. Den gamla motorn hade tagit in vatten så ville säkerställa att allt var i bra skick smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-b08f480322c85f404d2230d02b828a50.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-8437b22021af1bf25a726c328bde0338.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-42ff36176c5b0373734085ced09f3f92.jpg
Blev positivt överraskad på hur bra skick turbon var i! Har renoverat ett antal k24 och detta var helt klart en av dem finaste big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-708abd3fb7096a00583d2a22ad1d8f73.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-eca3009a295d507e7c97b469fbc31162.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-20008a24bbe9b298779b64da9554f681.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-d96a8d75c4c9ce1f167611405d169619.jpg
Innan jag plockade isär turbon och lossade på kompressorhjulet markerade jag upp orienteringen på axel & mutter i förhållande till hjulet. På så sätt kan jag montera ihop turbon igen och behålla fabriksbalanseringen! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-e8f81ef65d6b6fe95acea18cd2d64430.jpg
Har även gjort rent vinkelväxeln och kollat över så allt ser bra ut. Någon tidigare ägare hade bytt hylsan till vinkelväxeln vilket var ett stort plus big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-e072f70695d9898a87ef45d51ca21da7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-b41ee84297a145c912d0d23df64e829e.jpg


126 Inlägg
6 april 2020
Trådstartare
#14
Putteliten skrev:
Perfekt tillfälle att penselrenovera och snygga till motorn lite nu ju.

Det hade det varit smile men kommer inte göra det denna gången tyvärr hmm


126 Inlägg
10 april 2020
Trådstartare
#15
Tänkte göra en instruktion på hur man byter kamrem på B5244T5/B5254T4 detta är samma eller liknande metod på fler Volvo motorer.

Eftersom motorn är ur bilen och står på stativ så blir det lite enklare att se hur allt sitter ihop så hoppas detta kan hjälpa några där ute big_smile

Gör så här:

*Börja med att skruva loss tvärstaget mellan fjäderbenstornen
*Lossa servo- och expansionskärlet och lägg över motorn
*Lossa hjälpaggregatsremmen genom att vrida spännrullen åt det håll som avlastar remmen, plocka sedan loss (notera hur remmen sitter)
*Skruva loss övre kamremskåpan, sitter med två torxskruv på ovansidan och två metallclips på sidorna
*Lossa på främre kamremskåpan som sitter med en skruv i mitten, dra sedan rakt upp
*Under den övre kamremskåpan finns det två markeringar, använd lämplig markeringspenna och göra samma markeringar på ovansidan av kåpan, skruva sedan tillbaka den på motorn igen
* Lyft bilen och montera loss höger framhjul (glöm inte pallbockar)
*Lossa remhjulet genom att skruva loss centrumskruven och dem 4 skruvarna runt om, vicka sedan av hjulet
*Skruva tillbaka centrummuttern och dra runt motorn (medurs) tills markeringen på vevaxeldrevet matchar markeringen på oljepumpen samt kamdreven strecken/markeringarna på kamremskåpan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-b024bea513d940ed671fff4727f119fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-72d68dca5aa6c5fdbe7f3ccd78168fc1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-9aa0484dbb00d3661fcbbd312924986e.jpg
*För att göra det tydligare, använd en markeringspenna och markera upp dem matchande strecken
*Dra nu fram motorn medurs 1/4 varv och sedan tillbaks till noll läget. Detta är för att avlasta spänningen i kammarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-114d5945713ec2ffb261f0b3443a4ae9.jpg
*Lossa på centrumskruven till spännrullen
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-09b26836ea65a7abed41b0bae3b747a1.jpg
*Använd en insexnyckel och vrid moturs för att släppa på spänningen (OBS!! vissa spännrullar är spegelvända och lossas medurs)
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-77811fed536293d1888f2a40a586a97e.jpg
*Lossa remmen och var noga att inte vrida kamdreven eller vevaxeln
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-627d886bd7ead2e02a7efeb15b5bdde9.jpg

Jag valde att byta vevaxeltätning när jag ändå var igång! Så här gör man:

*Skruva tillbaka två skruvar från remhjulet tills dem sticker ut på baksidan av vevaxeldrevet. Använd lämplig avdragare för att lossa drevet från vevaxeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-1148e08d055375ea78ec186af9c07353.jpg
*Med hjälp av pillmejsel eller lämpligt verktyg dra ur den gamla packboxen. Var mycket noga så inga tätningsytor repas
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-9441a06fab877459c6b8f27174d2d81c.jpg
*Rengör tätningsytorna med papper. Dra runt, inte in och ut! Undvik tygstycken eller liknande material
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-0b124c453176c612297827f2a9429fee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-ae385c5215d5575dd23fefc3828a4998.jpg
*Olja in den nya packboxen med motorolja
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-5ed7da4b2ca60094f625f8886fb2bd13.jpg
*Tryck in den nya packboxen för hand alternativ knacka in med lämplig hylsa/rörstump som matchar packboxens yttermått. Var försiktig så inte packboxen skadas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-6e61275edc972be2d3071b8f5efebdce.jpg
*Knacka på vevaxeldrevet och skruva ut dem gamla skruvarna

*Montera loss vattenpumpen om denna skall bytas, samt löphjul och spännrullen
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-34c098ce157b564e5a445c0cf4348e0f.jpg
*Rengör från gamla packningsrester
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-10bc9a3078d4733a70aa100da5e9c11b.jpg
*Montera tillbaks ny vattenpump, löphjul och spännrulle. Spännrullen skall inte skruvas fast utan sitta löst. Trä över kamremmen i följande ordning: Vevaxel-löphjul-insugskam-avgaskam-vattenpump och slutligen spännrullen (OBS vrid inte på vevaxeln eller kamdreven)
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-32aa0983fce3e9ef01c1adfac0762f59.jpg
*Dra runt motorn medurs till kamremmen är i dragläge. Hål centrumskruven fixerad och dra excentern åt det håll pilen pekar (Detta är olika på olika spännrullar) Spänn så att markeringen på spännrullen går förbi "fönstret" och sedan tillbaka så den hamlar mitt i (OBS beroende på temperatur skall markeringen stå olika, se bild)
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-7b5215308465cd4e33ff48beba1be060.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-906e11e37d2a11eb5a6e1dc74699d67b.jpg
*Dra runt motorn två vevaxelvarv och kontrollera att markeringarna överensstämmer med varandra.
*Montera tillbaka remhjulet och använd nya skruvar. Det är viktigt att det är rätt kvalitet på dem nya skruvarna (10.9) och rätt längd annars kan dem ta i kamremmen OBS!!!!
*Om motorn är ur bilen lås vevaxeln på lämpligt sätt. Jag valde att skruvade in två gamla svänghjulsskruvar på baksidan och låste med en kofot
Är motorn i bilen lägg i en högsta växeln och be någon bromsa samtidigt som du drar åt
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-75b50f1b2591c1371e357f7fbbafe24d.jpg
* Åtrdragningsmomenten kan skilja mellan motorer men i mitt fall var det följande: Centrummutter (180nm) dem fyra skruvarna (25nm och 30grader)
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-46d22451c55c8adc63ef9f59bdde3596.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-9eacf377dc6f4d23a96fda2f93954749.jpg

*Montera tillbaka resten av delarna i omvänd ordning.
Hoppas detta var till hjälp! big_smile


7 Inlägg
13 april 2020
#16
Grymt projekt, följer! Om jag fattat det rätt byter du den gamla 2,5 liters R-motorn till den nyare T5an på 2,4 liter och 260hk? Behåller du fyrhjulsdriften? Vore coolt med en V70 T5 och Haldex AWD eftersom Volvo aldrig gjorde någon sån big_smile

126 Inlägg
13 april 2020
Trådstartare
#17
Samuel_H skrev:
Grymt projekt, följer! Om jag fattat det rätt byter du den gamla 2,5 liters R-motorn till den nyare T5an på 2,4 liter och 260hk? Behåller du fyrhjulsdriften? Vore coolt med en V70 T5 och Haldex AWD eftersom Volvo aldrig gjorde någon sån big_smile

Yes stämmer bra cool motorn skall i imorgon är tänkt så kommer en uppdatering snart big_smile


126 Inlägg
21 april 2020
Trådstartare
#18
Om man vill gå steget längre och vara säker på att VVT'n är "nollad" gör så här:

*Skruva ur torskskruven som sitter bakom startmotorn
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-f6bed0a747476c2ac99d355b7f71d9ca.jpg
*Använd specialverktyg (9997005) för att låsa vevaxeln i nollläge, dra motorn till dödläge och sedan bak och fram igen för att låsa veven. (Verktyget hakar i en av skinkorna på vevaxeln)
(Går bra utan detta verktyg så länge man ej vrider vevaxeln under processen)
*Montera loss kamremmen som tidigare beskrivits
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-612ce8cfbcf5bf9e53e037b7a82d7b3b.jpg
*Skruva loss motorfästet
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-9fcbb7c05255b70e9e71bc7acfeaabb2.jpg
*Lossa kamlägesgivarna, markera upp hur dem satt och vilken som satt var
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-fcba47fd2337f664332a9ddb16d6ae5e.jpg
*Markera upp hylsorna vilken som satt var och skruva sen loss
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-a3716f08f98de5bf0c00164e6a30a643.jpg
*Montera kamlåsningsverktyget (9995452) (med skruven uppåt), kammarna kan behöva vridas lite för att verktyget skall gå på
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-df07471117cee31e8635f9ce4074af66.jpg
*Lossa på dem yttre VVT-dreven, dem sitter med 3 skruv var (skall bara lossas inte skruvas ut hela vägen)
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-a9091ac2f63e53e1803ecf1d4a61754b.jpg
*Lägg på kamremmen som tidigare beskrivits. Säkerställ att dem yttre kamdrevens markering matchar med markeringen på kamremskåpan och att vevaxeln fortfarande är i noll. 
*Vrid VVT dreven (inre delen) medurs (samtidigt som motorn står i noll) tills det tar stopp. Det är mycket viktigt att skruvarna inte bottnar åt något håll i dem ovala hålen OBS!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-1e9a3af69d839810baf3165a22a72b35.jpg
Skruva fast dem yttre dreven på VVT'n och plocka bort låsningsverktyget, dra sedan motorn 2 vevaxelvarv och säkerställ att markeringarna fortfarande linjera med varandra. Montera ihop resten som tidigare beskrivits i omvänd ordning


126 Inlägg
21 april 2020
Trådstartare
#19
Detta är gjort dem senaste veckorna:

Rengöring och test av spridarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-86f24ef2b2ed27cb6aa8dd0e21401c42.jpg
Byggde ihop en spridarrengörare/testare. Gjorde en likadan som i denna film: https://www.youtube.com/watch?v=8rk0tKtiVic&t=306s
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-cd2c83264787ecd88c346952312cf068.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-6bf953b9640f9713f95d2525c4126225.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-5ba880b5f075c12873c40d2715cffc4e.jpg
Nya o'ringar smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-2e34f5b73ec35d8b42f99a5e7f268013.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-46d899f91f4d6dcf7b11d5ab27a7950c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-8fa8876e92a83bdc99067180cff61f15.jpg
Ny bakre vevaxelpackbox, monterat med specialverktyg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-d6d86d3a470ca80b82a42ff72cabaffb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-8d0678fd4e785d9036614bfc3dae0c31.jpg
Montering av det nya svänghjulet. Först fastskruvat med 3 rena skruvar utan loctite sen draget med nya volvo skruvar. Dragna först med 45nm sen 65 grader
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-65951d894f10dbdb593fbf667bc56b02.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-9df699a1452bd6d0f88952c1d46c80e2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-b92309b955c18a94670f284daa575783.jpg
Tömning av olja och packboxbyte big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-1477a185166d106ed01b81ab4f957f89.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-ccfcd4e655f10b2ef14d067030aaefbe.jpg

Gjorde rent växellådan och vinkelväxeln, bytt alla packboxar och utrampningslagret
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-463c81b1bb24970da0302d6c19932b9d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-0bf7a4a8455014fcbbcec6babc3db12e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-4a30a2e533745cfabcdc0824fb963aef.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-32ac5b4ac5cb8158554c62d248533edc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-22e16f53ec5520d96713d118ed52331c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-bbad3506ed5b27f69a95fd6e354a8286.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-f4938d3ff95b62f91cbcc463fcd97370.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-cc31398a4423deaaf70283a062498316.jpg
Nytt utrampningslager
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-dbaab47b4caa3393ebdc218d28862295.jpg
Koppling centrerad och dragen korsvis (24nm)
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-21c4a5164eba6638b120dcdeac0925b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-259bf883a085a51636c658d2655b0caa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-312755640ea47f21b27e291d0c9bbe5d.jpg
Motor ihop satt innan den gick i bilen, dock utan kåporna och tryckröret big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-d871ddec5f83813d5837b67baa2e8048.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-879a43e491418bc5feefa0683a0b2a5a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-88b163d804ad5baa0a492cbdbaa1f50a.jpg
Motorn i bilen big_smile Uppstart inom snart framtid tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-feccc401b480108fa3bf567307861eed.jpg
Renovering av Turbon. Blev en ordentlig rengöring och kontroll av alla delar. Dem var i exemplariskt skick! Blästrade inget denna gången då blästermaskinen ej var i funktion. Men det dög som det var big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-114fa99269f9121d111192673d646106.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-33cf220cfdc77c56ee8bb83b21e069bf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-02f2062586daf9cecbe54d3ac7c7613b.jpg
Omslipade näbbtång för att kunna montera segelringarna runt radiallagrena
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-2fe6c9a0a5b5d1b2de0a6862b0c15d7d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-4158b778b819382d105aba7c17ab44db.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-89cd01079332394dff2323e1c08bd4f5.jpg
En annan tång för att kunna montera tätningsringarna på turbinaxeln
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-de8efab5eae5044a86378e011a17b8a4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-c1cbf470444a21998214379888f09718.jpg
Färdigt big_smile Axel, mutter och kompressorhjulet är monterat enligt fabriksbalanseringen
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-788187084b2bf5111bf8e039312a5d22.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-b600ed4ce3ee1cff1c0817392d22652f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-7a216ac9e5c9cbe575750b6b34b0001d.jpg


126 Inlägg
5 maj 2020
Trådstartare
#20
Förr förra helgen gick motorn igång big_smile Motorn startade på direkten och gick hur bra som helst, jag luftade kopplingen och tog en liten sväng. Det började läcka vatten från kylarröret från vattenpumpen så blev att riva ner turbon och grenröret för att komma åt röret å oringen roll Efter det ingreppet har allt lirat förvånansvärt bra inga som helst problem. Bilen används nu dagligen och jag är mycket nöjd big_smile
Förutom lite småpill i motorrummet med missfärgad säkringslåda och sprucken R tändstiftskåpa som skall bytas så skall även utsidan få sig en riktig makeover tongue
Denna veckan kommer en kille från Buckelservice för att räta ut lite dörruppslag, lite detaljer skall lackeras och bilen skall få sig en polering. Jag är även på jakt efter ett par Pegasus 18" fälgar, så om någon har det så får ni gärna höra av er smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-f46a235f5f3bfb9baf6db3ccdaffd0bc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223587/223587-5f7a415d9dd9c802c0790be053601aaf.jpg



Sök