2495
Sök

Varning för Julas hjälpstart. Funkar inte om batteriet är urladdat!

561 Inlägg
19 mars 2020
Trådstartare
#1
Köpte Julas 3-i-1 hjälpstart från Hamron https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … -1-005332/ för att (duh!) kunna starta en bil med urladdat batteri.

Första försöket ger den ifrån sig en kombination av blink och ljud som inte finns beskriven i manualen (rödgrönt blink, korta toner). Ringer kundtjänst som tror att jag fått ett måndagsexemplar. Byter, försöker igen, samma resultat. Den här gången blir jag kopplad till deras serviceverkstad som efter mycket om och men förklarar att den inte fungerar om batteriet är för urladdat (något jag själv misstänkte eftersom skärmen indikerade att den försökte avgöra spänningen, utan att lyckas).

Hur jävla idiotiskt är inte detta? En hjälpstart som inte funkar pga batteriet är urladdat. Det är ju obeskrivligt dumt.

Lånade senare en bekants hjälpstart och den fungerade som förväntat.

1 798 Inlägg
19 mars 2020
#2
En modern intelligent batteriladdare startar inte laddningen om den inte känner av att den är kopplad till något vilket t ex sker om batteriet är helt urladdat, funktionen kan vara snarlik i detta fallet, dvs den känner inte av att den är inkopplad och ger då alltså inte ifrån sig starthjälp.


6 122 Inlägg
19 mars 2020
#3
Hej!
Och botemedlet är att skaffa en gammaldags 12V/4-6 A laddare! "Smarta " laddare i alla ära men så smarta är de inte så att det går att ladda när batteriet man ska ladda är urladdat (har för låg spänning)


561 Inlägg
19 mars 2020
Trådstartare
#4
Hilmer skrev:
En modern intelligent batteriladdare startar inte laddningen om den inte känner av att den är kopplad till något vilket t ex sker om batteriet är helt urladdat, funktionen kan vara snarlik i detta fallet, dvs den känner inte av att den är inkopplad och ger då alltså inte ifrån sig starthjälp.

Säkert, men då har ju inte konstruktören tänkt igenom användningsområdet.

1 798 Inlägg
19 mars 2020
#5
d-b skrev:
Hilmer skrev:
En modern intelligent batteriladdare startar inte laddningen om den inte känner av att den är kopplad till något vilket t ex sker om batteriet är helt urladdat, funktionen kan vara snarlik i detta fallet, dvs den känner inte av att den är inkopplad och ger då alltså inte ifrån sig starthjälp.

Säkert, men då har ju inte konstruktören tänkt igenom användningsområdet.

Det är sällan man försöker starta en bil med helt slut batteri, att försöka starta bilar med lite trötta batteri är däremot vanligare.
Tror att tanken är att den ska kunna boosta upp ett trött och slitet batteri, däremot inte ersätta det helt och hållet. Till vad riktar sig startboostern om du läser instruktionsboken?


1 798 Inlägg
19 mars 2020
#6
jaka54 skrev:
Hej!
Och botemedlet är att skaffa en gammaldags 12V/4-6 A laddare! "Smarta " laddare i alla ära men så smarta är de inte så att det går att ladda när batteriet man ska ladda är urladdat (har för låg spänning)

I de fallen så är botemedlet att starta laddningen med hjälp av ett ytterligare batteri och startkablar, då får laddaren "startsignal" och kan påbörja laddningen. I slutändan kan man då plocka bort extrabatteriet så att laddaren kan ladda upp det tänka batteriet ordentligt.
Det är dock sällan som det är lönt att påbörja laddning av ett så pass urladdat batteri, det har då oftast redan passerat sitt bäst före!


* Voff voff *
10 589 Inlägg
19 mars 2020
#7
Hilmer skrev:
Det är sällan man försöker starta en bil med helt slut batteri, att försöka starta bilar med lite trötta batteri är däremot vanligare.

Det håller jag absolut inte med om! Det är minst lika vanligt med helt urladdade batterier.

En startbooster ska kunna ge starthjälp även till ett helt urladdat batteri annars är den i princip helt värdelös.
Senast redigerat av Brådhis (19 mars 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 798 Inlägg
19 mars 2020
#8
Brådhis skrev:
Hilmer skrev:
Det är sällan man försöker starta en bil med helt slut batteri, att försöka starta bilar med lite trötta batteri är däremot vanligare.

Det håller jag absolut inte med om! Det är minst lika vanligt med helt urladdade batterier.

En startbooster ska kunna ge starthjälp även till ett helt urladdat batteri annars är den i princip helt värdelös.

Då arbetar vi annorlunda, är batteriet helt tomt så anser jag att man bör se till att ladda det innan man försöker starta för att inte belasta batteriet till totalhaveri, OM man nu inte har en kraftig batteribooster till hands vill säga.
Den boostern som tråden handlar om är mest troligen enbart till för att boosta upp ett trött batteri, inte ersätta det helt och hållet (vilket man försöker göra om batteriet är helt tomt), men det går säkert att läsa sig till i informationshäftet som bör medfölja.


* Voff voff *
10 589 Inlägg
19 mars 2020
#9
Hilmer skrev:
Brådhis skrev:
Hilmer skrev:
Det är sällan man försöker starta en bil med helt slut batteri, att försöka starta bilar med lite trötta batteri är däremot vanligare.

Det håller jag absolut inte med om! Det är minst lika vanligt med helt urladdade batterier.

En startbooster ska kunna ge starthjälp även till ett helt urladdat batteri annars är den i princip helt värdelös.

Då arbetar vi annorlunda, är batteriet helt tomt så anser jag att man bör se till att ladda det innan man försöker starta för att inte belasta batteriet till totalhaveri, OM man nu inte har en kraftig batteribooster till hands vill säga.
Den boostern som tråden handlar om är mest troligen enbart till för att boosta upp ett trött batteri, inte ersätta det helt och hållet (vilket man försöker göra om batteriet är helt tomt), men det går säkert att läsa sig till i informationshäftet som bör medfölja.

I mitt yrke har jag inte valet att ladda batterier, utan det blir att koppla booster (eller i värsta fall kablar) och vrida igång. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 798 Inlägg
19 mars 2020
#10
Brådhis skrev:
I mitt yrke har jag inte valet att ladda batterier, utan det blir att koppla booster (eller i värsta fall kablar) och vrida igång. smile

Det fungerar ju naturligtvis också till en viss gräns, i alla fall om man har tillgång till en effektiv/kraftfull batteribooster. Men jag tror tyvärr att trådskaparens nyförvärv inte kan ersätta ett helt tomt batteri, däremot kan det säkert vara till stor hjälp ifall batteriet av någon anledning blivit svagt.
Även om spec säger ett så talar dess storlek emot att det skulle vara så pass kraftfullt som de vill göra gällande! Men jag kan ha fel, det kan ju vara fel på produkten också!


Saabifierad
2 031 Inlägg
20 mars 2020
#11
Detta är som att köpa en sax i en hård plastförpackning som behöver en sax för att kunna öppnas:P

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

7 441 Inlägg
20 mars 2020
#12
Hilmer skrev:
d-b skrev:
Hilmer skrev:
En modern intelligent batteriladdare startar inte laddningen om den inte känner av att den är kopplad till något vilket t ex sker om batteriet är helt urladdat, funktionen kan vara snarlik i detta fallet, dvs den känner inte av att den är inkopplad och ger då alltså inte ifrån sig starthjälp.

Säkert, men då har ju inte konstruktören tänkt igenom användningsområdet.

Det är sällan man försöker starta en bil med helt slut batteri, att försöka starta bilar med lite trötta batteri är däremot vanligare.
Tror att tanken är att den ska kunna boosta upp ett trött och slitet batteri, däremot inte ersätta det helt och hållet. Till vad riktar sig startboostern om du läser instruktionsboken?

Till att börja med vet jag inte vad definitionen på "ett helt slut batteri" är.
Men är det fråga om att starta en motor vars startbatteri endast har laddningstillståndet mellan 5 och 7 volt så går det med Biltemas gamla stora gula Startbooster.
Har provat både på en Land Rover med 100 Ah-batteri samt på en Volvo LM med ännu större batteri.
Spänningen fick lamporna att glöda och endast ett svagt "klick" från startmotorn.
Men med "Biltema-boostern" gick det att starta.
Därefter laddade respektive generator upp batterierna.

Att det inte går att ladda ett batteri med CTEK om spänningen understigit 7 - 9 volt stämmer.
Då får man först tillgripa "en gammal hederlig analog" laddare för att få upp spänningen så att CTEK:en "kan ta vid".

1 798 Inlägg
20 mars 2020
#13
torsen skrev:
Till att börja med vet jag inte vad definitionen på "ett helt slut batteri" är.

Precis så som jag skrev, helt slut, tomt, nada, defekt, förbrukat, ingenting kvar. wink
Ett trött batteri har fortfarande så pass spänst att det går att koppla till en laddare utan problem, eller en effektiv batteribooster.


1 701 Inlägg
20 mars 2020
#14
Hilmer skrev:
torsen skrev:
Till att börja med vet jag inte vad definitionen på "ett helt slut batteri" är.

Precis så som jag skrev, helt slut, tomt, nada, defekt, förbrukat, ingenting kvar. wink
Ett trött batteri har fortfarande så pass spänst att det går att koppla till en laddare utan problem, eller en effektiv batteribooster.

Hmm, mjo en effektiv batteribooster funkar om batteriet e´kört. Nu e´ju inte prylen ni snackor om det.
Att ladda upp ett kört batteri med dessa "Smarta" laddare e´kört, det krävs lite mer A då. En variant e´att parallellkoppla ihop med ett bra batteri o ladda dessa ihop... men oftast slutar det med att det helt urladdade kommer upp i spänning igen- fast vid belastningsprov så e´det kört. Drar man ner ett startbatteri till botten, så blir det svårt att komma tbx. till toppen. Sånt e´livet, om man nödvändigtvis måste sänka ett batteri till botten..så köp ett fritidsbatteri o du har större chans att få liv i skiten. Men då har du ju nada startström istället.

mvh/husse


Sök