3377
Sök

Köpa bilbatteri första gången, Honda

6 127 Inlägg
22 april 2020
#21
Fundera inte för mycket, bara köp ett batteri. Om det sedan visar sig kosta dig 1kr per dag under sin levnadstid eller 1kr och 3 öre spelar förmodligen mindre roll.

244 Inlägg
27 april 2020
Trådstartare
#22
Nu fick jag låna en äldre batteriladdare av en polare, som verkar eventuellt ha fått in ström i batteriet, men sen gick jag över till CTEK laddare, som av någon anledning lyser en lampa innan jag ens stoppat laddaren i uttaget. Så fort minuspolen går på (efter plus) så lyser en lampa på laddaren.

Hur sjutton ska man tolka det??

7 486 Inlägg
27 april 2020
#23
skreech3 skrev:
Nu fick jag låna en äldre batteriladdare av en polare, som verkar eventuellt ha fått in ström i batteriet, men sen gick jag över till CTEK laddare, som av någon anledning lyser en lampa innan jag ens stoppat laddaren i uttaget. Så fort minuspolen går på (efter plus) så lyser en lampa på laddaren.

Hur sjutton ska man tolka det??

Helt naturligt = så ska det vara.
Visar at CTEK:en är ansluten!

244 Inlägg
27 april 2020
Trådstartare
#24
torsen skrev:
skreech3 skrev:
Nu fick jag låna en äldre batteriladdare av en polare, som verkar eventuellt ha fått in ström i batteriet, men sen gick jag över till CTEK laddare, som av någon anledning lyser en lampa innan jag ens stoppat laddaren i uttaget. Så fort minuspolen går på (efter plus) så lyser en lampa på laddaren.

Hur sjutton ska man tolka det??

Helt naturligt = så ska det vara.
Visar at CTEK:en är ansluten!

Haha nu insåg jag hur dumt det där lät. Är alltså ingen laddningslampa som lyser, det är "on/off" lampan.. Vid blå å pilen. https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-0930c087b1fabb454758402dc295890f.jpg

* Voff voff *
10 702 Inlägg
27 april 2020
#25
skreech3 skrev:
torsen skrev:
skreech3 skrev:
Nu fick jag låna en äldre batteriladdare av en polare, som verkar eventuellt ha fått in ström i batteriet, men sen gick jag över till CTEK laddare, som av någon anledning lyser en lampa innan jag ens stoppat laddaren i uttaget. Så fort minuspolen går på (efter plus) så lyser en lampa på laddaren.

Hur sjutton ska man tolka det??

Helt naturligt = så ska det vara.
Visar at CTEK:en är ansluten!

Haha nu insåg jag hur dumt det där lät. Är alltså ingen laddningslampa som lyser, det är "on/off" lampan.. Vid blå å pilen. https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-0930c087b1fabb454758402dc295890f.jpg

Det är helt i sin ordning. Stoppa i kontakten i vägguttaget och tryck på "Mode" så ska du se att lampan slocknar och MC/Bil/Snöflinga tänds (beroende på antal tryck på "Mode"). smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

244 Inlägg
27 april 2020
Trådstartare
#26
Brådhis skrev:
skreech3 skrev:
torsen skrev:

Helt naturligt = så ska det vara.
Visar at CTEK:en är ansluten!

Haha nu insåg jag hur dumt det där lät. Är alltså ingen laddningslampa som lyser, det är "on/off" lampan.. Vid blå å pilen. https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-0930c087b1fabb454758402dc295890f.jpg

Det är helt i sin ordning. Stoppa i kontakten i vägguttaget och tryck på "Mode" så ska du se att lampan slocknar och MC/Bil/Snöflinga tänds (beroende på antal tryck på "Mode"). smile

Det funkade inte det heller. Kanske ska låta den sitta i uttaget nån stund först Ellen tror ni det är nått tjall med laddaren?

716 Inlägg
27 april 2020
#27
Håller du fortfarande på med ditt batteri?

244 Inlägg
27 april 2020
Trådstartare
#28
zzr9409209 skrev:
Håller du fortfarande på med ditt batteri?

Yesbox. Jag är envis som synden, och en polare övertygade mig om att prova hanses laddare...
Han påstod att min CTEK var för klen. Börje ju tro att det kanske börjat funka igen.

6 127 Inlägg
27 april 2020
#29
CTEK:en är inte för klen, den är för smart. Känner den att det är något allvarligt fel på ett batteri så laddar den inte. Därför kan man kanske få lite liv i ett riktigt dåligt eller urladdat batteri med en gammaldags laddare, men inte med en modern CTEK.

6 214 Inlägg
27 april 2020
#30
Hej!
Som Utmarksloke säger så måste du först ladda med en "gammal hederlig" laddare...för att få upp spänningen, sen kan du eventuellt ladda med en "smart laddare" men å andra sidan har du laddat med en gammaldags laddare varför ska du då ladda med en "smart laddare"..?
Skaffa en multimeter så att du åtminstone kan ha koll på batterispänningen (även om den inte säger allt om batteriets kondition)
Senast redigerat av jaka54 (27 april 2020)


244 Inlägg
28 april 2020
Trådstartare
#31
Utmarks-Loke skrev:
CTEK:en är inte för klen, den är för smart. Känner den att det är något allvarligt fel på ett batteri så laddar den inte. Därför kan man kanske få lite liv i ett riktigt dåligt eller urladdat batteri med en gammaldags laddare, men inte med en modern CTEK.

Så att få igång ett dåligt batteri är med andra ord ingen bra idé?

6 127 Inlägg
28 april 2020
#32
skreech3 skrev:
Utmarks-Loke skrev:
CTEK:en är inte för klen, den är för smart. Känner den att det är något allvarligt fel på ett batteri så laddar den inte. Därför kan man kanske få lite liv i ett riktigt dåligt eller urladdat batteri med en gammaldags laddare, men inte med en modern CTEK.

Så att få igång ett dåligt batteri är med andra ord ingen bra idé?

Det är fortfarande ett dåligt batteri, även om det kan fungera ett tag till.

244 Inlägg
28 april 2020
Trådstartare
#33
Utmarks-Loke skrev:
skreech3 skrev:
Utmarks-Loke skrev:
CTEK:en är inte för klen, den är för smart. Känner den att det är något allvarligt fel på ett batteri så laddar den inte. Därför kan man kanske få lite liv i ett riktigt dåligt eller urladdat batteri med en gammaldags laddare, men inte med en modern CTEK.

Så att få igång ett dåligt batteri är med andra ord ingen bra idé?

Det är fortfarande ett dåligt batteri, även om det kan fungera ett tag till.

Så egentligen borde jag nog satsa på ett nytt?

Ponera att jag behåller det över sommaren, vad skulle kunna hända med ett dåligt batteri ? Att man blir fast ute på obygden nånstans?

6 127 Inlägg
28 april 2020
#34
Det enda man kan vara säker på är att batteriet kommer haverera helt på det absolut värsta tillfälle möjligt big_smile

7 486 Inlägg
28 april 2020
#35
Kolla batteriets spänning(med en multimeter).
Är spänningen under 7 á 9 volt klarar inte en CTEK att ladda batteriet.
Avhängigt ackumulatorns(batteriets) inre resistans, som ändras med laddningstillståndet.
Som skrivits ovan, måste en analog(gammal) batteriladdare FÖRST få upp spänningen till 7 á 9 volt.
DÄREFTER kan du fortsätta med en CTEK (upp till runt 12.6 volt).

Ett sätt att "rekonditionera"  en blyackumulator på norskt sätt är att:
ladda ur det fullständigt
ladda upp det polvänt
ladda ur det fullständigt
byt batterivätskan
ladda upp det polriktigt

Gamla blyackumulatorer har ett evigt liv.
Går att rekonditionera hur många gånger som helst.
Förutsättningen är att blyackumulatorn har ett cellpaket som är fixerat i "baljan" med beck.
Går till som följer:
töm ackumulatorn på all vätska
skölj ur ackumulatorn
montera/kroka fast kraftiga snören/elkablar i acken:s poler eller utvändiga cellförbindningar
anslut snörena till en mindre telfer i taket(eller en hembyggd "portal")
spänn telfern något
värm becket mellan cellpaketet och "baljan"
stor lödkolv, gasolbrännare, skidvallningsbrännare eller gassvets för att mjuka upp becket
spänn telfern vartefter cellpaketet börjar lossa ur "baljan"
när cellpaketet är löst skrapas plattorna rena från oxid med en kniv eller annat lämpligt
sänk tillbaka cellpaketet till rätt nivå i "baljan"
fyll/täta mellan cellpaket och balja med nytt varmt beck
förr fanns beck att köpa i "korvform" hos välsorterade järnaffärer eller båttillbehörsbutiker
fyll på ny batterivätska
blyackumulatorn är "bättre som ny", som finnen sa

För 70 år sedan och tidigare var bilbatterier ofantligt dyra, så då var det mera regel att man rekonditionerade batterierna(blyackumulatorerna).
Varje bilverkstad med självaktning hade en egen bilelverkstad med en elkunnig reparatör.
Av någon anledning kallades han ofta för "laddarn"??????

1 725 Inlägg
29 april 2020
#36
Hmmm..suck- byt batterihelvetet. Mkt. annat mindre viktigt att bråka med än ett batteri som e´slut.

mvh. HUsse

10 Inlägg
30 april 2020
#37
Jag köper alla mina batterier från England hos Tayna, upp till halva priset: https://www.tayna.co.uk/

244 Inlägg
8 juni 2020
Trådstartare
#38
husseman skrev:
Hmmm..suck- byt batterihelvetet. Mkt. annat mindre viktigt att bråka med än ett batteri som e´slut.

mvh. HUsse

Batteriet ä bytt och bilen rullar smile


Sök