Jag har en Volvo 744 -88 som är reggad med en T5'a och BMW ZF låda som ska helrenoveras tills jag är 18. Bilen ska lackeras, rostlagas, underredsbehandlas med färg och rostskydd, få svart inredning med andra säten,... Visa mer
Inredningen börjar falla på plats, jag har fått tag på det mesta men nu söker jag svarta halvskinnssäten. Så om någon följare här har halvskinnsstolar eller känner någon som vill sälja så får ni jättegärna skriva här! Framstolarna spelar ingen roll om de kommer ifrån en 940 eller 740 men baksätet måste vara från 740 sedan så det passar bolt on..
Åkte 21 mil norrut igår och köpte svarta halvskinnstolar från en 945, blev riktigt snyggt och bra komfort i de tycker jag. Det följde även med 945 baksäte men det är inte alls likt 744 baksätet så jag söker fortfarande ett halvskinn baksäte till 744..
Snyggt bygge håller själv på med min t5a o har bestämt mig för o byta till zf låda. Du har ingen guide eller så eller någon tråd vad som behöver göras för o byta från m90 ?
Snyggt bygge håller själv på med min t5a o har bestämt mig för o byta till zf låda. Du har ingen guide eller så eller någon tråd vad som behöver göras för o byta från m90 ?
Nej någon guide har jag tyvärr inte, min ZF låda satt redan monterad när jag köpte bilen. Det enda jag vet är att man måste kapa bmw lådan och svetsa på ett svep från en vitmotor (eller köpa en färdigsvetsad, finns på bakaxeldelar, MKM osv).
Snyggt bygge håller själv på med min t5a o har bestämt mig för o byta till zf låda. Du har ingen guide eller så eller någon tråd vad som behöver göras för o byta från m90 ?
Nej någon guide har jag tyvärr inte, min ZF låda satt redan monterad när jag köpte bilen. Det enda jag vet är att man måste kapa bmw lådan och svetsa på ett svep från en vitmotor (eller köpa en färdigsvetsad, finns på bakaxeldelar, MKM osv).
Yes tack ändå, har köpt en låda som e omsvetsad men får väll se när jag plockar ner den andra
Bakaxelkröken brukar inte räcka till på 740/940 tyvärr, jag har dem sista ggrna byggt med 2st 60gradare och efter bakaxeln 2 st 90 böjar, sedan satt ett vband på skarven mellan 60 gradarna för att få ut det lätt.
Bakaxelkröken brukar inte räcka till på 740/940 tyvärr, jag har dem sista ggrna byggt med 2st 60gradare och efter bakaxeln 2 st 90 böjar, sedan satt ett vband på skarven mellan 60 gradarna för att få ut det lätt.
Jag har hört det förut men när jag håller kröken ovanför axeln så ser jag inga problem? Kröken går lätt över axeln utan att ta i något, men det visar väl sig när vi kommit dit bak.
Bakaxelkröken brukar inte räcka till på 740/940 tyvärr, jag har dem sista ggrna byggt med 2st 60gradare och efter bakaxeln 2 st 90 böjar, sedan satt ett vband på skarven mellan 60 gradarna för att få ut det lätt.
Jag har hört det förut men när jag håller kröken ovanför axeln så ser jag inga problem? Kröken går lätt över axeln utan att ta i något, men det visar väl sig när vi kommit dit bak.
Det är att höjden på kröken inte räcker till. Samt att slutröret sitter aningen högre upp än främre delen av systemet. Jag har löst detta med 2st 45 gradare som kickar upp bakaxelkröken. Men blev aldrig riktigt nöjd, var tajt frigång med bara 40mm sänkning
Bakaxelkröken brukar inte räcka till på 740/940 tyvärr, jag har dem sista ggrna byggt med 2st 60gradare och efter bakaxeln 2 st 90 böjar, sedan satt ett vband på skarven mellan 60 gradarna för att få ut det lätt.
Jag har hört det förut men när jag håller kröken ovanför axeln så ser jag inga problem? Kröken går lätt över axeln utan att ta i något, men det visar väl sig när vi kommit dit bak.
Det är att höjden på kröken inte räcker till. Samt att slutröret sitter aningen högre upp än främre delen av systemet. Jag har löst detta med 2st 45 gradare som kickar upp bakaxelkröken. Men blev aldrig riktigt nöjd, var tajt frigång med bara 40mm sänkning
Okej, får se om det fungerar, jag lägger nog upp en bild här om någon dag hur det blev:)