2990
Sök

Besiktningsmannen och ändrör

527 Inlägg
25 januari 2007
Trådstartare
#1
Jag har ett sånt ändrör på min bil, och jag undrar om detta kan påverka avgasproverna till min fördel!?
Som ni ser på bilden så smyger det in frisk luft i glipan där ändrröret är fastskruvat.
Någon som har besiktat sin bil med ändrör?
Vad sa besiktningsmannen om denna lilla rörstump!?

http://www.resedagboken.se/upload/imagegallery/8/362008/6802675_13481483.jpg

467 Inlägg
25 januari 2007
#2
på min kadett ja hade förut tog ja nåt gammalt dammsugarrör  o skruvade fast precis sådär. (ja d låter sådär va, men d såg bra ut) O dom sa aldrig nåt om dsmile

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

527 Inlägg
25 januari 2007
Trådstartare
#3
Kan det påverka avgasvärdena till min fördel tro?
Kan det fucka upp lambda-värdet!?

2 594 Inlägg
25 januari 2007
#4
Loffe123 skrev:
Kan det påverka avgasvärdena till min fördel tro?
Kan det fucka upp lambda-värdet!?

HEJ nej det kan det tyvärr inte

2 122 Inlägg
25 januari 2007
#5
du kan ha hur mkt hål du vill i avgassystemet bara det är efter lambdan smile

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

115 Inlägg
25 januari 2007
#6
Slangen som mäter värdena förs in en bit i ljuddämparen  så om du har slutrör på spelar ingen roll. Jag har besiktiat ett par bilar med sådant på.

Ett litet tipps bara är att kapa av det utstickande avgasröret så att det inte suns och om möjligt montera slutröret ända in emot ljuddämparen. Annars ser det svinfult ut när man ligger bakom i en bil och lyser med strålkastarna på den.

Mazda RX-8 Renesis - Rev Like a Boss!

12 086 Inlägg
25 januari 2007
#7
Kirre skrev:
du kan ha hur mkt hål du vill i avgassystemet bara det är efter lambdan smile

Nu mäter ju inte besitningen lambdavärdet med bilens givare.. utan med givaren i deras slang.. alltså kvittar de inte!

Allvetande uppfinnare
377 Inlägg
25 januari 2007
#8
ett läckande avgassystem ger felutlsag på lambdavärdet eftersom det mellan avgaspulserna suger i sej frisk luft, det är något som jag fått erfarnehet av med min bil sensast jag besikta den. hurvida ändröret påverkar är jag inte säker på men tekniskt sett borde det göra de.

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..

1 893 Inlägg
25 januari 2007
#9
Det de hänger på, är ett utsug. Där inne sitter ett smalt litet tanigt spröt som de siktar in i hålet, det är den som mäter värdena. Ifall skarven sitter så långt in att mätstickan inne i utsuget, inte når fram till ditt "riktiga avgasrör" så kan det vara till din fördel, ifall de missar detta faktum, kommer de på dig blir det ombessiktning för läckande avgassystem.

Bättre då att fylla bilen med sprit. wink Innan skulle jag rekomenderat dig att fylla på  3-flaskor K-sprit, men idag är det billigare att ladda på E85 direkt vid pumpen.
Tanka 5 liter E85 och fyll på med 95 oktan resten... Är inte katten helt sopren klarar du alla värden.

Jag har till dags datum aldrig bessiktigat en bil utan att hälla i 3 flaskor K-sprit. (Jag har bessiktigat många.) och jag har bara torskat en gång. Det var länge sedan med en gammal 240 förgasar modell. Där det mesta var instält åt skogen.


527 Inlägg
25 januari 2007
Trådstartare
#10
Vad jag har förstått så riskerar k-sprit att förstöra HC-värdena så det är inte att rekomendera. Övriga värden sjunker såsom Co och NOX. Men HC riskerar att stiga för även oförbränd etanol ger HC-utslag, och pytsar man i etanol så får man en felaktig blanding och en felaktikg förbränning och högre HC värden rent av.

Höga HC-värden får man av för fet blanding eller för mager, och med etanol i bensinen så riskerar blandingen att bli för mager.

Tips hur man sänker HC-halten emottages gärna! (andra saker än byte av olja, stift, luftfilter)

527 Inlägg
25 januari 2007
Trådstartare
#11
V-power kanske sänker HC-värdena???

527 Inlägg
26 januari 2007
Trådstartare
#12
Besiktade bilen idag och kan konstatera att V-power sänker ALLA värden.
Även HC.
Förra besiktningen för bara 700 mil sedan fick jag HC 80 (gränsvärde 100) Denna besiktning så fick jag bara HC 40. Alltså en halvering av HC.
Co och CO 2500 var så lågt att de inte ens var mätbara (0,0), så var det inte vid förra besiktningen utan de låg på 0,1 båda två.

Så ska ni besikta bilen och oroar er över dåliga avgasvärden så ska ni helt klart tanka V-power.
Senast redigerat av Loffe123 (26 januari 2007)

Fartdåre!
592 Inlägg
26 januari 2007
#13
Eb helt annanfråga ang ändrör o avgassystem. Finns de någon max gräns på hur stort utblås du får ha? Eller hur många. Ett exempel: En bil med 4st 5" utblås. Kanske inte så snyggt men ha sett de. Hur gör besiktningen då med avgasslangen? Har dom grejor så dom kan ta alla rören om dom e så stora?

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

1 893 Inlägg
26 januari 2007
#14
Jag har inte bessiktigat min ännu, men den kommer original med fyra feta utblås, så vist måste de ha utrustning till det.


130 Inlägg
26 januari 2007
#15
Om man har flera utblås så brukar dom avgasprova utomhus (dom har en testare där också) eftersom dom inte har dubbla utsug i lokalen eller p g a att slangen inte passar.

Vad gäller mätvärdet så spelar det ingen roll bara dom kan mäta halten i avgaserna. Bilen skickar ju inte ut renare avgaser genom en annan pipa.
Som ett blodprov.... behöver gudskelov inte allt blod för att få resultat.
Senast redigerat av Intel (26 januari 2007)


Sök