25 juli 2020
Trådstartare
Fick för mig att jag skulle testa att byta bromsar bak då handrbromsen tog dåligt. King cab/trumbromsar. Fick av den högra trumbromsen lätt men det var när jag skulle ta bort den vänstra som den började krångla. Gängorna som man använder för att "skruva" ut trumman gängades ur halvägs . Men tilltäckligt för att få i bräckjärn och bryta. Men jag fick ända inde av trumman. Så jag fick den geniala ideen att starta bilen och lägga i bakhjulsdriften ifall de hade rostat ihop eller något då bilen stått länge i garaget. När jag ändå satt där med motorn igång så tänkte jag att jag kunde lika gärna prova att trycka ner bromsen. Men eftersom att ddt inte fanns någon trumma eller backar på högersidan så åkte bromscylinddrn ut i max och bromsolja läckte ut. Tryckte ihop bromsylindern och monterade på de nya bromsbackarna och trummorna på båda sidor. Men nu när allt är ihop så måste man pumpa på bromsen för att bromsa kvickt . Och det känns inte som att bakbromsarna tar. . . Handbromsen funkar fint.
Så räcker det med att lufta bromsarna eller är det nya bromscylindrar bak som gäller?
Mvh