2825
Sök

DSTC-fel på V70. Bussningsbyte?

112 Inlägg
27 juli 2020
Trådstartare
#1
På min senaste service för några veckor sedan och fick då besked om att "Bussning främste bärarm/längsstag" behöver bytas. Detta kostar ungefär 5784kr

Nu har jag fått problem med DSTC. Bilen gick jätteryckigt och ville inte gå på ett högre varvtal än 2000varv och hade ingen alls effekt. Samtidigt tändes motorlampan och i menyn stod också "Motorsystem Serv.Erfodras".

Men efter att jag stängt av så går den nu som vanligt igen. Motorlampan lös lite längre än de andra lamporna, men har slocknat nu också.

Jag läste i en annan tråd om att felen på DSTC kan ha orsaken i hjulet (om jag förstod det rätt). Själv är jag inte alls kunnig på sånt här, men jag undrar om DSTC-felet och bussningen kan ha något samband?

Och om jag byter bussningen, ska jag byta något annat samtidigt för att få DSTCn att må bättre? Man får ju lite vibbar att sånt annars kan bli väldigt dyrt (och jag är lite uppgiven efter att ha timat in både kamrem, bussning och en service samtidigt - känns som hela bilen rasar!).


Det kanske är svårt att svara på, men vi har en planerad semesterresa och hälsa på släkten - ca 45 mil bort i helgen. Är det bara att avstå? Och finns det något sätt att köra som jag bör undvika? (tvära rattutslag, gupp, snabba inbromsningar?)

Sen om bärarmsservicen - är det en service som kräver mycket tid och är komplicerad att utföra?
Jag kollar nämligen runt på billigare verkstäder. Volvo ville ha 749kr för varje bussning, men det finns på bildelaronline24 från ca200kr och det är kanske lite väl stor skillnad.

Men - huvudsakliga frågan är om DTSC och om det finns någon koppling till bussningen och hur jag annars kan tänka för att komma till rätsida med DTSCn.

Bilen är en V70 (Drive) från 2012 och har gått ungefär 13500mil.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
27 juli 2020
#2
"How tog change a controlarm on  Volvo v70".
Kolla på tuben så ser du hur enkelt det egentligen är..
Lättförtjänta pengar med adekvat utrustning..

Jag ska själv byta bägge sidor på en v50 och köpte bärarmar från Tyskland till det facila priset 1200.
Man ger inte bort 5 "bananer" för ett jobb man kan göra själv, även om det tar 2 tim..roll
Nedan kan du läsa om dstc.
https://www.google.com/url?sa=t&sou … 7nV09Vy1FU
Senast redigerat av axxet (27 juli 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

320 Inlägg
27 juli 2020
#3
dstc är en stabiliseringssystem vilket har inte samband med bärarm att göra
skulle lampan tända undersemestern kan du köra hem och undersöka sen

320 Inlägg
27 juli 2020
#4
ang dstc måste du läsa ut felkoder  det är nån av sensorerna krånglar
det kan vara under hö stolen men det kan vara mittkonsolen

1 701 Inlägg
27 juli 2020
#5
Hmm, du bör givetvis byta dina bussningar om de e´slut- men du kommer inte fixa DSTC med detta.

mvh/husse
Senast redigerat av husseman (27 juli 2020)

112 Inlägg
27 juli 2020
Trådstartare
#6
Tack för svaren!
Jag läste i någon annan tråd, om att det ofta är kontakterna i DTSC som krånglar. Kan det stämma?
Och är det annars att byta ut sensorerna som är den vanligaste åtgärden?

En känsla är att fixa detta är dyrt, men jag vet ju egentligen inte alls. Så är det kontakterna som är lite ärgiga kanske man kommer undan med blotta förskräckelsen.

1 701 Inlägg
28 juli 2020
#7
Hmm, tar du felkoder så vet du var du ska börja, ibland gör kontaktspray underverk. Ibland så åker du på att byta en givare.
mvh/husse

112 Inlägg
28 juli 2020
Trådstartare
#8
Och givarna är ungefär 3000kr?

1 701 Inlägg
28 juli 2020
#9
Har hittat pirat på lagabasen för halva priset..nya alltså.

mvh/husse


Sök