27 juli 2020
Trådstartare
På min senaste service för några veckor sedan och fick då besked om att "Bussning främste bärarm/längsstag" behöver bytas. Detta kostar ungefär 5784kr
Nu har jag fått problem med DSTC. Bilen gick jätteryckigt och ville inte gå på ett högre varvtal än 2000varv och hade ingen alls effekt. Samtidigt tändes motorlampan och i menyn stod också "Motorsystem Serv.Erfodras".
Men efter att jag stängt av så går den nu som vanligt igen. Motorlampan lös lite längre än de andra lamporna, men har slocknat nu också.
Jag läste i en annan tråd om att felen på DSTC kan ha orsaken i hjulet (om jag förstod det rätt). Själv är jag inte alls kunnig på sånt här, men jag undrar om DSTC-felet och bussningen kan ha något samband?
Och om jag byter bussningen, ska jag byta något annat samtidigt för att få DSTCn att må bättre? Man får ju lite vibbar att sånt annars kan bli väldigt dyrt (och jag är lite uppgiven efter att ha timat in både kamrem, bussning och en service samtidigt - känns som hela bilen rasar!).
Det kanske är svårt att svara på, men vi har en planerad semesterresa och hälsa på släkten - ca 45 mil bort i helgen. Är det bara att avstå? Och finns det något sätt att köra som jag bör undvika? (tvära rattutslag, gupp, snabba inbromsningar?)
Sen om bärarmsservicen - är det en service som kräver mycket tid och är komplicerad att utföra?
Jag kollar nämligen runt på billigare verkstäder. Volvo ville ha 749kr för varje bussning, men det finns på bildelaronline24 från ca200kr och det är kanske lite väl stor skillnad.
Men - huvudsakliga frågan är om DTSC och om det finns någon koppling till bussningen och hur jag annars kan tänka för att komma till rätsida med DTSCn.
Bilen är en V70 (Drive) från 2012 och har gått ungefär 13500mil.