11 oktober 2020
Trådstartare
Har börjat kika lite mer på elbilar efter min sista tråd, och efter att insett att en sväng till stan, i stan och hem igen är ca 10-15 mil bara, men har reagerat över att deklarationen verkar stämma ännu sämre på elbilar än på förbränningsbilar och även avsaknaden helt av förbrukningsdeklaration på helt nya elbilar.
Kommer WLTP slå igenom för elbilar med?
Har insett att jag klarar 75-85% av all min körning med elbil sålänge den kommer åtminstone 20 mil. Åker från mitt emellan Kalmar och Mönsterås till strax söder om Stockholm 3-4 gånger om året för att hälsa på en kompis, då finns en snabbladdare i ringarum där jag ändå alltid tar nån timmes paus så det klarar sig, i övrigt kör jsg mest hemomkring, sträckor på runt 20-25 mil i ett svep som mest. Resterande del av de procenten är med stora släpvagnar som ändå inte får dras med bilar mindre än en typ C-klass, och då kan man ju unna sig att ha en trevlig skattefri jeep eller så med stor bensinmotor till den körningen.
Men förutsätter att man faktiskt alltid kommer 20 mil med elbilen och inte oftast. Kan inte förutsätta att det alltid finns en ledig laddare på jobbet 6 mil bort nämligen och så kan man ju ha ett ärende efter jobbet ibland där man behöver åka till Kalmar, väl hemma därifrån har man kört 6+8+4,5 mil och kanske inte hunnit ladda.
Känns som att ett riktmärke på batteristorlek är 40kw, dels för räckvidden och dels för att få in tillräckligt med räckvidd på rimlig tid. (större batteri får man ju som bekant in mer km i på samma tid eftersom det kan ta emot högre ström längre tid).
Skulle verkligen vilja iaf testa att ha en elbil för att slippa tanka. Kör ca 4000 mil per år så det finns pengar att spara också.
Jag har provkört Renault Kangoo ZE (skulle räcka åt mig, och va bra att ha), Zoe, ID.3 och Kia Soul EV, ska försöka provköra Peugeot e208 och Hyundai Ioniq i veckan.
Dock är jag frågande om bilarna (utom drivlinan) håller för många tuffa mil, vet av erfarenhet att t.ex Hyundai brukar må sådär bra efter 15-20000 mil. Kia är ju i princip samma. Kangoo tror jag håller, dom är väldigt robusta iom att det är arbetsredskap, men den har ju luftmotstånd som en hel lagård och det rimmar dåligt med eldrift och pendling på 100-väg 😅 ID.3 är väl dyr men den håller nog med, känns lite rejälare.
Svävar iväg nu men spåna fritt. Tror det finns fler som sitter i samma sits och faktiskt klarar sig med elbil om man börjar räkna på milen man oftast kör.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!