För ett tag sedan fick ja nya tändkablar ,stift och en packning mellan insug och förgasare, sist ja hade isär gjorde ja en egen packning där men kändes lika bra att köpa en ny riktig.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183175/183175-cab23b4aa3d010d22f2157e3aed60df6.jpg]()
Packade upp kablarna dom behövde verkligen bytas, den ena gamla gick av när ja skulle lossa den😁
![https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183175/183175-3b218dd0bdfa033c50bb57f01e5873ac.jpg]()
Ny rotor och även ny fördelare som inte är med på bild. Det stod ju biltema på tändkablarna så då va säkert resten också biltema så därför byttes dessa också.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183175/183175-fc91227a31fd372ab16736be856925fd.jpg]()
Nu är allt monterat, ja vet att motorn är inget vidare att kolla på men ja kommer inte putsa nåt på denna motorn då den kommer bytas 😁
Bara ja får den att gå som den ska nu på sommarn.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183175/183175-0553a8ba36d5eaf2c3c821b2d40e1062.jpg]()
Kollade även tändningen med ett stroboskop. Och tändningen stod på 15 grader, vilket är fel, ändrade detta till 10 grader och det hördes på motorn att den genast fick en finare gång.
Härligt tänkte ja, tog en prov sväng men gick den bättre? Nej lika illa som vanligt hackar å krånglar, så höll på att gå i taket, åkte hem till farsan och där mätte vi avgasvärdena och co var 0.08 , den får alltså för lite bränsle...
Fick hjälp med att justera nålen i förgasaren till vi uppnåt rätt co värde, efter de gick bilen perfekt😁 tog en sväng på nån mil och den gick perfekt hela tiden 🙂
![https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183175/183175-a6a43b90c04f0ac9365ff10d5b654279.jpg]()
Sen har ja även börjat rycka loss lite frostpluggar i 230 blocket men det är allt som blivit gjort
![https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183175/183175-19ec42e09ba0c3188f34cb8bb842107e.jpg]()