Howdy,
hoppas någon kan hjälpa mig med min 2014 års Range Rover Sport (L494) TDV6 med 258hk-motorn.
För några veckor sedan började det komma ett missljud från motorrummet. Det lät först som ett rasslande ljud som sedan med tiden mer lät som en kaffekvarn eller stenkross.
Har kört ca 80-100 mil sedan jag först hörde ljudet.
När jag igår skulle köra bilen och hade kört ca 1km så började det lukta bränt och det kom rök från motorrummet när jag parkerade. Jag väntade en stund och körde sedan tillbaka varpå det hela upprepades. Det var mörkt ute så jag gjorde ingen felsökning då.
Idag startade jag motorn och lät den gå på tomgång med öppen motorhuv. Jag kunde då se:
- Ljudet verkar komma från bilens högra sida, där bl.a. generatorn sitter. Svårt att lokalisera mer exakt.
- Generatorremmen rullar fint över samtliga skivor förutom den på generatorn, som rör sig i axiell led med flera mm.
- Det som händer med denna remskiva är alltså att den ca 2-4 ggr/sek rör sig gissningsvis 3-5mm i axiell led. Har bara varit ensam med bilen och därför endast tittat på tomgång. Det ser alltså ut som att skivan är lös och glider fram och tillbaks på axeln. Resten av generatorn sitter dock fast.
Tog en film men den går ej att ladda upp här. Tog därför 2 skärmdumpar som visar det inre och det yttre läget. I bifogad bild har jag lagt in dessa tillsammans med:
- Ett gult streck som markerar remmens främre kant i det inre läget.
- En grön pil som visar ett litet märke i smutsen på ett rör som ligger ovanför och som man kan ha som referens. Här ser man tydligt hur mycket remskivan rör sig framåt/bakåt.
När bilen står på tomgång börjar det lukta svagt bränt efter ca 1 min. Har inte haft igång den mycket mer än så och har inte varvat den, och därför har jag inte sett någon rök såsom jag det kom igår när jag körde. Kan därför inte säga vad den kommer från.
Tacksam för alla tips!