Lucif3r skrev:
Det beror ju fullständigt på det individuella skicket på bilen i fråga, och hur länge "ett tag" är.
"Utan att gå back" är ju också väldigt subjektivt. Gamla bilar är alltid ett grisen i säcken köp, ibland har man tur och får tag i en problemfri bil, ibland har man otur och får en som inte gör annat än att krångla.
Inte en super-rättvis jämnförelse, men jag gav 6000kr för min nuvarande 945a, -98a, fulltrycksturbo, rullat långt(42k), kass batterihylla och obefintliga bakdämpare. Avställd sedan -18.
Maskinellt bra, och överlag fri från rost. Sliten lack och några stenskott här och där.
Nu har jag visserligen inte besiktat den än, men jag känner mig rätt säker på att den kommer gå igenom relativt smärtfritt.
Saker du bör kolla upp på 7/900-serien är rost på batterihyllan och trösklar. Dom 2 ställena rostar tamemigf-n nästan alltid.
Servicehistorik på bilen bör väl också kollas upp(jag fick med dokumentation sedan 2006 på min 945a), men räkna med att du minst behöver nya remmar och ny olja. En kostnad på, i runda slängar, 1000kr om du gör jobbet själv.
Så, att kolla upp skicket på bilen i fråga är A och O för att avgöra värdet. Men 10k låter väl som ett hyffsat utgångspris om den är i hyffsat bruksskick.