Drivaxelgummit på denna sida hade sett sin bästa dar, så tänkte lika bra att byta när man ändå håller på
![smile](img/smilies/smile.png)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-4426ad7c3e7c7a9bbd3a6bec4a38155a.jpg]()
Att släppa den stora muttern på drivaxeln och ge axeln några rejäla slag med stora hammaren kan spara mycket tid. Kom bara ihåg att ha på muttern så inte gängorna skadas.
Axeln sitter på splines i hjulnavet och de kan sitta som berget. Och lossar man fjäderbenet före, så kommer det bara att fjädra när man ska slå loss axeln
Däremot att lossa navet är busenkelt. Brukar bara släppa de två bultarna på stötdämparbenet, så går det bra att vika undan navet
![smile](img/smilies/smile.png)
Ingen av kullederna behöver öppnas med andra ord
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Att få loss själva drivknuten från axeln brukar va desto jobbigare.
Den hålls på plats med en låsring som skall tryckas ihop. Sen går det att dra drivknuten av axeln.
Här är knuten och gummit demonterade. Jag brukar rengöra axeln ordentligt så den nya gummit lätt går på.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-c2e9feba6bfd8c240bafb6fb94e2bbf2.jpg]()
Så ser det nya gummit ut.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-b0ea3f056f86e896d54902823a8e1def.jpg]()
Har en stor hylsa som drivknuten får ligga i när jag jobbar med den. Allt gammalt fett skall avlägsnas och nytt ska på plats
![https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-3cf51c12409bc76d545a8283a6aeb9c9.jpg]()
Sen är det bara att montera, glöm inte gummit, det ska på först. Och sedan drivknuten. Det är bara att föra på drivknuten tills låsringen klickar i spåret
![https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-100706306316396f38bbbb5fcf717d0b.jpg]()
Med en special tång fäst klämmorna runt gummit.
Sen är det bara att montera navet i omvänd ordning
![smile](img/smilies/smile.png)