3588
Sök

Köpråd, första bil max (70 000k)

Fri fart för ett fritt folk!
14 339 Inlägg
8 januari 2021
spillolja skrev:
Ja det är ju  nästan 6000:- mindre bränsle konstnad till fördel för dieseln

Har inte den dieselmotor från Fias som saab använde  problem med sjunkande cylinderfoder ?

nopp  isuzu  men det är bara 3.0an som är det..    finns både 1.9 och 2.2  dessa motorer är det inget fel på.....

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 339 Inlägg
8 januari 2021
Brådhis skrev:
Andreas03 skrev:
Hej!
Funderar att höja budgeten till 100k, har kollat på den här, https://www.blocket.se/annons/orebro/bm … r/92199104
Tycker den såg riktigt trevlig ut, har där emot inte så mycket kunskap om hur motorn och väellådan är i dem här bilarna? Tänkte att någon av er här vet det!

Även hur mycket en sån här dricker i snitt?
Skatten var hyfsat låg på 3032kr

Tjejen har en 118d -09 som nu gått 28000 mil. Mycket trevlig bil! Enda vi fått byta på dom 1,5 år/3000 mil hon haft den hittills är en ABS-givare. Hennes går extremt snålt. 0,4-0,5 är inga problem med den iaf (även när jag kör...). smile Dessutom är den bekväm även i motorvägsfart, vilket mycket få mindre bilar är.

så synd att jag inte kommer överens om dörrarna på 1serien..   skit trevliga bilar men ser sidosmällda ut från fabrik.     

åkt i en 125 med någon turbo spis med typ 300hk  gick riktigt bra.. förutom att den var som en apgunga under pådrag..  ingen höjdare med dubbfria däck på dom tydligen smile

men gick bra man åkte bra i dom och små vilket jag gillar..   lite lagom mysig

Kör fort så hinner inget hända...

4 166 Inlägg
8 januari 2021
Growe skrev:
åkt i en 125 med någon turbo spis med typ 300hk  gick riktigt bra.. förutom att den var som en apgunga under pådrag..  ingen höjdare med dubbfria däck på dom tydligen smile

men gick bra man åkte bra i dom och små vilket jag gillar..   lite lagom mysig

Har för en del år sedan fått höra att det är "ingen bonde som sätter hästen bakom vagnen"  BMW är ju av tradition bakhjulsdriven, om det ligger någonting i det

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

144 Inlägg
9 januari 2021
Trådstartare
Tja!
Funderar på att köpa en 9-5 automat från årsmodell 06, och sen fixa upp den lite dvs, mörktonade rutor, coils, vindavisare, Hirsch vinge, fetare fälgar, eventuellt tonade baklyktor och sen ta bort bakre ljuddämparen och sätta dit en mindre dämpare för att få lite högre ljud, samt sätta ett sportluft filter.
Vad tror ni om det?

(Var bara en idé jag kom på😃)

* Voff voff *
10 738 Inlägg
9 januari 2021
Andreas03 skrev:
Tja!
Funderar på att köpa en 9-5 automat från årsmodell 06, och sen fixa upp den lite dvs, mörktonade rutor, coils, vindavisare, Hirsch vinge, fetare fälgar, eventuellt tonade baklyktor och sen ta bort bakre ljuddämparen och sätta dit en mindre dämpare för att få lite högre ljud, samt sätta ett sportluft filter.
Vad tror ni om det?

Varför inte? smile Viktigaste är ju att du köper en bil som du vill ha. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

144 Inlägg
9 januari 2021
Trådstartare
Brådhis skrev:
Andreas03 skrev:
Tja!
Vad tror ni om det?

Jo exakt, funderar på det!

* Voff voff *
10 738 Inlägg
9 januari 2021
Andreas03 skrev:
Brådhis skrev:
Andreas03 skrev:
Tja!
Vad tror ni om det?

Köper du den bil du vill ha, med hjärtat, kommer du stå ut med reparationer osv klart bättre än om du försöker köpa så förnuftigt som möjligt... wink

Jag vet tex att min bilmodell inte är bäst, men jag kör den ändå. Helt enkelt för att jag trivs med den. smile

4 166 Inlägg
9 januari 2021
Andreas03 skrev:
Tja!
Vad tror ni om det?

jag skulle undvika att tona sidorutorna på framdörrarna och rutan fram, om tonade bakljus önskas så tag godkända enheter, tona inte befintliga lyktor, särskilt inte om körkortet är på prov

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

144 Inlägg
9 januari 2021
Trådstartare
Brådhis skrev:
Andreas03 skrev:
Brådhis skrev:

Köper du den bil du vill ha, med hjärtat, kommer du stå ut med reparationer osv klart bättre än om du försöker köpa så förnuftigt som möjligt... wink

Jag vet tex att min bilmodell inte är bäst, men jag kör den ändå. Helt enkelt för att jag trivs med den. smile

Har åkt mycket Saab och kan inte säga annat än att jag gillar Saab, reparation blir också mycket billigare om man kan fix det mesta själv.

144 Inlägg
9 januari 2021
Trådstartare
spillolja skrev:
Andreas03 skrev:
Tja!
Vad tror ni om det?

jag skulle undvika att tona sidorutorna på framdörrarna och rutan fram, om tonade bakljus önskas så tag godkända enheter, tona inte befintliga lyktor, särskilt inte om körkortet är på prov

smile

Kommer att skippa att tona sidorutorna i fram och framrutan! Finns det lagliga tonade baklyktor att köpa någonstans? Man vill ju gärna ha körkortet kvar😁

* Voff voff *
10 738 Inlägg
9 januari 2021
Andreas03 skrev:
Brådhis skrev:
Andreas03 skrev:

Har åkt mycket Saab och kan inte säga annat än att jag gillar Saab, reparation blir också mycket billigare om man kan fix det mesta själv.

Då så, då har du ju svaret där. smile Då är det en Saab du ska ha.

144 Inlägg
9 januari 2021
Trådstartare
Brådhis skrev:
Andreas03 skrev:
Brådhis skrev:

Då så, då har du ju svaret där. smile Då är det en Saab du ska ha.

Tror nog att det blir en Saab!

144 Inlägg
9 januari 2021
Trådstartare
Helt annan fråga men... finns det något gratis Photoshop program som man kan använda för att kunna Photoshop sin bil så man vill ha den? Om ni förstår vad jag menar.

* Voff voff *
10 738 Inlägg
9 januari 2021
Andreas03 skrev:
Brådhis skrev:
Bassiehof skrev:

Bortkastade pengar rent ekonomiskt. Men om du tror det är en brudmagnet så...

Nu missar du att du är på Garaget.org, en plats för folk med bilintresse. I bilintresse ingår styling tex för dom som vill. Njuter trådskaparen av att göra sin bil fin och utveckla sitt intresse så är det värt varenda krona.

Tycker det är kul att kunna styla och fixa sin bil som man vill ha den och till vad man ska använda den till!

Helt rätt! smile

Forummoderator
18 149 Inlägg
9 januari 2021
Tja. Vill du ha en sådan så köp. Det är ju bra priser på dessa vagnar. Brudmagnet? Är för gammal för att avgöra den saken men som min något yngre fru sa: Bara det inte är en kombi.

Men skippa sportluftfiltret. Den blir bara trött i maskin med det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

144 Inlägg
9 januari 2021
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Tja. Vill du ha en sådan så köp. Det är ju bra priser på dessa vagnar. Brudmagnet? Är för gammal för att avgöra den saken men som min något yngre fru sa: Bara det inte är en kombi.

Men skippa sportluftfiltret. Den blir bara trött i maskin med det.

Haha, men en kombi väll ändå rätt fräckt,😂 eller blir det inga brudar med kombi🤣

Okej, skippar sporluftfiltret då.

144 Inlägg
10 januari 2021
Trådstartare
Tja!
Denna fråga här inte till denna tråd men tänkte att jag inte skulle behöva skapa en ny!

Så till frågan, är det enkelt att byta fjädrar själv? Och behövs det några speciella verktyg?
Senast redigerat av Andreas03 (10 januari 2021)

76 Inlägg
10 januari 2021
Andreas03 skrev:
Tja!
Denna fråga här inte till denna tråd men tänkte att jag inte skulle behöva skapa en ny!

Så till frågan, är det enkelt att byta fjädrar själv? Och behövs det några speciella verktyg?

Beror helt och hållet på vad för bil, men allmänt inte jätteavancerat. Brukar finnas guider på Youtube.

144 Inlägg
10 januari 2021
Trådstartare
Vitu skrev:
Andreas03 skrev:
Tja!

Beror helt och hållet på vad för bil, men allmänt inte jätteavancerat. Brukar finnas guider på Youtube.

Okej, tack!

144 Inlägg
10 januari 2021
Trådstartare
Har börjat fundera på en manuell låda vad tror ni?

Sök