torsen skrev:
Lovis1234 skrev:
Hej! Jag ska köpa min första bil och behöver alla tips jag kan få!
Vill ha en bil som drar så lite som möjligt så den är billig att ha. Vad finns det för bilar som stämmer in på min beskrivning till rimligt pris?
Kan vara begagnad. Hänvisa gärna till säljare/annons.
Att dra lite bensin är inte detsamma som att vara billig att ha.
Köp en liten FIAT så drar den lite bensin - men kommer att kosta i reparationer och bärgningar.
En liten Honda, Suzuki eller Toyota kostar mer i inköp - men är (i regel) bekymmersfri att äga.
Totalpriset sett över några år är tveklöst till japanernas fördel.
Undvik generellt europeiska bilar p g a kvalitetsbrister.
Men även KIA och Hyundai är bra bilar - av senare årsmodeller.
ja det är ju lite det som är problemet.. för mig har faktist dom bilarna som istort sätt varit gratis varit dom som varit billigast att äga. otroligt problem fria för att vara bilar mellan 0-3500kr
men det har mycket med tur att göra. dessa bilar har rullat istort sätt oservade mer än nödvändigt oljebyte efter 3-5k ;-)
men man måste oxå sätta det relativt till hur mycket bilen kostar i inköp
att skita i en bil för 3500kr som man kan ersätta dagen efter
eller lägga 60k eller 130k alla beg bilar kan gå sönder och kostnaden att laga överskrider värdet. då är det bra med lågvärde för ersätta en sån är enkel inte lika roligt med ett lån på 70k och bilen är död och kostar 60-80k att laga (ett motorbyte tex)
finns många aspekter.. med liten bilkunskap är att köpa en billig ny bil med bra garantier det bästa man kan göra och byta bil innan garantierna upphör då är det ltät att veta kostnaderna på bilen som dyker upp. men man har en månadskostnad som är ganska saftig. men tex är ju en Kia Picanto helt ny eller 1-2år gammal ett ganska bra köp dessa är billiga i inköp för att vara en ny bil, går relativt snålt och är relativt problemfria bilar rent allmänt.
men då kanske man har ett lån att betala varje månad och sen är det service minst 1gång om året. men en sån bil är garanterat lättast att beräkna ägande kostnaden på.
Att få körkort är mer än att man får köra bil. När man köper sin första bil så kan det totalt rasa ens ekonomi till botten på dåliga bilval. jag har gjort många sånna bilval. enda jag gjorde rätt var min första bil med körkort som var en liten fiat uno. den gick snålt så hade råd att köra den. och den kostade 1500kr att köpa. och gav relativt problem fria mil fast jag körde skiten ur den där stackars bilen. men före och efter det körde jag volvo.. hade aldrig råd att tanka den.. när det var dags att betala skatt grät man för att det var så dyrt och försäkringen ska vi inte tala om.
jag blev mobbad för året med min uno men jag körde dygnet runt med den där bilen.
när man kommer från en bilintreserad Volvo familj och alla vänner åkte volvo så var det inget lätt liv. sen var ju alla volvo bilar 300% roligare ur en 20åring killes ögon. utan tvekan.
men vi vet ju inte riktigt vilken nivå på bil hon säger tyvärr. så det är ju rena gissningar vilken typ av bil hon söker kanske har hon 1miljon att köpa bil för eller så har hon 3000kr
det är ju en viss skillnad i val på bil.. samt hur bilen ska användas.. pendla till jobbet 10-20mil om dagen eller bara som shoping bil med under 1000mil gör stor skillnad av alternativ.