panda666 skrev:
Cassius skrev:
panda666 skrev:
Cuefa och it mutt, det är typ omöjligt att skaffa fram den löjliga statistiken som ni frågar efter i varenda tråd^^ javvist cuefa jag har absolut inga problem med dig och endast kärlek;) det enda jag kan göra är att rapportera det jag ser varje dag och är lite irriterande när folk tycker att jag *ljuger*
Ingen kallar dig för lögnare. Du har säkerligen de erfarenheter du säger dig ha!
Men du antar utifrån dina erfarenheter, och det du läst på nätet, att det är en generell sanning och att alla bilar med dessa problem-motorer och lådor är tickande haverier. Det är du sen inte sen på att lyfta fram så fort du får möjlighet.
Grejen är bara den att 1000 olika klagomål på nätet kan verka som sjukt mycket, men på en miljon sålda exemplar är det försvinnande lite! Och som jag tidigare också poängterat så pratar vi om enorma företag där ett systemfel som leder till t ex motorras på en majoritet av en motortyp t ex (som du vill framhäva att det gäller) inte är hållbart. Felprocenten torde ligga ner mot 1% eller så, inte över 50%, mycke mer så blir de inte ekonomiskt hållbart. Och nu pratar jag om fel som Inte är handhavande relaterat.
Därför efterfrågas statistik på hur många ras per 1000 enheter producerade t ex.
Anledningen till att du inte hittar den statistik du vill kanske beror på att den inte finns? Att problemet inte är så stort som du upplever det?
Det är just så folk gör när dom handlar bil, använder sig av google i några minuter och skriver in köpråd tex passat, när nätet sen är full me trådar på folk som har haft krångel så antar ja att dom inte köper skiten. Ingen som googlar direkt hur många procent av vws lådor har rasat för den infon finns tyvärr inte då jag tror inte som sagt att vw kommer nånsin att släppa nått sånt. Sen måste du tänka på att vw har blivit så pass stora genom tiden att dom har råd att skita i ganska mycket. Dom flesta leasar nu i 3 år och tom inom dom 3 åren uppkommer det mycket garanti ärenden. Frågar ja min sambo som jobbar på kundtjänst hos ett leasing bolag i stockholm så säger hon att dom får mycket garanti jobb med just vw. Säger du att hon också ljuger och behöver ta fram statistik? Det är nästan omöjligt att få fram. Men det är så riktiga livet funkar, skaffar min kompis en bmw och sen rasar motorn ja då kommer ja inte att skaffa bmw eller hur? Slutligen som sagt försöker inte att ändra på nåns val i livet alla gör som dom vill såklart. Men glöm snacket om statistik och procent här o där för det är riktiga livet som spelar roll.
Precis.
Folk söker på google och hittar bland annat trådarna där du kräker loss över DSG.
Men du ser inte problemet i att du "klumpar" alla strulande lådor från VAG till DSG-högen? Att hela den klumpen, som inte bara innehåller DSG-lådor, får vara grunden till ditt DSG-kräkande?
Du menar alltså, på fullt allvar, att det är ett bra underlag?
Ett eventuellt underlag för lådor generellt, möjligen, men uppenbarligen inte för DSG specifikt när du inte alltid har koll på vad det sitter för låda i bilen.
Det mest intressanta är att du hela tiden vill avskriva statistik och siffror, gärna som "löjligt", men det till trots så använder du det hela tiden i dina argument. Det är nästan så man måste börja fundera på om du, på något märkligt vis missat vad statistik innebär...
"Jag har sett så här många..." det är, om än felaktig, statistik och siffror.
Vidare menar du dessutom att om en bekant till dig skaffar en BMW och motorn rasar, så skaffar inte du BMW. Men om 9 andra kompisar kör "samma" BMW och de inte rasar, så skulle du fortfarande inte skaffa BMW? Du skulle genuint låta 1/10 avgöra om det är bra eller inte? Låter som ett kämpigt liv.
För om du då iaf skulle "våga" skaffa en sådan BMW, så skulle du, oavsett huruvida du kommer erkänna det eller inte, använda dig av statistik.
Statistiken skulle givetvis inte vara löjlig. Är det 1/100 eller 1/100.000 så är det rätt stor skillnad. 1% av lådorna rasar, eller 0,001% . Fast, utgår vi från dig så är det över 100% av lådorna som är kassa (hur det går ihop sig vet vi...)
Du kan inte heller se skillnad på att folk bara tycker skitsnacket (för det blir det uppenbarligen när man lägger "fel låda" i sitt "dsg-är-skit-fack") är tröttsamt. Nej nej, skulle någon säga emot dig, så är det givetvis personen ifråga som är "frälst på märket" och du vet minsann bättre...
Hur man än vänder och vrider på det, så är detta sammanfattningen;
Du tar varje tillfälle i akt att kräka över DSG.
Du grundar det alltid på "din erfarenhet från jobbet och vad du läst och hört".
Du grundar det alltså på det faktum att du, bevisligen, inte vet vilka bilar som har DSG eller inte, eller om bilen som står på lyften med en, på något vis, strulande låda är utrustad med DSG-låda eller inte.
Du gör ingen, kanske för att du inte vet, skillnad på VILKEN DSGlåda som strular. Allt i DSG-väg suger.
Låter som en stabil grund att stå på. Än mer om man ska ge andra råd.
Framförallt är det just precis så, som redan påpekat i tråden, forumlögner/sanningar uppstår. Någon tror sig veta något (som bara nästan stämmer), och det upprepas om och om och om igen. Och till slut har det blivit en "forumsanning".
Apropå att att komma dragandes med äldre och (ibland) irrelevant fakta...
2015 korades en Toyota till den femte sämsta bilen enligt Consumer Reports. Totalt irrelevant när någon frågar om en Yaris eller liknande, men, det går ju bra att blanda lite som man vill, så det kan vara gott att tänka på nästa gång någon frågar om Toyota är bra bilar...
(Spännande nog; inget från VAG i "sämsttoppen", övriga platser delades av Mitsubishi och Jeep)
Nu överger jag tråden. Diskussionen kommer komma upp igen, för, någon annan kommer ju be om köpråd...och min femkrona är slut.
- O U T -