2666
Sök

Vanliga prutargument

smurfen
45 Inlägg
30 januari 2007
#21
det bästa e att säga så mycket får du av mig punkt slut efter att du titat på bilen behöver inte ta ledig åk på en helg va kan en tågbiljet kosta tur och retur såna grej får du räkna med att åka en bitt i onödan kanse  ska du ha en perfekt bil får du åka en bit och läga ut lite pengar på resor lycka till med bil köpet

* Voff voff *
10 449 Inlägg
30 januari 2007
#22
Hade du försökt pruta på min bil via mail hade jag bett dig leta efter en annan...

Hade du däremot ringt mig, frågat massor om bilen, förklarat att du hade långt att åka och frågat om priset var diskuterbart på plats vid en snabb och smidig affär så hade allt varit grönt...

Alltså... Summan av kardemumman är att INGEN säljare vill ha en okänd snorvalp på sin uppfart som står och förklarar vilka fel bilen har... Däremot accepterar dom flesta ett vettigt bud! Så... Titta noga på bilen och ge säljaren ett bud när du kalkylerat i huvudet en stund...

Men att pruta via mail...?! Nej nej nej... Det är tveklöst det mest oseriösa...

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (30 januari 2007)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

"The Stig"
390 Inlägg
30 januari 2007
#23
Brådhis skrev:
Hade du försökt pruta på min bil via mail hade jag bett dig leta efter en annan...

Hade du däremot ringt mig, frågat massor om bilen, förklarat att du hade långt att åka och frågat om priset var diskuterbart på plats vid en snabb och smidig affär så hade allt varit grönt...

Alltså... Summan av kardemumman är att INGEN säljare vill ha en okänd snorvalp på sin uppfart som står och förklarar vilka fel bilen har... Däremot accepterar dom flesta ett vettigt bud! Så... Titta noga på bilen och ge säljaren ett bud när du kalkylerat i huvudet en stund...

Men att pruta via mail...?! Nej nej nej... Det är tveklöst det mest oseriösa...

//Brådhis
Det var ord och inga visor..helt rätt:D

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...

8 879 Inlägg
30 januari 2007
#24
323fSportT skrev:
Brådhis skrev:
Hade du försökt pruta på min bil via mail hade jag bett dig leta efter en annan...

Hade du däremot ringt mig, frågat massor om bilen, förklarat att du hade långt att åka och frågat om priset var diskuterbart på plats vid en snabb och smidig affär så hade allt varit grönt...

Alltså... Summan av kardemumman är att INGEN säljare vill ha en okänd snorvalp på sin uppfart som står och förklarar vilka fel bilen har... Däremot accepterar dom flesta ett vettigt bud! Så... Titta noga på bilen och ge säljaren ett bud när du kalkylerat i huvudet en stund...

Men att pruta via mail...?! Nej nej nej... Det är tveklöst det mest oseriösa...

//Brådhis
Det var ord och inga visor..helt rätt:D
Kan bara hålla med ;-)

Fotograf på tierpidag.se

252 Inlägg
30 januari 2007
#25
Mitt nyinköpta hus ville grannen köpa av tidigare ägare med "snabb affär"
-Ånä sa de.  Anons sattes ut och en mäklare inskaffades.
När jag nu har köpt huset och mäklaren är betald. Tror du förgående ägare ångrar sig?

Samma med bilar. Om det är en vanlig bil så vet man numera ganska väl vad som är ett bra pris om bilen bara är i det skick som säljaren påstår.
En udda bil är mycket svårare att avgöra vad som är rätt pris, men även detta ses på t.ex blocket då vissa minsan drar i rejält.

Hehe min gammla 850 sattes för första gången ut på blocket för 145K en gång i tiden...

//Janne

555 Inlägg
30 januari 2007
Trådstartare
#26
Brådhis skrev:
Hade du försökt pruta på min bil via mail hade jag bett dig leta efter en annan...

Hade du däremot ringt mig, frågat massor om bilen, förklarat att du hade långt att åka och frågat om priset var diskuterbart på plats vid en snabb och smidig affär så hade allt varit grönt...

Alltså... Summan av kardemumman är att INGEN säljare vill ha en okänd snorvalp på sin uppfart som står och förklarar vilka fel bilen har... Däremot accepterar dom flesta ett vettigt bud! Så... Titta noga på bilen och ge säljaren ett bud när du kalkylerat i huvudet en stund...

Men att pruta via mail...?! Nej nej nej... Det är tveklöst det mest oseriösa...

//Brådhis
Jag skulle inte kalla mig själv oseriös för jag har pengarna, men det är långt att åka för att bara kolla på en bil utan att tycka att priset är rätt.

Jag tar det säkra för det osäkra att fråga priset, jag har inte "prutat" riktigt, utan visat en liknande bil och då har han sänkt priset till den annonsen jag visade, för den andra annonsen var den gräns han kunde gå ner till. Sen att många är oseriösa via mail betyder inte att alla är det. Jag känner bäst för att skriva genom mail och så att man har något konkret att kolla tillbaka om man skulle glömt något som man vill ha sagt och få svar på.
Senast redigerat av lanred (30 januari 2007)

* Voff voff *
10 449 Inlägg
30 januari 2007
#27
lanred skrev:
Brådhis skrev:
Hade du försökt pruta på min bil via mail hade jag bett dig leta efter en annan...

Hade du däremot ringt mig, frågat massor om bilen, förklarat att du hade långt att åka och frågat om priset var diskuterbart på plats vid en snabb och smidig affär så hade allt varit grönt...

Alltså... Summan av kardemumman är att INGEN säljare vill ha en okänd snorvalp på sin uppfart som står och förklarar vilka fel bilen har... Däremot accepterar dom flesta ett vettigt bud! Så... Titta noga på bilen och ge säljaren ett bud när du kalkylerat i huvudet en stund...

Men att pruta via mail...?! Nej nej nej... Det är tveklöst det mest oseriösa...

//Brådhis
Du kan väl kalla mig oseriös men när du ser 65k i näven så tror jag inte du tycker jag är så oseriös längre.

Jag tar det säkra för det osäkra att fråga priset, jag har inte "prutat" riktigt, utan visat en liknande bil och då har han sänkt priset till den annonsen jag visade, för den andra annonsen var den gräns han kunde gå ner till. Sen att många är oseriösa via mail betyder inte att alla är det. Jag känner bäst för att skriva genom mail och så att man har något konkret att kolla tillbaka om man skulle glömt något som man vill ha sagt och få svar på.
Som jag skrev så hade du, om du prutat via mail, aldrig ens kommit så långt att du haft chansen att visa mig dom där 65000:-... Hade du sedan utan att ha sett min bil i verkligheten dessutom prutat genom att visa en annan bil så hade jag föreslagit dig att köpa den om du nu vet att den är lika fin som t.ex. den jag säljer... Jag har hört den varianten förr, lixom! "Min bror köpte en så´n här för XXXXXX:- så jag vill bara ge XXXXXX:-"

Dessutom bör väl tilläggas att om du inte är seriös nog att vänta med prutningen tills du ser bilen alt. seriös nog att åka ett längre avstånd så är du nog inte att betrakta som en seriös spekulant! Seriösa spekulanter åker TILL bilen och prutar PÅ PLATS!

Och det verkar som dom flesta håller med mig...

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (30 januari 2007)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

555 Inlägg
30 januari 2007
Trådstartare
#28
Brådhis skrev:
lanred skrev:
Brådhis skrev:
Hade du försökt pruta på min bil via mail hade jag bett dig leta efter en annan...

Hade du däremot ringt mig, frågat massor om bilen, förklarat att du hade långt att åka och frågat om priset var diskuterbart på plats vid en snabb och smidig affär så hade allt varit grönt...

Alltså... Summan av kardemumman är att INGEN säljare vill ha en okänd snorvalp på sin uppfart som står och förklarar vilka fel bilen har... Däremot accepterar dom flesta ett vettigt bud! Så... Titta noga på bilen och ge säljaren ett bud när du kalkylerat i huvudet en stund...

Men att pruta via mail...?! Nej nej nej... Det är tveklöst det mest oseriösa...

//Brådhis
Du kan väl kalla mig oseriös men när du ser 65k i näven så tror jag inte du tycker jag är så oseriös längre.

Jag tar det säkra för det osäkra att fråga priset, jag har inte "prutat" riktigt, utan visat en liknande bil och då har han sänkt priset till den annonsen jag visade, för den andra annonsen var den gräns han kunde gå ner till. Sen att många är oseriösa via mail betyder inte att alla är det. Jag känner bäst för att skriva genom mail och så att man har något konkret att kolla tillbaka om man skulle glömt något som man vill ha sagt och få svar på.
Som jag skrev så hade du, om du prutat via mail, aldrig ens kommit så långt att du haft chansen att visa mig dom där 65000:-... Hade du sedan utan att ha sett min bil i verkligheten dessutom prutat genom att visa en annan bil så hade jag föreslagit dig att köpa den om du nu vet att den är lika fin som t.ex. den jag säljer... Jag har hört den varianten förr, lixom! "Min bror köpte en så´n här för XXXXXX:- så jag vill bara ge XXXXXX:-"

Dessutom bör väl tilläggas att om du inte är seriös nog att vänta med prutningen tills du ser bilen alt. seriös nog att åka ett längre avstånd så är du nog inte att betrakta som en seriös spekulant! Seriösa spekulanter åker TILL bilen och prutar PÅ PLATS!

Och det verkar som dom flesta håller med mig...

//Brådhis
OK men då hade jag fått det genom mail och då hade jag inte behövt åka för att få en sådant bemötande av en försäljare. Sen om det inte går att få det priset man vill betala genom mail så går det troligen inte pruta på plats om man har snackat om vad han vill ha för bilen och vad jag vill och har råd att betala. Jag har läst trådar där folk åker 100mil och sen köpt en bil som inte de har varit nöjda med för att de tror att skicket är bättre än vad den egentligen är.

Jag undrade bara om argument så om du inte har något att tillägga på den fronten så kan du sluta skriva i denna tråd eftersom jag undrar INTE om seriösa spekulanter och mail-, tele- och verklighetskontakt utan det är PRUTARGUMENT tråden handlar om.

Sen om de andra håller med dig om det skiter jag fullständigt i. Han som säljer bilen med mig betraktar mig som seriös och då är jag seriös, och sen om du kallar det för oseriös kontakt är det din sak och de som håller med dig.

Sen att man prutar på plats, det vet jag om, men först vill jag att grundpriset ska kosta så mycket som jag vill betala, sen att pruta på plats. Då vill jag gärna veta vad jag ska kolla på för att få ner priset ytterligare.

Att jag jämförde den bilen med en annan som var billigare och lägre miltal var att den blev såld, jag hade inte pengarna då. Nu har jag det och då betalar jag inte mer för en ungefär likadan bil fast som är körd mer. Det tror jag att många inte hade gjort heller om man inte är riktigt desperat att köpa bilen.

* Voff voff *
10 449 Inlägg
30 januari 2007
#29
lanred skrev:
Jag undrade bara om argument så om du inte har något att tillägga på den fronten så kan du sluta skriva i denna tråd eftersom jag undrar INTE om seriösa spekulanter och mail-, tele- och verklighetskontakt utan det är PRUTARGUMENT tråden handlar om.

Sen om de andra håller med dig om det skiter jag fullständigt i. Han som säljer bilen med mig betraktar mig som seriös och då är jag seriös, och sen om du kallar det för oseriös kontakt är det din sak och de som håller med dig.

Sen att man prutar på plats, det vet jag om, men först vill jag att grundpriset ska kosta så mycket som jag vill betala, sen att pruta på plats. Då vill jag gärna veta vad jag ska kolla på för att få ner priset ytterligare.
Bästa förutsättningen för att pruta på en bil är att vara en seriös spekulant! Därav min inblandning i tråden...

Jag kan LOVA dig att du får bilen billigare om du gör som jag föreslagit, istället för på ditt sätt, eftersom säljaren då inte irriterar sig lika mycket på dig...

Du kan ju för all del skita i vad andra tycker här i tråden, men om du tänker efter så KAN det oxå vara så att flera av oss har många bilaffärer bakom oss och faktiskt vet vad vi pratar om...

Och angående ditt sista stycke... Att BÅDE pruta via mail och på plats är nog faktiskt det absolut bästa sättet att göra säljaren till din fiende istället för affärspartner!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

555 Inlägg
30 januari 2007
Trådstartare
#30
Brådhis skrev:
Jag kan LOVA dig att du får bilen billigare om du gör som jag föreslagit, istället för på ditt sätt, eftersom säljaren då inte irriterar sig lika mycket på dig...

Du kan ju för all del skita i vad andra tycker här i tråden, men om du tänker efter så KAN det oxå vara så att flera av oss har många bilaffärer bakom oss och faktiskt vet vad vi pratar om...

Och angående ditt sista stycke... Att BÅDE pruta via mail och på plats är nog faktiskt det absolut bästa sättet att göra säljaren till din fiende istället för affärspartner!

//Brådhis
Okej, nu är vi på samma spår.

Jag skiter inte i vad alla skriver, men om du skriver att alla mailare är oseriösa då skiter jag fullständigt i vad du tycker.

Men nu blir det ju plötsligt svårt för mig att köpa bilen för det priset jag vill betala.

http://www.blocket.se/vi/10679889.htm?ca=23_16_s <-- Denna bilen är det jag tänker köpa.

Och denna bilen TÄNKTE jag köpa, men hade inte pengarna då. (Priset satte han på 69000:- i januari, fast i en annan annons, men den är borttagen nu.)

http://www.fyndbors.se/viewannons.php?a … new_annons
och då tänkte jag inte mejlpruta något för jag tyckte priset var rätt.

Det är därför jag tycker att den första länken borde gå ner till 65 000:-
Senast redigerat av lanred (30 januari 2007)

* Voff voff *
10 449 Inlägg
30 januari 2007
#31
lanred skrev:
Brådhis skrev:
Jag kan LOVA dig att du får bilen billigare om du gör som jag föreslagit, istället för på ditt sätt, eftersom säljaren då inte irriterar sig lika mycket på dig...

Du kan ju för all del skita i vad andra tycker här i tråden, men om du tänker efter så KAN det oxå vara så att flera av oss har många bilaffärer bakom oss och faktiskt vet vad vi pratar om...

Och angående ditt sista stycke... Att BÅDE pruta via mail och på plats är nog faktiskt det absolut bästa sättet att göra säljaren till din fiende istället för affärspartner!

//Brådhis
Okej, nu är vi på samma spår.

Jag skiter inte i vad alla skriver, men om du skriver att alla mailare är oseriösa då skiter jag fullständigt i vad du tycker.

Men nu blir det ju plötsligt svårt för mig att köpa bilen för det priset jag vill betala.

http://www.blocket.se/vi/10679889.htm?ca=23_16_s <-- Denna bilen är det jag tänker köpa.

Och denna bilen TÄNKTE jag köpa, men hade inte pengarna då. (Priset satte han på 69000:- i januari, fast i en annan annons, men den är borttagen nu.)

http://www.fyndbors.se/viewannons.php?a … new_annons
och då tänkte jag inte mejlpruta något för jag tyckte priset var rätt.

Det är därför jag tycker att den första länken borde gå ner till 65 000:-
Jadu... Som jag skrev tidigare: Att säga till säljaren att någon annan sålde en likadan billigare är inte heller ett bra prutargument!

Det bästa prutargumentet är alltid "snabb och smidig affär"! Du kommer dit, provkör, diskuterar priset utan att påpeka felen och åker troligen därifrån med känslan av att BÅDE säljaren och du är nöjda...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Sleeper
3 084 Inlägg
30 januari 2007
#32
När jag köpte min moppe (honda mt5) för några år sedan så prutade jag ner den från 13k-9k fast det varlite blind köp iofs hade turen att den inte startade smile heh var bara tändstiftet

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
30 januari 2007
#33
När han satte ut bilen för första gången för 69ooo:-, Så kanske han hoppades på en snabb affär för att han behövde pengar.Men det kanske löste sej för honom och sätter ut den igen för 80ooo:-

(vet inte vad dom bilarna står i,Är inte insatt i prissättningar av eclipser)

Diesel is the blood of satan.

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
30 januari 2007
#34
Varför inte bara säga som det är: Jag har x kronor att lägga på en bil - är det någon ide att jag kommer och tittar eller släpper du den inte för de pengarna?
Ärlighet varar längst, och motsvarar bilen sedan förväntningarna är det väl bara att slå till?

Jag köper och säljer rätt mycket här (vi har reg firma) och har annonser ute för jämnan och folk som ringer och mailar, jag kan direkt säga vid ett bud att jojo, det är okej, men då finns det inget mer att göra på plats.

Jag uppskattar folk som är raka, snabba och smidiga. smile
Dessutom, att pruta utan att ha sett bilen är inte att rekommendera. Jag vet vad jag har, skit i att komma och titta då! Alternativt säg innan att det är ett problem för att du inte har mer pengar, för då är det inte varan du klagar på, utan tillgången på pengar.

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

555 Inlägg
30 januari 2007
Trådstartare
#35
jinxs skrev:
När han satte ut bilen för första gången för 69ooo:-, Så kanske han hoppades på en snabb affär för att han behövde pengar.Men det kanske löste sej för honom och sätter ut den igen för 80ooo:-

(vet inte vad dom bilarna står i,Är inte insatt i prissättningar av eclipser)
Ja det gjorde han säkert, men han sålde bilen som jag skrev. OM du bara läser så ser du vad jag har skrivit, eller så ser du att annonsen är utlagt i november, och han la ut en annons billigare i januari. Hur kan han då sätta ut den igen för 80000?

555 Inlägg
30 januari 2007
Trådstartare
#36
vulture skrev:
Varför inte bara säga som det är: Jag har x kronor att lägga på en bil - är det någon ide att jag kommer och tittar eller släpper du den inte för de pengarna?
Ärlighet varar längst, och motsvarar bilen sedan förväntningarna är det väl bara att slå till?

Jag köper och säljer rätt mycket här (vi har reg firma) och har annonser ute för jämnan och folk som ringer och mailar, jag kan direkt säga vid ett bud att jojo, det är okej, men då finns det inget mer att göra på plats.

Jag uppskattar folk som är raka, snabba och smidiga. smile
Dessutom, att pruta utan att ha sett bilen är inte att rekommendera. Jag vet vad jag har, skit i att komma och titta då! Alternativt säg innan att det är ett problem för att du inte har mer pengar, för då är det inte varan du klagar på, utan tillgången på pengar.

// Ellen
Ja, det är ju det jag säger till honom. Men han har ju sagt sitt pris och gränsen ligger på 70000:- och då respekterar jag det.

Pruta utan att ha sett bilen, ja många har sagt det nu. Jag vet också vad jag har och vill ha, och jag skiter väldigt i att titta om priset inte är rätt, bara att slösa två dagar och 1500:- för att titta gillar jag heller inte, problemet är inte att jag fattas pengar för de sista tusenlappar, utan det är PRISET SKALL VARA RÄTT FÖR ETT KÖP!

Exempel:

När jag vet att ett kg gröna fina päron kostar 15:90 i ICA för jag såg det på reklam, och sedan kommer Coop med lika fina päron för 17:90. De två olika priserna kommer from samma plats, låt oss säga Spanien. Men problem är att det är slutsålt i ICA, varför skulle jag då betala mer om jag vet att någon annanstans är billigare. Hur skulle ni få Coop att sälja det billigare? OBS. SKIT I MAIL OCH TELEFON SNACK NU OCH UTAN HA SETT DET I VERKLIGHETEN. Utgå från det så kan jag nog få ett vettigt svar jämförelsevis med bilen.


Om ni bara gillar att kritisera med föregående skribenter, då är mitt tips att inte skriva alls för det hjälper mig inte ett dugg.

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
30 januari 2007
#37
Ja om han vill ha mer än du har tänkt dig  är det ju ingen ide att åka. Men du kan ju alltid säga att du har x kronor och hämtar bilen om den motsvarar vad han sagt.
Det är inte fult, får han inte sålt bilen har han ju det alternativet, och det är ju upp till honom att acceptera ett bud, även om bilen kanske är värd mer.

Vi har köpt bilar så ibland, "jo, jag vet att bilen är värd x kronor, men JAG har bara det här att lägga på bilen så mer än så kan (eller vill) jag inte betala, välj själv om du vill sälja den till mig ändå!" Ibland går det... smile

Finns inga päron kvar på ICA får man välja mellan att betala mer på Coop eller vara utan päron tills det kommer in nya på ICA. smile

Tala om att du är seriöst intresserad, att det är de pengarna du erbjuder, ha is i magen och vänta på att han ska tröttna på att inte få bilen såld och höra av sig igen. I värsta fall blir bilen såld till någon annan och i så fall fanns uppenbarligen marknaden även för den prissättningen. Och du får leta efter en annan bil.

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

* Voff voff *
10 449 Inlägg
30 januari 2007
#38
lanred skrev:
Exempel:

När jag vet att ett kg gröna fina päron kostar 15:90 i ICA för jag såg det på reklam, och sedan kommer Coop med lika fina päron för 17:90. De två olika priserna kommer from samma plats, låt oss säga Spanien. Men problem är att det är slutsålt i ICA, varför skulle jag då betala mer om jag vet att någon annanstans är billigare. Hur skulle ni få Coop att sälja det billigare? OBS. SKIT I MAIL OCH TELEFON SNACK NU OCH UTAN HA SETT DET I VERKLIGHETEN. Utgå från det så kan jag nog få ett vettigt svar jämförelsevis med bilen.
Jag tror att anledningen till att du ska betala mer på Coop då beror på att päronen är dyrare där! Det handlar om tillgång och efterfrågan...

Man kan inte förutsätta att andra människor ska rätta till ens misstag genom att sänka priserna... I det här fallet var ditt misstag att du inte hann köpa den billigare bilen/päronen!

Du kan inte, varken i bilaffärer eller päronaffärer, jämföra med ett pris som har varit eftersom du inte längre kan köpa till det priset! Se det som en rea som är över...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

555 Inlägg
30 januari 2007
Trådstartare
#39
Jag vet inte Ellen, jag kanske ändå åker upp och köper bilen för 69000:-. Allt beror på hur mycket jag behöver en bil till jobbet eller om jag kan ta tåget istället.


Sök