Bestämde mig för att det var dags för en egen tråd om min 940 som det pysslas endel med. Kul för mig att samla allt jag gör på ett och samma ställe. Skulle någon dessutom tycka att det är intressesant så är det ju extra roligt såklart
![smile](img/smilies/smile.png)
Hur som haver så började det med att jag länge letade efter en skaplig 945 för rätt peng. För er som vart i samma sits så vet ni ju att det inte är det lättaste längre, dels att faktiskt hitta en fräsch bil men också att faktiskt hitta en som man inte blir ruinerad av att köpa.
Valet föll tillslut på en 945 SE 2,3 -96 som enligt säljare vart tänkt att bli A-traktor men att man hade ändrat sig då man tyckte bilen var i för bra skick.
Bilen är i 601 röd som så många andra Volvo´s men hyffsat blank och fin fortfarande. Inredningen är svart med säten i halvskinn. En B230FK huserar under huven och är kopplad till en M90. En helt vanlig 940 LTT m.a.o.
Skicket är överlag väldigt bra, väldigt lite rost och bulor och biler är hyffsat orörd. Lite fix finns såklart alltid och bilen har ju några år på nacken.
Hur som helst, såhär såg den ut vid köp ![smile](img/smilies/smile.png)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-5ed3b661483aacc2ee05f41b3900f30e.jpg]()
Vita blinkers runt om samt sänksats monterad. Även snowcap och Turbogrillen med svart ram sitter på.
Första "modifieringen" jag gjorde var att montera ett armstöd med mugghållare från en 960.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-af3cdcabd3cdf686addcef08a8701759.jpg]()
Nästa projekt blev att byta ut samtliga vakumslangar då dessa var torra som fnöske. Att det blev blå slangar var helt enkelt för att jag hade en 10m rulle på väggen i garaget.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-fec937065595298cca7fdb812b2eece0.jpg]()
Hade problem med att bilen tappade tomgången emellanåt. Hoppades att det skulle avhjälpas med nya vakumslangar, men icke.. Felet lokaliserades dock till dumpventilen som är från "Forge Motorsport" och är av återcirkulerande typ. Till skillnad från orginalventilen som är av membrantyp så är denna utrustad med kolv istället, utformningen av denna gör att man kan montera den fel och då tappa funktionen på den samt att tomgången inte lirar så bra. Precis detta hade man lyckats med.
Passade på att plocka isär dumpen för rengöring och applicerade nytt fett när jag ändå monterade ner den, nu fungerar det klockrent
![smile](img/smilies/smile.png)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-72abed2844619dbc513fefb37e6fad7f.jpg]()
Min ena V70 står på pallbockar i garaget så den fick låna ut sina hjul till 945an istället. En uppsättning 25mm spacers letades fram i gömmorna så fälgarna skulle passa.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-d683581cff14de00496f880861a4e227.jpg]()