4071
Sök

Köpråd: Sportig bil för max 150000

71 Inlägg
27 april 2021
Trådstartare
#81
Om vi skriver om så här då, sportig bil med lastutrymme som kriterie + möjlighet till drag på bilen.
samt ej över 15000 mil och samma budget


Of World
3 372 Inlägg
27 april 2021
#82

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

71 Inlägg
27 april 2021
Trådstartare
#83
Presidento skrev:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/opel_insignia_opc_sports_tourer_2_8_v6_turbo_4x4_auto_325hk/94167487

Allt i ett

Tack för svar..Utanför min budget dock..


Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
27 april 2021
#84
Presidento skrev:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/opel_insignia_opc_sports_tourer_2_8_v6_turbo_4x4_auto_325hk/94167487

Allt i ett

Vettigt alternativ! Hade själv kunnat tänka mig en smile


3 173 Inlägg
Of World
3 372 Inlägg
28 april 2021
#86
Tobzter skrev:
synd på kamkedjorna bara..
men väldigt trevlig bil

99% av dagens bilar som har kamkedja verkar ha problem med dom mellan 15000-20 000mil så inget speciellt med den.

Dock svårare att byta såklart.

Samtidigt så åker jag i en 2.8T opc Vectra med 48900mil med original kedja..dock servad med 1300mils Intervaller.

Merca var ju kung på kamkedja men ju nyare ju sämre blev dom ochså.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

1 148 Inlägg
29 april 2021
#87
Off skrev:
Tobzter skrev:
De är inte mycket kvar av sportig bil i denna köpråds tråd wink
En svensson kombi med lite extra knuff i verkar va de som är aktuellt

Tror inte ens "extra knuff" går att tillämpa ifall man kollar på en T4/D4 big_smile

Jo de trimmar bra,  går att få ut runt 280-290hk på en D4 om man väljer rätt model.

Presidento skrev:
Tobzter skrev:
synd på kamkedjorna bara..
men väldigt trevlig bil

99% av dagens bilar som har kamkedja verkar ha problem med dom mellan 15000-20 000mil så inget speciellt med den.

Dock svårare att byta såklart.

Samtidigt så åker jag i en 2.8T opc Vectra med 48900mil med original kedja..dock servad med 1300mils Intervaller.

Merca var ju kung på kamkedja men ju nyare ju sämre blev dom ochså.

Du har den gamla kedjedesignen så därför den håller smile  insignia har nya designen som inte alls är hållbar.
Senast redigerat av amazinjoey (29 april 2021)

71 Inlägg
29 april 2021
Trådstartare
#88
Vilken modell är de man ska kika på för att få ut så mkt kräm ur D4an, Just nu ligger en D4 närmast köp (2014)


1 148 Inlägg
29 april 2021
#89
dddale skrev:
Vilken modell är de man ska kika på för att få ut så mkt kräm ur D4an, Just nu ligger en D4 närmast köp (2014)

Kolla BSR men har för mig det är D4 med AWD motor, dvs inte VEA motor.

tänk på att V70 är ingen sportig bil även med d4 på 280hk... Därför jag rekommenderade Saab 9-3 innan,  den har bättre chassi är både volvo och syskonbilen Vectra( När saab fick plattformen så tyckte de att den var skit så de förstärkte chassit med 300%).

3 173 Inlägg
29 april 2021
#90
ja en saab 9-3 biopower men aero turbo och spridare å lite programvara är en riktigt billig å rolig bil wink


1 148 Inlägg
29 april 2021
#91
Tobzter skrev:
ja en saab 9-3 biopower men aero turbo och spridare å lite programvara är en riktigt billig å rolig bil wink

Spridare, IC , avgas, 19T turbo å bilstein dämpare. Runt 350hk å sjukt skoj! Annars 2.8T motorn XWD är jävligt skoj men drar mkt

71 Inlägg
30 april 2021
Trådstartare
#92
amazinjoey skrev:
Tobzter skrev:
ja en saab 9-3 biopower men aero turbo och spridare å lite programvara är en riktigt billig å rolig bil wink

Spridare, IC , avgas, 19T turbo å bilstein dämpare. Runt 350hk å sjukt skoj! Annars 2.8T motorn XWD är jävligt skoj men drar mkt

Vilken årsmodell utgår vi ifrån här om vi ska bygga om och uppgradera. Lät ju som ett väldigt roligt och inspirerande projekt..Har kört en "vanlig "9-3 biopower och jag gillar verkligen stolarna i den bilen. Passa MIG väldigt bra..


1 148 Inlägg
30 april 2021
#93
dddale skrev:
amazinjoey skrev:
Tobzter skrev:
ja en saab 9-3 biopower men aero turbo och spridare å lite programvara är en riktigt billig å rolig bil wink

Spridare, IC , avgas, 19T turbo å bilstein dämpare. Runt 350hk å sjukt skoj! Annars 2.8T motorn XWD är jävligt skoj men drar mkt

Vilken årsmodell utgår vi ifrån här om vi ska bygga om och uppgradera. Lät ju som ett väldigt roligt och inspirerande projekt..Har kört en "vanlig "9-3 biopower och jag gillar verkligen stolarna i den bilen. Passa MIG väldigt bra..

2008 och upp, vill du ha roligt så hade skaffat en XWD bil.

Om jag inte minns fel så hade Tobzter  en 9-3 , så kolla hans projekt!

När de gäller trim, skaffa BARA trim från maptun!
Senast redigerat av amazinjoey (30 april 2021)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
30 april 2021
#94
Här har du en rolig bil med lite hästar och vrid:
https://www.blocket.se/annons/vasternor … c/95298102

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
30 april 2021
#95
Vettemannen skrev:
Här har du en rolig bil med lite hästar och vrid:
https://www.blocket.se/annons/vasternor … c/95298102

/Benny

Lite trist med en automat i en corvette bara


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
30 april 2021
#96
SportPilot skrev:
Vettemannen skrev:
Här har du en rolig bil med lite hästar och vrid:
https://www.blocket.se/annons/vasternor … c/95298102

/Benny

Lite trist med en automat i en corvette bara

Det går hur jävla bra som helst, tro mig!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Hobbymekaniker
470 Inlägg
12 maj 2021
#97
amazinjoey skrev:
dddale skrev:
Vilken modell är de man ska kika på för att få ut så mkt kräm ur D4an, Just nu ligger en D4 närmast köp (2014)

Kolla BSR men har för mig det är D4 med AWD motor, dvs inte VEA motor.

tänk på att V70 är ingen sportig bil även med d4 på 280hk... Därför jag rekommenderade Saab 9-3 innan,  den har bättre chassi är både volvo och syskonbilen Vectra( När saab fick plattformen så tyckte de att den var skit så de förstärkte chassit med 300%).

Saab är roliga... smile Dom påstod ju att GM's 2,2 liters Ecotec inte höll också. Blocket var för vekt, toppen för lite gods i etc etc. De var samma motor som GM Performance plockade 1200 hästar ur innan om gick över till Saab's topp gjutning istället då den hade mer gods att karva ur så dom fick bättre flöde. 1600 häst på mettis vill jag minnas att dom fick ut tillslut smile

Jag säger inte att dom nödvändigtsvis har fel i sina åsikter dock. Däremot kan jag ifrågasätta om dom varit relevanta alla gånger smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

1 148 Inlägg
12 maj 2021
#98
Cassius skrev:
Saab är roliga... smile Dom påstod ju att GM's 2,2 liters Ecotec inte höll också. Blocket var för vekt, toppen för lite gods i etc etc. De var samma motor som GM Performance plockade 1200 hästar ur innan om gick över till Saab's topp gjutning istället då den hade mer gods att karva ur så dom fick bättre flöde. 1600 häst på mettis vill jag minnas att dom fick ut tillslut smile

Jag säger inte att dom nödvändigtsvis har fel i sina åsikter dock. Däremot kan jag ifrågasätta om dom varit relevanta alla gånger smile

Förutom att 2.2 motorn använder sig av en helt annat gjutningprocess, kolvar etc är inte hållbara för turbotryck m.m Bara föra tt de klarar 1200hk betyder de inte att den håller 20 000mil med den kraften. Det finns tex en anledning saab använde andra kolvar på aero modellerna av B207R

Den processen som GM körde på Saab/Opel är en gjutningprocess som de köpte in av hög GM Chefs son bolag...Sandgjutningsprocessen var ren skit å ingen av nöjd med den men det fanns liksom inget de kunde göra åt saken...
Dessa  blocken ger sig vid 400hk , Gen 2 blev bättre och gen 3 var gjutningen etc mkt mer hållbar men fortfarande skit...

Hobbymekaniker
470 Inlägg
14 maj 2021
#99
amazinjoey skrev:
Cassius skrev:
Saab är roliga... smile Dom påstod ju att GM's 2,2 liters Ecotec inte höll också. Blocket var för vekt, toppen för lite gods i etc etc. De var samma motor som GM Performance plockade 1200 hästar ur innan om gick över till Saab's topp gjutning istället då den hade mer gods att karva ur så dom fick bättre flöde. 1600 häst på mettis vill jag minnas att dom fick ut tillslut smile

Jag säger inte att dom nödvändigtsvis har fel i sina åsikter dock. Däremot kan jag ifrågasätta om dom varit relevanta alla gånger smile

Förutom att 2.2 motorn använder sig av en helt annat gjutningprocess, kolvar etc är inte hållbara för turbotryck m.m Bara föra tt de klarar 1200hk betyder de inte att den håller 20 000mil med den kraften. Det finns tex en anledning saab använde andra kolvar på aero modellerna av B207R

Den processen som GM körde på Saab/Opel är en gjutningprocess som de köpte in av hög GM Chefs son bolag...Sandgjutningsprocessen var ren skit å ingen av nöjd med den men det fanns liksom inget de kunde göra åt saken...
Dessa  blocken ger sig vid 400hk , Gen 2 blev bättre och gen 3 var gjutningen etc mkt mer hållbar men fortfarande skit...

Kan du nämna EN fyrcylindrig motor på mindre än säg 4 liter som lever 20 000 mil med 1200 hästar? big_smile

GM Performance tog som sagt ut långt mer än 400hk med originalblocket, så uppgifterna går isär.. Man får dock ta med att GM Performance bara bänkade motorn ett antal gånger, den satt aldrig i en bil som användes och utprovningen var för att ta fram en fwd dragracing motor till topp stallen. Så åter inget som var tänkt att fungera under längre tid eller vid normalt brukande.

Det finns ju många saker som Saab haft åsikter om när det kommer till GM's grundutbud. Ibland har dom haft rätt, ibland har dom som åkt med GM saker inte haft några bekymmer med hållbarhet eller funktion hos de saker Saab sagt varit för dåliga. Tyvärr var väl Saabs åsikter, samt de faktum att dom bara uppdaterade och gjorde som dom ville en av anledningarna till att GM till slut sa tack och adjö..

BTW, 300% styvare chassie låter Väldigt mycket.. Jag har inte sett några uppgifter om styvheten tidigare men gjorde en snabb googling: http://youwheel.com/home/2016/06/20/car … sive-list/

Vectra C var styvast med 18 000nm/grad och hos Saab 9-3 sportsedan styvast med 22 000nm/grad. En markant skillnad, men hade det varit 300% ökning av 18 000 nm/grad hade Saaben varit i klass med Bugatti Veyron och Koenigsegg Agera som är dom styvaste chassina på listan. Därmed också styvare än valfri Porsche, Ferrari, Lamborghini etc etc. 22 000nm/grad är Bra! Det finns gott om riktiga sportbilar som har sämre, men redan 18 000 är långt från dåligt wink

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

71 Inlägg
15 maj 2021
Trådstartare
#100
Om vi ska studsa tillbaka lite till de relevanta i denna tråd. VILKEN Saab modell ( årsmodell osv ) är det jag ska leta efter. Har bestämt mig för att saab passar just mig bäst.

Hur många mil osv till dyra servicar mm skulle oxå vara bra att veta..
Tack på förhand



Sök