amazinjoey skrev:
Cassius skrev:
Saab är roliga...
Dom påstod ju att GM's 2,2 liters Ecotec inte höll också. Blocket var för vekt, toppen för lite gods i etc etc. De var samma motor som GM Performance plockade 1200 hästar ur innan om gick över till Saab's topp gjutning istället då den hade mer gods att karva ur så dom fick bättre flöde. 1600 häst på mettis vill jag minnas att dom fick ut tillslut
Jag säger inte att dom nödvändigtsvis har fel i sina åsikter dock. Däremot kan jag ifrågasätta om dom varit relevanta alla gånger
Förutom att 2.2 motorn använder sig av en helt annat gjutningprocess, kolvar etc är inte hållbara för turbotryck m.m Bara föra tt de klarar 1200hk betyder de inte att den håller 20 000mil med den kraften. Det finns tex en anledning saab använde andra kolvar på aero modellerna av B207R
Den processen som GM körde på Saab/Opel är en gjutningprocess som de köpte in av hög GM Chefs son bolag...Sandgjutningsprocessen var ren skit å ingen av nöjd med den men det fanns liksom inget de kunde göra åt saken...
Dessa blocken ger sig vid 400hk , Gen 2 blev bättre och gen 3 var gjutningen etc mkt mer hållbar men fortfarande skit...
Kan du nämna EN fyrcylindrig motor på mindre än säg 4 liter som lever 20 000 mil med 1200 hästar?
GM Performance tog som sagt ut långt mer än 400hk med originalblocket, så uppgifterna går isär.. Man får dock ta med att GM Performance bara bänkade motorn ett antal gånger, den satt aldrig i en bil som användes och utprovningen var för att ta fram en fwd dragracing motor till topp stallen. Så åter inget som var tänkt att fungera under längre tid eller vid normalt brukande.
Det finns ju många saker som Saab haft åsikter om när det kommer till GM's grundutbud. Ibland har dom haft rätt, ibland har dom som åkt med GM saker inte haft några bekymmer med hållbarhet eller funktion hos de saker Saab sagt varit för dåliga. Tyvärr var väl Saabs åsikter, samt de faktum att dom bara uppdaterade och gjorde som dom ville en av anledningarna till att GM till slut sa tack och adjö..
BTW, 300% styvare chassie låter Väldigt mycket.. Jag har inte sett några uppgifter om styvheten tidigare men gjorde en snabb googling:
http://youwheel.com/home/2016/06/20/car … sive-list/Vectra C var styvast med 18 000nm/grad och hos Saab 9-3 sportsedan styvast med 22 000nm/grad. En markant skillnad, men hade det varit 300% ökning av 18 000 nm/grad hade Saaben varit i klass med Bugatti Veyron och Koenigsegg Agera som är dom styvaste chassina på listan. Därmed också styvare än valfri Porsche, Ferrari, Lamborghini etc etc. 22 000nm/grad är Bra! Det finns gott om riktiga sportbilar som har sämre, men redan 18 000 är långt från dåligt