Fick hem lite elkablar från Ebay. Jag måste dra en del kablage själv och vill då helst att det är samma färg på kablarna på båda sidorna av skarvarna. Märkligt nog finns det knappt att köpa olikfärgade kablar här i Sverige, i alla fall inte som privatperson. Mekonomen har en del, men inte alla färger som jag behövde så det blev till att beställa från Tyskland via Ebay. Mycket bättre utbud där och ändå rimliga priser tycker jag.
Kompressorn har nu monterats på plats. Innan jag satte dit den så fyllde jag på med olja. Först hade jag köpt esterolja från Volvo, men efter att ha läst på lite så insåg jag att det var fel typ av olja. I den här kompressorn ska det vara PAG 100-olja, så det var bara att beställa nytt. Det ska vara 2,2 deciliter olja om systemet är helt tomt. Nu var det inte helt tomt, men nära på. Jag hällde ut det lilla som var kvar i kompressorn, det mesta i förångaren och slangarna och så är torkfiltret nytt. Så jag tror inte att det är så mycket olja kvar. Fyllde inte på med 2,2 deciliter, utan siktade på runt 2, men jag vet inte hur mycket det blev. Spillde ut en del och fick sen höfta. Vet inte hur noggrant det är men det borde gå bra.
Jag har även borrat hål för kondensorn. Just nu är de väldigt fula men jag ska snygga till dem såklart. Förhoppningsvis blev placeringen av hålen bra. Jag försökte att mäta så noggrant jag kunde, men det är ingen precisionsmontering på kondensorn så det ska nog gå bra. Till höger i bilden ser ni de egentliga hålen för torkfilter och andra AC-prylar, men eftersom systemet i en 93:a skiljer sig mot en 90:a så kommer inte de hålen att användas och jag måste istället borra upp några hål själv.
Tyvärr måste jag nog köpa en ny kondensor då ett av rören troligtvis har spruckit. Som nämnt tidigare i tråden sitter ett av rören kvar på kondensorn då det inte gick att lossa. Jag ville dock ändå försöka få loss röret för att underlätta montering av kondensorn och jag tänkte att det skulle gå lättare när den låg på en arbetsbänk. Trots mycket 5-56 och rostlösare så ville inte rörets anslutning rubbas och jag vågade inte ta i mer. Mina försök var nog tillräckligt för att utmatta materialet eftersom hela röret kan röras alldeles för lätt i sidled. Materialutmattningen har skett bakom en hållare för röret, så det går inte att se men det känns inte bra. Förhoppningsvis går det att få tag på en ny kondensor med rätt gängor för rören, annars får jag försöka knåpa ihop nya slangar och anslutningar.
Motorvärmarkabeln har tidigare gått på rambalken men den kommer hamna i vägen för ett AC-rör, så jag måste ta bort motorvärmarkabeln eller dra om den. Tyvärr verkar det inte finnas en skarv precis bakom själva värmaren och att plocka bort den blir nog bökigt eftersom en ny frostplugg måste i. Att kapa kabeln känns tråkigt även om det är ett alternativ. Förhoppnings kan jag dra om kabeln på något smidigt vis.