4054
Sök

Högljudd bil och besiktning

3 Inlägg
27 april 2021
Trådstartare
tjena.
Har en Ford mustang GT 2016 med ett Borla Atak  avgassystem som låter tämligen högt.
Hur brukar det funka med besiktningen då?

När den står på tomgång så låter den inte mycket men när man gasar så låter den högt och vasst.

Hur mäter dom ljudet och gör dom det överhuvudtaget?

Tror ni det kommer bli ett bekymmer?
Om dom gnäller och ger mig  en 2:a, finns det då något annat jag kan göra för att göra det mer tyst än att byta till originalsystem?

7 492 Inlägg
27 april 2021
Om besiktningsteknikern misstänker att ljudtrycksnivån är för hög görs en mätning.
Samma mätning görs ofta på MC.
I 45 graders vinkel från avgasrörsmynningen på 1m avstånd med precisionsljudtrycksmätare.
ASB använder Bruel & Kjaer.
Bed att själv få närvara och se när instrumentet kalibreras före mätningen.
Utan kalibrering är mätningen ogiltig.

Om man nu gör någon mätning.

782 Inlägg
27 april 2021
På motorcyklar (och till viss del gamla muskelbilar med för lite dämpning) så brukar man knöla in stålbollar (finns på ica) och på något finurligt sätt få de att stanna kvar i avgassystemet. Det dämpar helt ok :-) räkna dock inte med någon större livslängd på bollarna.

7 492 Inlägg
27 april 2021
HD-åkarna brukar komma in ett gäng på kanske 8 bojsänken till besiktningen samtidigt(flockdjur!).
De flyttar över paret ljuddämpare de har med till den hoj som står på tur att besikta!
Kreativt och lagligt!

1 141 Inlägg
28 april 2021
Jag fick anmärkning på för hög ljudnivå en gång, och det utan att besiktningsmannen använde nån fin utrustning utan det var hans uppfattning som gällde.

Visst, hade jag stått på mig och krävt ljudmätning hade jag säkert fått det, men då hade väl mannen med hammaren blivit på dåligt humör roll Enklare att meka dit en extra ljuddämpare än att åtgärda några extra 2:or tänker jag lol

7 435 Inlägg
28 april 2021
har en ombyggd gammal taunus med cossie rova,, den har 3" och EN ljuddämpare å har alltid gått igenom bes, inkl reg besiktning smile

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
28 april 2021
Åk in och testa, tror inte att det är några större problem smile Min mustang låter en hel del, men aldrig fått anmärkning på det. Även haft många andra bilar som de inte ens kommenterat det. Polisen kan ju ha annan åsikt om det med smile

Skulle du få anmärkning kan du testa en annan besiktningsstation eller göra en nödlösning. Tex sätta böjar på ändrören så de pekar ner mot marken, brukar få ner ljudnivån lite. Om du inte har ett par originalljuddämpare liggande. Det tar inte lång tid att skifta smile

108 Inlägg
28 april 2021
Var inne för ett tag sedan och besiktade min E36a utan ljuddämpare. låter tämligen högt. På opus gick det igenom. Fick dock 2a på lite ljus så efterkontroll gjorde jag på felprovningen. där fick jag lova att jag åker raka vägen hem och sätter på ljuddämparen igen för det är olagligt hög ljudnivå tyckte han. men icke sa nicke och åker fortfarande utan q:^)
Min förra E36a (dock med 4cyl) utan ljuddämpare gick också igenom på opus utan bekymmer.

Stora fötter - Stora skor

7 435 Inlägg
28 april 2021
usch låter jobbigt å ranta omkring i en bil utan ljuddämpare,, ska montera en till på min så den går å åka i, faan så träligt å höra brölet hela tiden,, speciellt utan turbotryck wink

108 Inlägg
28 april 2021
En liten dämpare ska på längst bak och reservhjulbaljan isoleras för att få bort dånandet i kupen, men mest för grannarnas skull. det är ju ändå min bruksbil. Värst är det i farterna 50-80. Motorväg känner man knappt av det smile

Stora fötter - Stora skor

3 Inlägg
28 april 2021
Trådstartare
patrik79 skrev:
På motorcyklar (och till viss del gamla muskelbilar med för lite dämpning) så brukar man knöla in stålbollar (finns på ica) och på något finurligt sätt få de att stanna kvar i avgassystemet. Det dämpar helt ok :-) räkna dock inte med någon större livslängd på bollarna.

ingen fara att göra så?

flyger dom inte ut med en gång? big_smile

3 Inlägg
28 april 2021
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
Åk in och testa, tror inte att det är några större problem smile Min mustang låter en hel del, men aldrig fått anmärkning på det. Även haft många andra bilar som de inte ens kommenterat det. Polisen kan ju ha annan åsikt om det med smile

Skulle du få anmärkning kan du testa en annan besiktningsstation eller göra en nödlösning. Tex sätta böjar på ändrören så de pekar ner mot marken, brukar få ner ljudnivån lite. Om du inte har ett par originalljuddämpare liggande. Det tar inte lång tid att skifta smile

har inte originaldämparna tyvärr.
men det skulle räcka att byta bara dom alltså?

det är ju Borla från kattarna och bakåt.
Vad kan ett par dämpare kosta måntro?

1 736 Inlägg
28 april 2021
Hmm, brukar funka bra med stålull- packa lagom hårt o in med ett "kors" som håller sakerna på plats under Bes. Funkar på både MC o Bil.
Lycka till.
mvh/husse

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
28 april 2021
andreassofus skrev:
Marcus_89 skrev:

har inte originaldämparna tyvärr.
men det skulle räcka att byta bara dom alltså?

det är ju Borla från kattarna och bakåt.
Vad kan ett par dämpare kosta måntro?

Ok smile Ibland går det att hitta till hyffsat pris på blocket eller facebook. Men tryck in stålull och ett kryss som husseman föreslog. Det funkar tillfälligt iaf smile Men ärligt talat så tror jag inte att det är några större problem att besiktiga.

1 736 Inlägg
28 april 2021
Hmm, njä- det normala är att de inte springer o letar ljudmätare om man inte lyckats bete sig jävligt korkat mot dom. Har aldrig lyckats få en 2,a på avgasljud under mina 35 år i skruvar branschen. Numer finns även kaffemuggar att pula i på Besikta..- inga problem.

mvh/husse

Sök