4623
Sök

Köpråd: <20000kr, driftsäker, ekonomisk, manuell, bensin

4 139 Inlägg
15 maj 2021
#21
Lägg upp en bild/flera bilder på bilen så vi få se åket

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

55 Inlägg
15 maj 2021
Trådstartare
#22
Strunt i gamla bilen - jag behöver ha tips på en som kan ersätta den.

- Driftsäker
- ”Snål”
- Gärna åtminstone typ liknande komfort och känsla av lite tyngd.

Är Toyota generellt bra? Eller är en corolla alltid bättre än en avensis till exempel? Aygo är för liten, kanske en Yaris skulle kunna funka storleksmässigt. Men ska nog vara en 5-dörrars oavsett märke å modell.

Kommer inga bilder på det gamla vrålåket.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
15 maj 2021
#23
Albert_a skrev:
Strunt i gamla bilen - jag behöver ha tips på en som kan ersätta den.

- Driftsäker
- ”Snål”
- Gärna åtminstone typ liknande komfort och känsla av lite tyngd.

Är Toyota generellt bra? Eller är en corolla alltid bättre än en avensis till exempel? Aygo är för liten, kanske en Yaris skulle kunna funka storleksmässigt. Men ska nog vara en 5-dörrars oavsett märke å modell.

Kommer inga bilder på det gamla vrålåket.

Toyota är allmänt bra smile hade dock undvikit aygo pga storleken


2 401 Inlägg
15 maj 2021
#24
Byt upp er till en S70 wink
I grunden samma bil som 850, men bättre på alla fronter big_smile


4 139 Inlägg
15 maj 2021
#25
Albert_a skrev:
Kommer inga bilder på det gamla vrålåket.

Vilken besvikelse, vi som var så förväntansfulla

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

3 202 Inlägg
16 maj 2021
#26
Hybrid_ skrev:
Mossan1 skrev:
Jag skulle säga en S60/S80 eller V70N 2004 eller nyare.

Men törstiga? Japp!

Ändå snålare än en 850.
Främst på landsväg.

Ang Totota så håller alla hög kvalitet.
Finns enstaka motorer som inte håller Toyota klass, utan "normal" klass.

I Corolla fanns tidigt 2000tal en 1.8 som kan dra mycket olja plötsligt =motorblockbyte.
Jag tror motorn heter AZZ.
Toyotas svarta får.

Avensis tidigt 2000tal är klockrena med direktinsprutade 1AZ-FSE motorerna, MEN, dom tål inte kommande E10 bensinen.

Avensis Verso av tidiga modeller har "Rav4 II motorn" 1AZ-FE och den tål E10. Ej direktinsprutad.

Volvo S40 har nämnts tidigare.
Håller inte Volvoklass men kan vara prisvärda.  Undvik GDI motorerna.
Lite spökande och GDI tål heller inte E10.
Senast redigerat av Mossan1 (16 maj 2021)

1 701 Inlägg
16 maj 2021
#27
Hmm, för satan, behåll 850,n(Facklan) - ställ in i nåt garage. De flesta har självantänt, eller blivit uppeldade av sina trötta ägare. Låt skiten stå några år, så blir det värde på den bilen. Sen köper du en jappsare eller en Korean o dina problem e´borta.

mvh/husse

55 Inlägg
16 maj 2021
Trådstartare
#28
husseman skrev:
Hmm, för satan, behåll 850,n(Facklan) - ställ in i nåt garage. De flesta har självantänt, eller blivit uppeldade av sina trötta ägare. Låt skiten stå några år, så blir det värde på den bilen. Sen köper du en jappsare eller en Korean o dina problem e´borta.

mvh/husse

För kostsamt med garageplats - men någon får gärna köpa den som objekt när vi hittat ny.

55 Inlägg
16 maj 2021
Trådstartare
#29
Vad säger forumet om Nissan?

Almera, Primera eller Micra?
Någon särskild motor/årsmodell att se upp för?

Och Opel, är det nåt fel på de? Eller är de också driftsäkra? Typ en Astra från 05 med 16000mil på mätaren? Är det lotteri?

Forummoderator
18 004 Inlägg
16 maj 2021
#30
Albert_a skrev:
Vad säger forumet om Nissan?

Almera, Primera eller Micra?
Någon särskild motor/årsmodell att se upp för?

Och Opel, är det nåt fel på de? Eller är de också driftsäkra? Typ en Astra från 05 med 16000mil på mätaren? Är det lotteri?

Skulle påstå att en Opel är ett lotteri.
En Nissan från tidigt 2000-tal är en pålitlig bil men se upp! De rostar!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

55 Inlägg
17 maj 2021
Trådstartare
#31
En Nissan Micra - kanske i minsta laget - från 06, rostar den också?

4 139 Inlägg
17 maj 2021
#32
Alla bilar rostar. man måste undersöka varje objekt man är intresserad av

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

55 Inlägg
17 maj 2021
Trådstartare
#33
spillolja skrev:
Alla bilar rostar. man måste undersöka varje objekt man är intresserad av

Jo, det förstår jag att de gör, men gör de det mer än genomsnittet?

55 Inlägg
17 maj 2021
Trådstartare
#34
Slänger in Mitsubishi Colt i mixen.
Är det en heltokig bil? Den verkar driftsäker, samt att man kan hitta ”nya” typ 08-or inom budget.

Är det något särskilt som man ska se upp med där?
Senast redigerat av Albert_a (17 maj 2021)

4 139 Inlägg
17 maj 2021
#35
Eller varför inte en Mondeo?
dom är iskalla på begagnatmarknaden och man bör få mycket "bang for the bucket"

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Forummoderator
9 299 Inlägg
17 maj 2021
#36
spillolja skrev:
Eller varför inte en Mondeo?
dom är iskalla på begagnatmarknaden och man bör få mycket "bang for the bucket"

Just begreppet ”iskall på marknaden” ska man undersöka djupare. Om en person är synnerligen ointresserad av att något ska vara ballt, coolt, inne eller anses vara top notch så är det ett mycket bra sätt att köpa extremt undervärderade bilar.

Jag brukar slänga in Rover i leken. En 75a är helt klart inom budget men de är inte snåla. Däremot en så ny Rover 45 som möjligt kan vara rena vinstlotten. ”Iskall på marknaden” på grund av framförallt okunskap och fördomar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

* Voff voff *
10 588 Inlägg
18 maj 2021
#37
Mossan1 skrev:
Hybrid_ skrev:
Mossan1 skrev:
Jag skulle säga en S60/S80 eller V70N 2004 eller nyare.

Men törstiga? Japp!

Ändå snålare än en 850.
Främst på landsväg.

Ang Totota så håller alla hög kvalitet.
Finns enstaka motorer som inte håller Toyota klass, utan "normal" klass.

I Corolla fanns tidigt 2000tal en 1.8 som kan dra mycket olja plötsligt =motorblockbyte.
Jag tror motorn heter AZZ.
Toyotas svarta får.

Avensis tidigt 2000tal är klockrena med direktinsprutade 1AZ-FSE motorerna, MEN, dom tål inte kommande E10 bensinen.

Avensis Verso av tidiga modeller har "Rav4 II motorn" 1AZ-FE och den tål E10. Ej direktinsprutad.

Volvo S40 har nämnts tidigare.
Håller inte Volvoklass men kan vara prisvärda.  Undvik GDI motorerna.
Lite spökande och GDI tål heller inte E10.

Visst satt den väl i Toyota Carina också?

Annars håller jag med i dina förslag. En S60 tex ryms inom budget, tål höga mil och ger samma känsla som en 850.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 202 Inlägg
18 maj 2021
#38
Mossan1 skrev:
en 1.8 som kan dra mycket olja plötsligt =motorblockbyte.
Jag tror motorn heter AZZ.
Toyotas svarta får.

Brådhis skrev:
Visst satt den väl i Toyota Carina också?

Möjligt.
Kan finnas i Avensis också.
Man får kolla upp vad motorn har för modellbeteckning.
Det är främst tveksamt servade som drabbas, men inte uteslutande.

Enda undantaget jag känner till hos Toyota som bör undvikas.
Annars klockrena funktionsmässigt.

255 Inlägg
18 maj 2021
#39
Mossan1 skrev:
Jag skulle säga en S60/S80 eller V70N 2004 eller nyare.

Finns många välfungerande för 20kkr.
Höga mil?
Javisst, än sen då?
Det kvittar på dom.

Håller med om de modellerna, men V70N faller nog på skatten om den måste ligga under 2000kr/år. 140hk ligger på 2500 och 170hk på 3000. Turbos nått liknande.


50 Inlägg
18 maj 2021
#40
Svårt att slå golfen i komfort tycker jag, känns som en stor bil... Men jag hade nog aktat mig för denna, har själv servat en golf 1,6 Fsi från 2004 under de senaste åren. Några problem: Massor av rost, trasiga fönsterhissar, trasig motor till vindrutetorkare,  absmotor/hydralblock trasigt, byte växellåda, problem med nox-sensor, hoppande kamkedja samt ryckig gång sedan bilen var ny typ smile  Inget av detta är billigt att fixa om du inte kan mecka själv, dessa är typ standardfel på golfen...


Sök