Isseman skrev:
Hej Garaget!
Jag och min sambo köpte för 3.5 år sedan en Citroen C4 när vi bodde i Göteborg.
Vi flyttade till Dalarna där vi nu bott 2.5 år. Snart kommer vi flytta till Jämtland.
Vi betalde 90 papp för en C4a årsmodell 2013, som då hade gått 9700 mil.
Vår jäkla C4 har haft alla tänkbara fel och kostat oss en förmögenhet. Vi har lätt lagt ut dubbla pengarna på service + extra fel. Tänker inte ens nämna allt som vart med den..
Vi gjorde nyligen 18k mil service och idag var droppen när motorn nöp till och "anti roll-back system fault", "ESP/ASR" samt "parking brake fault" visades.
Fick lämna in bilen och de kikade snabbt ang. felkoder men sa direkt "du får lämna bilen här". Nu väntar jag på ytterligare (förmodligen) en fet kostnad. Så jäkla less.
Vi hade redan planerat att köpa en ny 4x4-bil som passar våra äventyr bättre, men dagens incident gör ju såklart att vi kanske får köpa något väldigt snart beroende på vad felet är..
Vi håller på med friåkning, topptur samt andra outdoor-sporter och behöver ha något som fungerar för detta. En högre bil med riktig 4x4. Vill ha en driftsäker bil som jag med större säkerhet kan lita på inte går sönder hela tiden..
Jag är väldigt novis inom bilar och frågar därför efter er hjälp.
Vi byter in C4an och jag vet inte vad vi kan få för den (19000 mil)..
Angående pris vill vi inte betala en förmögenhet för en ny dyr bil heller (då vi hellre lägger pengar på våra sporter..), men självklart är vi beredda att betala mer än 90k (för en C4a...) för att få en riktigt bra bil.
Vad ska man ha för bil? Vad för prisklass?
Tacksam för alla svar och all hjälp.
// Isak