Öser på lite till bara... Tänk på att en Golf är en relativt dyr bil. I el-variant blir det lite jobbigt eftersom du får väldigt kort räckvidd för pengarna. Min bil går ledigt det dubbla mot en E-golf 24 och kostar ungefär samma om inte mindre. Den laddar dessutom dubbelt så fort på snabbladdarna. Min maskin håller 65kW till 80%. Hade hellre tittat på en Leaf gen 1 i så fall, halva pengen samma "prestanda". Vi pratar ju då mer eller mindre rena stadsbilar och Golfens komfort skiner inte där tänker jag. På något vis försöker jag tänka att man vill ha något prisvärt som inte kostar för mycket pengar. Alltså en Model 3 SR+ är prisvärd men för mycket pengar. En E-golf kostar inte för mycket men är inte prisvärd, hänger du med på tänket?
Min bil är ändå den med kortast räckvidd av de lite nyare bilarna, men ändå kan man åka långt med den eftersom den är aerodynamisk och laddar fort. Den hakar på moderna bilar på Björn Nylands 1000km challenges. Alltså där du skall köra 100mil A till B så fort som möjligt. Det är den effektivaste elbilen på marknaden idag vilket gör att långsamma laddare blir relativt snabba ändå.
"Audi Etron laddar med 150kW" Ja men den drar också mer än dubbelt så mycket som min bil som laddar med 65kW. Så i praktiken blir det nästan samma.