3068
Sök

Kortade fjäderben

35 Inlägg
9 augusti 2021
Trådstartare
Hejsan, jag har en volvo 740 från 1988 som jag vill sänka, jag har hört mycket om att kapa original fjäderbenet fram och sätta stötdämpare ifrån volvo 240. Kan någon förklara lite mer indeep hur man gör och vad som menas med allt? Och en fråga på det, spelar det någon roll vilken 240 dämpare? Ska det vara någon speciell?

2 428 Inlägg
10 augusti 2021
Precis som det låter. Man tar vinkelslipen och kapar fjäderbenet. Sen antingen gör man nya gängor för låsmuttern, eller så kapar man och svetsar fast den befintliga gängan i den höjd man vill ha den.

6 104 Inlägg
10 augusti 2021
Det skall nog svetsas riktigt bra, man vill inte att svetsen skall gå upp när man kör över ett potthål. Ett knäckt fjäderben kan göra att man tappar styrförmågan och hamnar i fronten på mötande lastbil. Och svetsen måste slipas ner och gömmas så de inte ser den på besiktningen, för i såna fall får du nog ställa bilen och gå hem.

2 428 Inlägg
10 augusti 2021
Nja, just för besiktningen är det nog ingen fara. Man får ju bygga om till coils och det blir godkänt, och där måste man också kapa och svetsa fjäderbenet. Vissa satser kräver t om att man svetsar direkt i spindeln, vilket är betydligt svårare än fjäderbensröret.

Visst kan man alltid råka ut för en gringubbe på bes., men då hade man fått nedslag på att bilen var för låg också, oavsett om fjäderbenet var svetsat eller ej smile

35 Inlägg
10 augusti 2021
Trådstartare
Okej, och dehär kring dämparen? Är det 240 dämpare som gäller och är det från nån speciell årsmodell eller liknande?

Fri fart för ett fritt folk!
14 176 Inlägg
10 augusti 2021
alla 240 dämpare passar men skulle ju inte montera en oljedämpare utan gas..  jag skulle ju köpa bilstien sprint..  då är det inte bara att dämparen är 2cm kortare utan stången är ännu kortare. 

nästa alternativet av dämpare är   opel Calibra/vektra dessa passar oxå. men finns hela ben där oxå så man får se upp så man får insatsdämpare och inte ett fjäderben.    dessa är ännu kortare än 240.  minns dock ej hur korta men kortare är dom

Kör fort så hinner inget hända...

Sök