2353
Sök

F*N!, Har inte råd att köpa nån bil av de snabbare sorterna, så man får skaffa billig bil iställe

1 129 Inlägg
31 januari 2007
Trådstartare
Som det står i rubriken så har min budget gått neråt just när man är på väg att köpa bil. Typiskt!. Så jag måste leta efter en bra och billig kombi o åka runt i iställe.

Eftersom jag haft svårt för att bestämma mig och med det letat efter en bil i ett  BRA tag nu så har det blivit lite små brådis. Så ja måste köpa bilen inom en månad och det börjar bli lite små bråttom.

Har ni nåt tips på en rymlig kombi 96a lr frammåt mellan ca 30-40k som är hållbar, billig att äga o köra billigt, men ändå är pigg(gärna över 100 hk gränsen).

Eftersom det inte finns lr troligen inte kommer göras nå vidare mycket under huven så kommer ja nog bygga bra ljud i den iställe, så en bil som är positiv till sånt är inte alls fel.

2 594 Inlägg
31 januari 2007
ja volvo 855 finns ju ingen snyggare kombi tycker jag finns i den prisklassen

470 Inlägg
31 januari 2007
Volvo 745tic mycket bil för pengarna om man säger så....

Jag är inte bara snygg, jag är singel också!

1 129 Inlägg
31 januari 2007
Trådstartare
Nej tack!. Jag håller mig ifrån volvo. Förresten, på vilket sätt tycker ni att volvo är billigt?. Det är möjligt att försäkringen inte är så jättedyr på en volvo utan turbo. Men när det gäller skatt o soppa på en så tung bil så blir man snabbt pank. Och om det är turbo i bilen så blir bilen garanterat dyrare på alla 3 punkterna.

Själv så har ja funderat på nån vw, men det har ja haft ett måndags objekt av i 6 år redan. Så jag känner för att pröva nåt nytt. Jag kanske skulle ta och satsa på en opel astra kombi av den nyare modellen lr så istället.
Senast redigerat av Palicuse (31 januari 2007)

191 Inlägg
31 januari 2007
Kan bara säga ett inlägg om volvo och de är att den dra inte speciellt mkt, dess mindre om den är trimmad åxå. Å försäkringen är inte dyrare än ngn annan småbil tkr jag iaf. Så en 855 hade varit självklart även om jag inte hade varit volvo galen.

Åttafemti R

1 129 Inlägg
1 februari 2007
Trådstartare
Ok. Med tanke på att en 855 väger över 1700 kilo så har jag svårt att tro att den inte drar soppa. Men själv är ja inte volvo galen alls. Gillar volvo såpass mycke att jag hellre köper en saab(faktiskt rätt konstigt då nästan alla i familjen håller på volvo).

Jag har haft både saab 900/93 o 9000 i tankarna, men köper jag en bil med turbo så kommer det inte bli billigt om jag känner mig själv rätt. Saab finns ju utan turbo oxå, men många har varnat mig för att köpa en.

Utan ja ska nog satsa på nåt annat.

Fartmissbrukare
1 302 Inlägg
1 februari 2007
en nyare omega kombi... mycke bil för pengarna!

"I de blindas rike , är den enögde Kung"

2 Inlägg
1 februari 2007
Golf variant.... 4:an kanske något dyrare men en billig bra bil...

1 129 Inlägg
1 februari 2007
Trådstartare
Har kollat på omega en del oxå. Men min teori är ju större bil o motor ju dyrare brukar den va på ett eller annat sätt.

2 Inlägg
1 februari 2007
känns som vw är lite bättre kvalitetsmässigt än opel omega... sen är varken 1,6 lr 1,8 av golf varken dyra i drift lr försäkring... smaksak...

1 072 Inlägg
1 februari 2007
Stor bil behöver inte betyda dollar´s! Kör man normalt så är snittet 0.8 på de flesta. Har en corsa 1.4i och med 17" sulor drar den ganska exakt 1 liter milen med eller utan gas! Så i detta fall innebär inte en liten bil billig i drift! Orsaken till att den dricker så mycket är att de är tungrullade mot orginal 13".

1 072 Inlägg
1 februari 2007
Bör kanske nämna att med orginal vinter däck går den på 0.6-0.7 så de är inget påhitt om förbrukningen!

1 129 Inlägg
1 februari 2007
Trådstartare
sik skrev:
Stor bil behöver inte betyda dollar´s! Kör man normalt så är snittet 0.8 på de flesta. Har en corsa 1.4i och med 17" sulor drar den ganska exakt 1 liter milen med eller utan gas! Så i detta fall innebär inte en liten bil billig i drift! Orsaken till att den dricker så mycket är att de är tungrullade mot orginal 13".

Exakt. Ju mer motorn måste ansträng sig, ju mer soppa drar den. Och ju mer man gasar, ju mer soppa drar motorn. Själv har jag familjens största blyfot, så det är nog ingen bra ide att ja har en stor bil lr stor motor ifa ja ska åka biligt.

FreddeK
1 februari 2007
Palicuse skrev:
Nej tack!. Jag håller mig ifrån volvo. Förresten, på vilket sätt tycker ni att volvo är billigt?. Det är möjligt att försäkringen inte är så jättedyr på en volvo utan turbo. Men när det gäller skatt o soppa på en så tung bil så blir man snabbt pank. Och om det är turbo i bilen så blir bilen garanterat dyrare på alla 3 punkterna.

Själv så har ja funderat på nån vw, men det har ja haft ett måndags objekt av i 6 år redan. Så jag känner för att pröva nåt nytt. Jag kanske skulle ta och satsa på en opel astra kombi av den nyare modellen lr så istället.

Du verkar ju redan ha bestämt dig så varför gå ut i ett forum och fråga när du själv vet vad du vill ha! sen att ha fördomar om andra bilmärken är ju bara larvigt.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
1 februari 2007
säger bara en sak köp en merca tillexempel en 270 cdi kombi 00 och uppåt ligger blandad körning ca 0.5 /0.6 och då väger bilen över 2 ton skulle jag satsat på om jag vore du

1 129 Inlägg
1 februari 2007
Trådstartare
Freddeponken skrev:
Palicuse skrev:

Du verkar ju redan ha bestämt dig så varför gå ut i ett forum och fråga när du själv vet vad du vill ha! sen att ha fördomar om andra bilmärken är ju bara larvigt.

Fördomar o fördomar. Själv så håller ja mer på fakta. Jag har lite erfarenheter av volvo med tanke familjen har haft nårra, och en av erfarenheterna är att volvo brukar ha en tendens att va törstiga då man gasar på. Det kan ingen neka till, och speciellt  inte om bilen har turbo.

Visst kan man få större bilar att dra lite. Men det gäller isf mest landsvägskörning. Kör man blandat, i stadstrafik och annars gasar på så dricker bilarna runt litern om inte mer.

Men jag är lite osäker på vilka bilar man kan få för en billig peng, så ja tänkte att ja kollar om nån har nåt tips. Men nästan alla biltips har handlat om stora o tunga bilar. Och dom funkar troligen inte så bra för min del om det ska va billigt. Golfen kan däremot va ett bra val, men jag känner som sagt för att prova på nåt nytt.

886 Inlägg
1 februari 2007
audi A4 avant?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

2 594 Inlägg
1 februari 2007
ja smaken är ju som baken hade jag vart du skulle jag tagit en 855 dels för att dom är snygg,går bra,stylvänliga,trimmvänliga,bra lastutrymme,mm har en v70 i dag och har haft 850 och jag tyckte ite dom drog mycket däremot 740 240 drar mycket de vet jag,
men är du så orolig över sopaförbrukningen så du hellre kö golf variant som drar lika mycket om man har tung fot kanske du skall gå en kurs i ecodriving

557 Inlägg
1 februari 2007
Jag har sett en del rätt fina V40 @ Blocket för runt 40.000:- en sån kanske? smile

//Jerry

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
1 februari 2007
BMW 5 eller 3 serie touring?

nån japskombi?

Sök