Bilen på bilderna ovan hade jag skrapat bort allt löst med tex kniv, och stålborstat. Därefter sprayat tynnflytande rotskydd, speciellt där det är en fog att krypa in i. När det torkat hjälpligt hade jag sprayat tjockflytande rostskydd över.
Grundfärg kräver grundlig rostrengöring innan. Bäst givetvis, men omöjligt på många ställen med plåtöverlappar, mm. Färg lossar i större shok än bara massan.
Draget har jag noga skrapat och stålborstat. Knackat lite med knivspets för att avgöra ev försvagningar. (Tvivlar på det).
Därefter målat med hammarlack.
Blästra tar också bort den ev galv som finns kvar i området, så det kan faktiskt vara kontraproduktivt. (Men måste ses från fall till fall)
Drag är inte galvade, tex.
Räkna med att få förbättra varannat år, eller så. Mycket beroende på hur/var den framförs.
Sönderrostade drag som brister i trafiken är inget man hör om ofta, vilket man förvisso också kan tacka årliga bilprovandet för.
Men att drag skulle rosta sönder helt osynligt utan att någon (ens bilprovningen) märker det är ett överdrivet påstående. Uppenbarligen...
En VW typ 3 nämndes innan, och den lanserades 1963. En utvecklad Bubbla typ. Ännu luftkyld motor bak, så inget modernt där inte. Skulle tro att dom flesta som ev tappade släp släppte i karrossen än att själva draget brast på dom 60tals burkarna som sällan blev över 10år/10.000mil.
Senast redigerat av Mossan1 (13 mars 2022)