3688
Sök

Rostskador?

6 Inlägg
10 november 2021
Trådstartare
#1
Har nyss köpt en Renault Master 2,5 dCi. Vi kan inte mycket om bilar och kollade inte så noga under den innan vi köpte. Såg att det fanns lite rost runt karossen, men tänkte att det inte var så illa. Nu har jag kollat mer under den och det är denna rosten jag är orolig för. Bör jag vara det eller är det lugnt ett par år framöver? Den har ju gått igenom besiktning utan anmärkning.https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241664/241664-3b0822436646bf5031696329e39f2d40.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241664/241664-a7ef9c770ad874adede1a9d53beb42be.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241664/241664-908a1000e16d8de6ffeb1dbd2b6bfa17.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241664/241664-ece21f44c7eeb8b6f74ad8e913e0f4ad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241664/241664-5be9a19db595a5d2fba9dc7f2fd2897b.jpg

3 202 Inlägg
10 november 2021
#2
Inget farligt på något sätt, men så klart det skulle må bra i längden av lite rostskyddsmedel.
Färg i stället för rostskyddsmedel på draget.

Måste ni? Nej. Inte för några år.

Personligen har jag alltid åtgärdat sådant där, men det är jag.
Mest till glädje för ägarna efter mig dock.
Senast redigerat av Mossan1 (10 november 2021)

6 Inlägg
10 november 2021
Trådstartare
#3
Kan man åtgärda det själv? Jag har förstått att man ganska enkelt själv kan fixa rostskador på karossen, men kan man även slipa och rostskydda undertill själv? Blir väl vansinnigt dyrt att låta firma göra det.

4 139 Inlägg
10 november 2021
#4
Högtryckstvätt och bortskrapning av löst sittande rostskydd
mer info i dessa trådar:
https://www.garaget.org/forum//viewtopic.php?id=331683
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 8#p4066178

tongue

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 Inlägg
10 november 2021
Trådstartare
#5
Tack! smile

7 441 Inlägg
11 november 2021
#6
Vill rekommendera att draganordningen renskrapas och målas utvändigt med Corrostabil eller liknande.
Rosten kryper in under pulverlacken och kan medföra att materialet försvagas.
Invändigt sprutas Tectyl, Dintrol eller liknande rostskyddsmedel.

En draganordning kan till synes endast ha obetydliga rostskador, men vara helt upprostad.

För många år sedan på ASB:s besiktningsskola i Västerås, där jag tidvis tjänstgjorde som lärare, fick vi in en VW typ 2 som man med handkraft kunde vrida ner "kulan" på.
En av kommunens bilar som bl a användes till att dra en 2-axlad Atlas-Copco kompressor.

P g a "feltryck" ändrat från "VW typ 3" till VW typ 2"(Transporter).Beklagar.
Senast redigerat av torsen (13 mars 2022)

6 062 Inlägg
11 november 2021
#7
Om du bara tänkt ha bilen några år behöver du inte göra någonting alls med det där

1 701 Inlägg
12 november 2021
#8
Hmm, sant att det ser illa ut- så visst kan du skrapa-slipa o spruta på nåt, så det ser roligare ut. Men rosten måste blästras bort, o likförbannat kommer det bli porer kvar- som gör att skiten rostar bra under vad du än sprutar på. Glöm detta med rostätare o epoxilack. Rosten kommer tbx. det är bara en tidsfråga, hur länge du kan dölja den.

mvh/husse

7 441 Inlägg
13 november 2021
#9
Lite o t.
Varför är de flesta draganordningar pulverlackade?
På en anordning som är så utsatt?
När man erfarenhetsmässigt VET att rosten kryper under pulverlacken och "osynligt" försvagar konstruktionen.
Varför galvaniseras inte draganordningarna?

Inte ens på Honda, kvalitetsbilen, är den infällbara draganordningen ytbehandlad med annat än med pulverlack! Skandal!

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
13 november 2021
#10
torsen skrev:
Lite o t.
Varför är de flesta draganordningar pulverlackade?
På en anordning som är så utsatt?
När man erfarenhetsmässigt VET att rosten kryper under pulverlacken och "osynligt" försvagar konstruktionen.
Varför galvaniseras inte draganordningarna?

Inte ens på Honda, kvalitetsbilen, är den infällbara draganordningen ytbehandlad med annat än med pulverlack! Skandal!

har oxå funderat på det.. för så länge drag funnits på bilar har dom rostat så inåt skogen.

och problemet är ju att man inte ens kan fysiskt se när skiten rostat tillräckligt för att det ska rasa av. 
på många bilar sitter det så inbakat att det är helt omöjligt att kontrollera dragbalken. 

sen att dom sitter där allt skit hamnar gör ju inte saken bättre .

men man säljer mer drag om dom rostar sönder

Kör fort så hinner inget hända...

6 122 Inlägg
13 november 2021
#11
Hej!
Som "Husseman" sagt...Man måste blästra bort rosten och sedan lacka med 2-komp lack. Men frågan är om det är värt det?!


6 Inlägg
12 mars 2022
Trådstartare
#12
Nu är våren kommen och bilen har stått halva vintern. Min fråga nu är vad jag kan göra själv för att förebygga att rosten blir värre? Som inte kräver dyra inköp. Bilen är tvättad i tvätthall nu.

6 Inlägg
12 mars 2022
Trådstartare
#13
spillolja skrev:
Högtryckstvätt och bortskrapning av löst sittande rostskydd
mer info i dessa trådar:
https://www.garaget.org/forum//viewtopic.php?id=331683
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 8#p4066178

tongue

Hur skrapar jag bort det?

4 139 Inlägg
12 mars 2022
#14
mandalindb skrev:
Hur skrapar jag bort det?

Slö morakniv, liten spackelspade etc.

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 122 Inlägg
12 mars 2022
#15
Hej!
Du kan inte skrapa bort sån grovrost som du har på draget-
Det enda som kan få bort all rost är at blästra !-Det har jag och "Husseman" sagt tidigare och det beror på att jag (och antagligen Husseman) fixat sånt förut.
Men...varför ta bort den rost du har, det är ju så lite! -Inget att bry sig om om man inte är petig.
Nu är jag petig när det gäller min 33 år gamla Audi 100 Avant 2,0E så gällde det min bil så hade jag tagit bort draget och lämnat in det för blästring och lackning. Gjorde så på brorsans Audi 100 Avant Turbo -91:a i fjol och blästring och lack gick på ca 3500:-.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-200484b35a44d6ea9949826ab28d7a0b.jpg
Senast redigerat av jaka54 (12 mars 2022)


3 202 Inlägg
13 mars 2022
#16
Bilen på bilderna ovan hade jag skrapat bort allt löst med tex kniv, och stålborstat.  Därefter sprayat tynnflytande rotskydd, speciellt där det är en fog att krypa in i.  När det torkat hjälpligt hade jag sprayat tjockflytande rostskydd över.
Grundfärg kräver grundlig rostrengöring innan. Bäst givetvis, men omöjligt på många ställen med plåtöverlappar, mm. Färg lossar i större shok än bara massan.

Draget har jag noga skrapat och stålborstat.  Knackat lite med knivspets för att avgöra ev försvagningar. (Tvivlar på det).
Därefter målat med hammarlack.

Blästra tar också bort den ev galv som finns kvar i området, så det kan faktiskt vara kontraproduktivt. (Men måste ses från fall till fall)
Drag är inte galvade, tex.

Räkna med att få förbättra varannat år, eller så. Mycket beroende på hur/var den framförs.

Sönderrostade drag som brister i trafiken är inget man hör om ofta, vilket man förvisso också kan tacka årliga bilprovandet för.
Men att drag skulle rosta sönder helt osynligt utan att någon (ens bilprovningen) märker det är ett överdrivet påstående. Uppenbarligen...

En VW typ 3 nämndes innan, och den lanserades 1963. En utvecklad Bubbla typ. Ännu luftkyld motor bak, så inget modernt där inte. Skulle tro att dom flesta som ev tappade släp släppte i karrossen än att själva draget brast på dom 60tals burkarna som sällan blev över 10år/10.000mil.
Senast redigerat av Mossan1 (13 mars 2022)

7 441 Inlägg
13 mars 2022
#17
Mitt råd är att skrapa bort all lös rost och lös pulverlack, som rosten kryper in under, och behandla med Corrostabil.
För Corrostabil behöver det inte vara metallrent, eftersom Corrostabil ingår en kemisk förening med ev kvarvarande rost.
Corrostabil finns i olika färger och både som sprej eller för pensling.
Jag föredrar att pensla på - främst av kostnadsskäl - men även för att sprejmunstycket har en förmåga att fort bli igensatt.

2 401 Inlägg
13 mars 2022
#18
torsen skrev:
Mitt råd är att skrapa bort all lös rost och lös pulverlack, som rosten kryper in under, och behandla med Corrostabil.
För Corrostabil behöver det inte vara metallrent, eftersom Corrostabil ingår en kemisk förening med ev kvarvarande rost.
Corrostabil finns i olika färger och både som sprej eller för pensling.
Jag föredrar att pensla på - främst av kostnadsskäl - men även för att sprejmunstycket har en förmåga att fort bli igensatt.

Den ska väl målas över med täckfärg sedan? Eller duger den som den är?


4 139 Inlägg
13 mars 2022
#19
Såfall med rostskydd:  Tunnflutande > Tjockflytande/Underedsmassa

det tunnflytande rostskyddet har den egenskapen att tränga in i befintligt rost, dock inte djup grav rost, att ta bort hela bakaxeln och blästa rent är ett tidskrävande jobb

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

7 441 Inlägg
13 mars 2022
#20
spillolja skrev:
Såfall med rostskydd:  Tunnflutande > Tjockflytande/Underedsmassa

det tunnflytande rostskyddet har den egenskapen att tränga in i befintligt rost, dock inte djup grav rost, att ta bort hela bakaxeln och blästa rent är ett tidskrävande jobb

Antar att du menar draganordningen, eller hur?
Men att demontera en draganordning behöver inte vara var så svårt.
På min Jimny sitter draget endast med 5 st M12 skruvförband.
Men på Hondan, som har infällbart drag, är det nog lite mer komplicerat.


Sök