3606
Sök

Rep.förslag från verkstad

244 Inlägg
3 december 2021
Trådstartare
#1
Halloj,
Fick lite förslag på reparation efter en service tidigare i år på min Honda Accord, 1992.a. Ville försöka mig på detta själv men kan behöva lite hjälp på traven. Gällde bl.a.

Bussning på krängningshämmarstag, reparation
Klämmor, drivaxelsdamasker

Sen hade de noterat "styrled HF, yttre", lite osäker på om de menade att hela styrleden skulle bytas eller bara damasken

Är dock osäker på var drivaxelsdamaskerna respektie damasken på styrleden sitter, så man kan säkerställa vad som är trasigt.
Krängningshammararstaget har jag lokaliserat.

De hade även skrivit förslag på hjulinställning i samband med detta. Kan något av dessa åtgärder påverka hjulen så pass?

Har försökt hitta i rep.manualerna men osäker på om det är rätt benämning på delarna. Styrled ska ex. vara "steering joint".

7 486 Inlägg
3 december 2021
#2
i samband med byte styrled är det inte fel att låta göra en 4-hjulsmätning.
Men räknar du gängvarven på styrleden du demonterar, och inte köper pirat, så bör du få samma hjulskränkning då du monterar den nya styrleden lika många varv.
Hjulskränkningen kontrollerar du enklast med hjälp av snörmetoden, som bara kräver ett snöre.
Själv använder jag "Murarsnöre".
En 4-hjulmätnng kostar mellan 1.000:- och 2.000:- beroende på var du bor(lämnar in bilen).
Övriga, av dig uppräknade, åtgärder påverkar inte framhjulsinställningen.

1 725 Inlägg
4 december 2021
#3
Hmm, styrled yttre byter man komplett, drivaxeldamasker sitter på drivaxlarna.  Oftast en klamma som lossnat, på yttre knuten...om ja fattat inlägget rätt. Smidigast e´att byta klamman. Har denna varit lös en längre stund o man ser fett som trängt ut o spridit sig..så byter man både damask o smörjer in knuten igen.-Alternativt byter knut...
Fast om man inte hittar drivaxeln o dess damasker, så kanske man ska låta nån som har koll, göra det..- Lycka till.
mvh/Husse

244 Inlägg
4 december 2021
Trådstartare
#4
Skruvade bort hjul på båda sidor fram och kollade av vad jag kunde se.

Två damasker närmast hjulen (drivaxlarna) läcker tydligen fett.

Krängningshämmarstaget sitter fast i ändarna med några bussningar, såg spruckna ut. Finns även bussningar som sitter lite längre in, osäkert skick.

Styrlederna på båda sidorna så var det jag antar är damasken spruckna.


Antar att det borde vara tillräckligt att skruva loss fästet mellan styrleden och hjulet, göra ren, byta damask, fetta in, skruva tillbaka?
Vad ska man ha för typ av fett egentligen? Knappast olivolja...

Damaskerna som läcker lär väl torkas ren, och ny klämma på.


https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-6744a1b76cc449a9a6282077d028ff7d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-511604134b5e599cade9093df3317f96.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-bc24efef95ee28ed3cb76341e8c215d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-c3bc1943b074a377f6f96bf137ff6dea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-a7c261631352764b49b224d517270fc5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-d12ee1caeb66de24f7a58606f3e34e82.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-9b6eff0093ede396ac0f55b7147fac28.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-d18e056930c1528cce5841cbd5f28c43.jpg

* Voff voff *
10 702 Inlägg
5 december 2021
#5
Man byter inte damask på styrleder. Man byter hela styrleden (i det här fallet den yttre). smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 328 Inlägg
5 december 2021
#6
Krängningsstaget (yttre) handlar der nog om, och den kam du byta själv.
100%logiskt byte. Tänk bara på att du har spänning i staget, om hjulen är olika långt upptryckt i fjädringen.
Bästa är att hissa båda fram samtidigt.

Yttre styrled är inte hjärnkirurgi, men du behöver ett specialverktyg för att få loss tappen när mutter är borta. Tappen är konisk och måste pressas ur.  Seriös hjulinställning rekomenderas efter styrledsbyte.
Det går att få TOE-vinkeln skaplig antingen genom att räkna varv eller medelst snöre om man har lite baskunskaper.
Men däck är dyra och snedslitna sådana + hjulinställning EFTER det är ju himla onödiga pengar.

Drivknutsdamasken är ett lite större jobb för nybörjare utan verktyg. (Gissar jag)  Momentnyckel för drivknutens mutter/skruv, tex. Även bromsok måste i regel lossas också.
Låsringstång osv.
Eller plastkon om man ska trä den utifrån.
Skulle rekomendera verkstad för det faktiskt, alternativt så köpet du en rephandbok och läser på INNAN.

Och oavsett villet du gör själv så SKA DU PALLA UPP BILEN STADIGT!
Inte bara domkraft.  Det är en hemsk död, och hemskt för den som hittar liket under bilen.  Kanske ett barn som hittar sin förälder...
Senast redigerat av Mossan1 (5 december 2021)

4 487 Inlägg
5 december 2021
#7
Tycker nog att det låter som om TS borde lämna in bilen så någon med lite erfarenhet och utrustning får göra jobbet...

7 486 Inlägg
5 december 2021
#8
Angående slangklämmor på drivaxlar så finns det de, bl a jag, som hävdar att på bilar med lång fjädringsväg ska damasken/dammskyddet INTE ha någon slangklämma på "lillsidan" = drivaxeln.
Bättre att damasken/dammskyddet får "glida" på drivaxeln än, att den sträcks och kanske brister vid maximalt utfjädrat hjul tillsammans med fullt styrutslag.

7 486 Inlägg
5 december 2021
#9
Brådhis skrev:
Man byter inte damask på styrleder. Man byter hela styrleden (i det här fallet den yttre). smile

Finns det över huvud taget lösa damasker/dammskydd till styrstagsändar?

Avstängd
10 388 Inlägg
5 december 2021
#10
torsen skrev:
Brådhis skrev:
Man byter inte damask på styrleder. Man byter hela styrleden (i det här fallet den yttre). smile

Finns det över huvud taget lösa damasker/dammskydd till styrstagsändar?

En "universell" kulledsdamask borde givet fungera. Så länge måtten stämmer.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

* Voff voff *
10 702 Inlägg
5 december 2021
#11
torsen skrev:
Brådhis skrev:
Man byter inte damask på styrleder. Man byter hela styrleden (i det här fallet den yttre). smile

Finns det över huvud taget lösa damasker/dammskydd till styrstagsändar?

Aldrig sett, men kanske finns det? Dock, givet var styrledens kulled befinner sig i förhållande till hjulet, brukar trasig damask innebära trött och grusfylld kulled... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

244 Inlägg
5 december 2021
Trådstartare
#12
Mossan1 skrev:
Och oavsett villet du gör själv så SKA DU PALLA UPP BILEN STADIGT!
Inte bara domkraft.  Det är en hemsk död, och hemskt för den som hittar liket under bilen.  Kanske ett barn som hittar sin förälder...

Har två pallbockar som jag alltid använder, plus lägger hjulen under för extra säkerhet. Har väldig respekt för att krypa under ett ton plåt. Har hört fruktansvärda historier (och tyvärr sett det liknande i minst en spelfilm...)

Däremot skulle jag nog haft en bättre domkraft för jobbet.

4 487 Inlägg
5 december 2021
#13
Finns lösa dammskydd på Biltema ..

3 328 Inlägg
5 december 2021
#14
zzr94092 skrev:
Finns lösa dammskydd på Biltema ..

Korrekt!

Men enda gången jag skulle sätta sådana vore om jag skadade damasken  vid nått jobb och ny del är väldigt väldigt dyr, eller svår att få tag i.

Har man kört med den skadad är leden full av "slipmedel" och blir inte långlivad.

4 487 Inlägg
5 december 2021
#15
Skulle inte heller andvända dom,inte heller delbara drivaxeldamasker!!

244 Inlägg
6 december 2021
Trådstartare
#16
Brådhis skrev:
torsen skrev:
Brådhis skrev:
Man byter inte damask på styrleder. Man byter hela styrleden (i det här fallet den yttre). smile

Finns det över huvud taget lösa damasker/dammskydd till styrstagsändar?

Aldrig sett, men kanske finns det? Dock, givet var styrledens kulled befinner sig i förhållande till hjulet, brukar trasig damask innebära trött och grusfylld kulled... smile

Låter som bättre läge att byta styrleden... styrlederna då med andra ord?


Bussningarna till hämmarstagen verkade inte så komplicerat att byta. Såg lite tips man kan använda domkraft och hålla emot bl.a. (när bilen väl är uppallad...)

Är väl det där med damaskerna vid styrlederna som verkar mer komplicerat. Risk att klämma åt klämmorna för hårt så damasken spänns sönder vid rotation. Läste nånstans att det kan ha blivit för mycket fett insprutat i damaskerna vid montage, vilket visar sig på det där viset. Torkar jag bort överflödet på utsidan är ju risken att en ev spricka blir exponerad och skapar mer elände?

244 Inlägg
6 december 2021
Trådstartare
#17
torsen skrev:
Angående slangklämmor på drivaxlar så finns det de, bl a jag, som hävdar att på bilar med lång fjädringsväg ska damasken/dammskyddet INTE ha någon slangklämma på "lillsidan" = drivaxeln.
Bättre att damasken/dammskyddet får "glida" på drivaxeln än, att den sträcks och kanske brister vid maximalt utfjädrat hjul tillsammans med fullt styrutslag.

Låter som jag borde låta det vara som det är? Eller torka av och kolla så inte damasken är sprucken?

4 158 Inlägg
6 december 2021
#18
Drivknutsdamasken: sätt åtminstånde dit en straps

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

* Voff voff *
10 702 Inlägg
6 december 2021
#19
skreech3 skrev:
Brådhis skrev:
torsen skrev:

Finns det över huvud taget lösa damasker/dammskydd till styrstagsändar?

Aldrig sett, men kanske finns det? Dock, givet var styrledens kulled befinner sig i förhållande till hjulet, brukar trasig damask innebära trött och grusfylld kulled... smile

Låter som bättre läge att byta styrleden... styrlederna då med andra ord?

Ja, utan tvekan.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

244 Inlägg
6 december 2021
Trådstartare
#20
spillolja skrev:
Drivknutsdamasken: sätt åtminstånde dit en straps

En straps?

Alltså, jag blir mest nyfiken på vad som gömmer sig under allt fett där. Vet inte om man ska ta fingrarna och dra bort och sen kleta tillbaka det om det ser alltför katastrofalt ut...

EDIT: Med handskar då så klart...
Senast redigerat av skreech3 (6 december 2021)


Sök