Krängningsstaget (yttre) handlar der nog om, och den kam du byta själv.
100%logiskt byte. Tänk bara på att du har spänning i staget, om hjulen är olika långt upptryckt i fjädringen.
Bästa är att hissa båda fram samtidigt.
Yttre styrled är inte hjärnkirurgi, men du behöver ett specialverktyg för att få loss tappen när mutter är borta. Tappen är konisk och måste pressas ur. Seriös hjulinställning rekomenderas efter styrledsbyte.
Det går att få TOE-vinkeln skaplig antingen genom att räkna varv eller medelst snöre om man har lite baskunskaper.
Men däck är dyra och snedslitna sådana + hjulinställning EFTER det är ju himla onödiga pengar.
Drivknutsdamasken är ett lite större jobb för nybörjare utan verktyg. (Gissar jag) Momentnyckel för drivknutens mutter/skruv, tex. Även bromsok måste i regel lossas också.
Låsringstång osv.
Eller plastkon om man ska trä den utifrån.
Skulle rekomendera verkstad för det faktiskt, alternativt så köpet du en rephandbok och läser på INNAN.
Och oavsett villet du gör själv så SKA DU PALLA UPP BILEN STADIGT!
Inte bara domkraft. Det är en hemsk död, och hemskt för den som hittar liket under bilen. Kanske ett barn som hittar sin förälder...
Senast redigerat av Mossan1 (5 december 2021)