3098
Sök

AKUT Patrikelfilter AudiA4 skit..

19 Inlägg
29 december 2021
Trådstartare
#21
Alltså svårt och förklara men jag svängde liksom vänster från en parkering ut mot en väg, så är det liksom två filer men jag trodde jag kunde åka över, så hela bilen small.. det skulle varit med på film ;(

19 Inlägg
29 december 2021
Trådstartare
#22
Alltså stackars Audi, kan inte förklara men i mitten av vägen är det ju liksom som en tjock kant, markering hela vägen mellan filerna och jag körde bara rätt över.

19 Inlägg
29 december 2021
Trådstartare
#23
Är jätte orolig nu, alltså bilen klarade ju det men tror ni det blev skador?

* Voff voff *
10 634 Inlägg
29 december 2021
#24
Dom flesta bilar är väldigt tåliga när det gäller att slå i under. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

19 Inlägg
29 december 2021
Trådstartare
#25
Brådhis skrev:
Dom flesta bilar är väldigt tåliga när det gäller att slå i under. smile

Tror du att det var enkel riktad? Vet inte om någon riktigt förstår hur jag menar men vill aldrig mer göra om det: alltså i marken var det liksom som en lång markering som en ”väg” med trottoar liksom som går hela vägen mellan två filer/vägar.


Men tack. Fälgen kanske tog någon smäll

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
29 december 2021
#26
Brådhis skrev:
Dom flesta bilar är väldigt tåliga när det gäller att slå i under. smile

ja ligger det inga vitala delar bakom bilen brukar det vara lungt smile

Kör fort så hinner inget hända...

1 134 Inlägg
29 december 2021
#27
Du körde över en refug menar du?
Det har hänt mig också, fick ett hjärnsläpp och bestämde mig för att svänga vänster i en korsning där man bara ska svänga höger roll jag tyckte inte kanten såg så hög ut men jäklar vad det dunsade till lol

Resultatet för mig blev att avgasröret delade på sig i skarven efter katalysatorn så jag fick åka de 12 milen hem med ett manligt, öronbedövande muller cool


19 Inlägg
29 december 2021
Trådstartare
#28
Steff240 skrev:
Du körde över en refug menar du?
Det har hänt mig också, fick ett hjärnsläpp och bestämde mig för att svänga vänster i en korsning där man bara ska svänga höger roll jag tyckte inte kanten såg så hög ut men jäklar vad det dunsade till lol

Resultatet för mig blev att avgasröret delade på sig i skarven efter katalysatorn så jag fick åka de 12 milen hem med ett manligt, öronbedövande muller cool

Stämmer! Refug är det!!!!

Åh nej nu måste jag lämna in bilen.

1 134 Inlägg
29 december 2021
#29
Julia_88 skrev:
Åh nej nu måste jag lämna in bilen.

Märker du inget fel på bilen behöver du nog inte åka till verkstaden....

Håll koll på marken under bilen bara så det inte är stora pölar med olja eller dylikt, DÅ bör du uppsöka verkstad wink


19 Inlägg
29 december 2021
Trådstartare
#30
Steff240 skrev:
Julia_88 skrev:
Åh nej nu måste jag lämna in bilen.

Märker du inget fel på bilen behöver du nog inte åka till verkstaden....

Håll koll på marken under bilen bara så det inte är stora pölar med olja eller dylikt, DÅ bör du uppsöka verkstad wink

Tack! Det var ingen direkt större refug den var inte alls så tjock som tur var, kan ju vara fälgen som tog stryk.

Sen då mina vänner kommer blåsta jag dela med mig av en bild, vad är detta för läge? Det stod M1 på skärmen och man hörde hur motorn bara blev högre och högre..

19 Inlägg
29 december 2021
Trådstartare
#31
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241743/241743-203809ed78dd8a5aff1773c5d735721d.jpg
Julia_88 skrev:
Steff240 skrev:
Julia_88 skrev:
Åh nej nu måste jag lämna in bilen.

Märker du inget fel på bilen behöver du nog inte åka till verkstaden....

Håll koll på marken under bilen bara så det inte är stora pölar med olja eller dylikt, DÅ bör du uppsöka verkstad wink

Tack! Det var ingen direkt större refug den var inte alls så tjock som tur var, kan ju vara fälgen som tog stryk.

Sen då mina vänner kommer blåsta jag dela med mig av en bild, vad är detta för läge? Det stod M1 på skärmen och man hörde hur motorn bara blev högre och högre..

Här är bilden, vad är det för läge och varför växlade han upp så och det står m1???

19 Inlägg
29 december 2021
Trådstartare
#32
Julia_88 skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241743/241743-203809ed78dd8a5aff1773c5d735721d.jpg
Julia_88 skrev:
Steff240 skrev:

Märker du inget fel på bilen behöver du nog inte åka till verkstaden....

Håll koll på marken under bilen bara så det inte är stora pölar med olja eller dylikt, DÅ bör du uppsöka verkstad wink

Tack! Det var ingen direkt större refug den var inte alls så tjock som tur var, kan ju vara fälgen som tog stryk.

Sen då mina vänner kommer blåsta jag dela med mig av en bild, vad är detta för läge? Det stod M1 på skärmen och man hörde hur motorn bara blev högre och högre..

Här är bilden, vad är det för läge och varför växlade han upp så och det står m1???

Konstigt den är på både N och D/S

4 261 Inlägg
30 december 2021
#33
Julia_88 skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241743/241743-203809ed78dd8a5aff1773c5d735721d.jpg
Julia_88 skrev:
Steff240 skrev:

Märker du inget fel på bilen behöver du nog inte åka till verkstaden....

Håll koll på marken under bilen bara så det inte är stora pölar med olja eller dylikt, DÅ bör du uppsöka verkstad wink

Tack! Det var ingen direkt större refug den var inte alls så tjock som tur var, kan ju vara fälgen som tog stryk.

Sen då mina vänner kommer blåsta jag dela med mig av en bild, vad är detta för läge? Det stod M1 på skärmen och man hörde hur motorn bara blev högre och högre..

Här är bilden, vad är det för läge och varför växlade han upp så och det står m1???

Andas^^ du la in växlingen i Manuellt läge dvs du kan växla bilen sj istället för att den ska växla sj. Det är det +- läget till höger är. M1 är alltså första växeln, rycker du spaken uppåt medans den är i manuellt läge så blir det m2-m3 osv osv, drar du spaken neråt så växlar du neråt. N är neutral och D är vanligt läge där bilen växlar sj, S läge är samma som D fast bilen blir lite rappare och sportigare och växlar sent dvs Sportläge. Hoppas du fick lite info nu^

Forummoderator
18 038 Inlägg
30 december 2021
#34
Tror det blivit såhär:
Ett skutt på refugen och TS har kommit när spaken eller den hoppat till själv. Första steget till höger är sportläge och om jag kommer ihåg rätt så ytterligare en puff på spakemn till hö/upp/ner ställer in manuell växling. M1 är ju att bilen går i manuellt läge på ettans växel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 243 Inlägg
30 december 2021
#35
Man för växelväljaren till höger ett knäpp när man är i D, och då blir det manuellt läge på S-tronic lådan.
Då kan du växla upp/ner genom att dra väljaren framåt eller bakåt.

I displayen står det då M1, istället för D1, osv.

Har du paddlar vid ratten så går den i "M" i några sekunder om du trycker + eller -.  Sedan automatiskt tillbaka till D.

Observera att spaken aldrig byter läge, utan alltid står vid D, rent fysiskt.
Man stegar upp eller ner, liksom.
Min 2017 A4 Stronic har "P" som en knapp på spaken. Står man i P får man  bromsa och drar två "knäpp" bakåt för D.  Från D till R är två knäpp fram.  Man kan dra max två knäpp fram/bak, eller stega ett i taget. (Två knuff fram för R från D, isf)
Men spaken går alltid till centrum igen.
Endast manuella läget (åt sidan) där spaken stannar kvar fysiskt)

Det blir P automatiskt om man stänger av motorn i D eller R.
Åker man på D och drar spaken bakåt får man sportläge (S1, osv)
Bakåt en gång till blir det D igen.
Användbart inför en omkörning, tex.
Senast redigerat av Mossan1 (30 december 2021)


Sök