Satt och kollade bak i tiden i serviceboken på min Honda Accord -92 efter lite översyn i bilen.
Tycker tändningen känns lite seg, vet inte om det kan ha att göra med den "nya" bensinen de har i nu för tiden, eller om det är något annat som tjallar.
Tändstiften byttes så sent som 2018, ca 1600 mil tillbaka. Tydligen byttes även luftfiltret då också.
Finns det några rekommendationer på när man ska byta sånt?
Läste om att luftfiltret borde bytas när man byter olja, vilket man tydligen inte gjorde när jag fick hjälp av verkstaden att byta i våras.
Beror på vad för tändstift din bil har. Titta i instrumentboken. På Honda CR-V 2015 och Suzuki Jimny 2006 ska tändstiften endast kontrolleras vid 10.000 mil. Står ingenting om när de ska bytas - bara kontrolleras.
1.600 mil rimmar inte med mina bilar.
Vet inte hur det känns när tändningen är seg. Berätta mer.
Beror på vad för tändstift din bil har. Titta i instrumentboken. På Honda CR-V 2015 och Suzuki Jimny 2006 ska tändstiften endast kontrolleras vid 10.000 mil. Står ingenting om när de ska bytas - bara kontrolleras.
1.600 mil rimmar inte med mina bilar.
Vet inte hur det känns när tändningen är seg. Berätta mer.
Svårt att förklara, men även om bilen stått inne eller haft motorvärmare i ett tag när den stått ute tar det som nån sekund extra för tändningen att få bilen att starta. Det kanske bara är en konspirationsteori att etanolinblandningen gör att bilen beter sig konstigt.
Något annat jag noterat är att den varvar upp högt direkt vid start, sen varvar ner en kort stund, för att varva upp på "normalläge", lite som att den är på väg att lägga av.
Förutsatt att motorn förbränner som den ska så håller tändstift i regel väldigt väldigt länge. Hur vet man att det är dags att byta? Första indikationen är givetvis driftstörningar på bilen. I andra hand är det visuell inspektion som krävs, man kollar hur förbränningen ser ut, kollar efter sprickor i porslinet osv.
Förutsatt att motorn förbränner som den ska så håller tändstift i regel väldigt väldigt länge. Hur vet man att det är dags att byta? Första indikationen är givetvis driftstörningar på bilen. I andra hand är det visuell inspektion som krävs, man kollar hur förbränningen ser ut, kollar efter sprickor i porslinet osv.
Nu hittade jag på instruktionsboken tillslut. De rekommenderade byte efter 4000 mil, eller vartannat år. Jag vet inte om det sista är en sanning med modifikation eller bara försiktighetsåtgärd.
Plockade ut luftfiltret som hastigast. Såg inte jättesotigt ut jämfört med de bilder jag sett på filter.
4000mil tycker jag låter rätt vettigt, 2 års intervall tycker jag dock låter lite väl extremt. Men tillverkare brukar ju ha rätt duktig marginal i sina service-rekommendationer. Bättre det än att folk kommer på löpande band med "defekta bilar" för att dom överskred rekommenderad serviceintervall
Det enda i serviceintervall jag personligen anser man ska vara väldigt noga med är kamremsbyten och olja+filter. Det blir så otroligt dyrt om remmen går av, om man inte har en "Non-interference"-motor(som t ex volvo 8v rödblockare), eller om oljefiltret geggar igen så motorn inte smörjs ordentligt.
Resten kan man smita undan med(även om jag starkt avråder till det) och själv hålla koll på.
Luftfiltret ser f.ö. dugligt ut, men det bör nog bytas senast vid nästa service iaf.
är du fundersam på tändstiften så ta upp dom och kolla! snabbast och enklast!
Jag har fått för mig att det kan finnas starkström i anslutning till tändstiften, eller är det bara en myt? Något annat man bör tänka på när man skruvar ur och kollar dem?
4000mil tycker jag låter rätt vettigt, 2 års intervall tycker jag dock låter lite väl extremt. Men tillverkare brukar ju ha rätt duktig marginal i sina service-rekommendationer. Bättre det än att folk kommer på löpande band med "defekta bilar" för att dom överskred rekommenderad serviceintervall
Det enda i serviceintervall jag personligen anser man ska vara väldigt noga med är kamremsbyten och olja+filter. Det blir så otroligt dyrt om remmen går av, om man inte har en "Non-interference"-motor(som t ex volvo 8v rödblockare), eller om oljefiltret geggar igen så motorn inte smörjs ordentligt.
Resten kan man smita undan med(även om jag starkt avråder till det) och själv hålla koll på.
Luftfiltret ser f.ö. dugligt ut, men det bör nog bytas senast vid nästa service iaf.
Kamremsskicket är inget de påpekade senast de kikade på bilen. Men det har inte bytts ut under de snart 10 år jag ägt bilen. Kan nog vara dags för kamremsbyte snart i så fall.
är du fundersam på tändstiften så ta upp dom och kolla! snabbast och enklast!
Jag har fått för mig att det kan finnas starkström i anslutning till tändstiften, eller är det bara en myt? Något annat man bör tänka på när man skruvar ur och kollar dem? :)
Starkström (Ampere) är det inte, är dock rätt "hög" spänning (Volt) men är motorn avstängd gör det inget
Skickat 1000V genom fingertoppen vid isolationstest och långt innan dess även lossat tändkablar med motorn igång och haft fingrarna för nära.... Ont gör det, men inte dödligt ;)
Vibecheck.
----
Brukar finnas rätt bra guider med hur ett tändstift ska och inte ska se ut, intervallerna är väldigt olika mellan tillverkarna
"Samtliga Hondabilar som sålts i Sverige sedan 1995 är kompatibla med E10." Sitter det en LEAN-burn i en 1992 kanske?
Alla Hondabilar med pgmfi är ok för E10 så det är lugnt då det sträcker sig ner till 80-talet. Ts: Vad är det för motorkod på din Accord? F20? Som sagt, plocka ur stiften och kolla. Men borsta inte av dem med stålborste. Din beskrivning kan även tyda på dåligt/dåligt laddat batteri?
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
"Samtliga Hondabilar som sålts i Sverige sedan 1995 är kompatibla med E10." Sitter det en LEAN-burn i en 1992 kanske?
Alla Hondabilar med pgmfi är ok för E10 så det är lugnt då det sträcker sig ner till 80-talet. Ts: Vad är det för motorkod på din Accord? F20? Som sagt, plocka ur stiften och kolla. Men borsta inte av dem med stålborste. Din beskrivning kan även tyda på dåligt/dåligt laddat batteri?
Varför avrådes från att borsta rent med stålborste? Menar du att man endast ska använda "BOSCH"-verktyget(det röda som gapar som en krokodil)? Rekommenderar koll och ev byte tändstiftskablar.
"Samtliga Hondabilar som sålts i Sverige sedan 1995 är kompatibla med E10." Sitter det en LEAN-burn i en 1992 kanske?
Alla Hondabilar med pgmfi är ok för E10 så det är lugnt då det sträcker sig ner till 80-talet. Ts: Vad är det för motorkod på din Accord? F20? Som sagt, plocka ur stiften och kolla. Men borsta inte av dem med stålborste. Din beskrivning kan även tyda på dåligt/dåligt laddat batteri?
Varför avrådes från att borsta rent med stålborste? Menar du att man endast ska använda "BOSCH"-verktyget(det röda som gapar som en krokodil)? Rekommenderar koll och ev byte tändstiftskablar.
Stiften har en beläggning som blir förstörd om man borstar dem med stålborste. Jag resonerar även som så att om man behöver borsta stiften så beror det på något som inte stämmer.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
"Samtliga Hondabilar som sålts i Sverige sedan 1995 är kompatibla med E10." Sitter det en LEAN-burn i en 1992 kanske?
Alla Hondabilar med pgmfi är ok för E10 så det är lugnt då det sträcker sig ner till 80-talet. Ts: Vad är det för motorkod på din Accord? F20? Som sagt, plocka ur stiften och kolla. Men borsta inte av dem med stålborste. Din beskrivning kan även tyda på dåligt/dåligt laddat batteri?
Skulle vara dåligt batteri i så fall, det har suttit i ganska länge. Men bilen har startat i alla väder (förutom när jag råkade glömma bildörren öppen en natt)....
Nu kollade jag i manualen, kamaxelrem ska bytas var 10000 mil, så ligger nästan mitt emellan ett sådant spann. Jag vill minnas att den byttes vid 9900 mil.
Men alltså, om en kamaxelrem skulle gå av, vad händer om man är ute på en väg? Säger det SCHKLONK och motorn stannar eller börjar det smälla och ha sig?
Idag är det ju svårt att hitta nånstans att köra in och stanna om man kör på dessa satans mitträckesvägar. Blir man ju hatad av 10 000 bilister bakom om man tvingas stanna akut där det är enfiligt....