3709
Sök

Dra el för dragkrok på jänkare

30 Inlägg
22 december 2021
Trådstartare
#1
Jag har byggt en egen dragkrok till min Caprice-69. Nu behöver jag hjälp med hur/var jag kopplar kablarna som ska gå ut till dragkrokskontakten. Jag vill inte koppla via bakljus med hjälp av strömtjuvar, jag vill göra det den besvärliga vägen så det blir snyggt och prydligt..

Tack på förhand.


Forummoderator
10 576 Inlägg
22 december 2021
#2
wikman83 skrev:
Jag vill inte koppla via bakljus med hjälp av strömtjuvar

Det är liksom så man gör.... Sen bör du ju löda skarvarna istället för strömtjuvar bara.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

30 Inlägg
22 december 2021
Trådstartare
#3
torpis skrev:
wikman83 skrev:
Jag vill inte koppla via bakljus med hjälp av strömtjuvar

Det är liksom så man gör.... Sen bör du ju löda skarvarna istället för strömtjuvar bara.

Jag kanske är helt ute och cyklar, men det känns ju som att det måste finnas ett betydligt snyggare tillvägagångssätt..
Det känns lite trist om det ska behöva se ut som det gjordes på fyllan timmen innan man kopplade vagnen och drog till Västerås…


Forummoderator
10 576 Inlägg
22 december 2021
#4
wikman83 skrev:
torpis skrev:
wikman83 skrev:
Jag vill inte koppla via bakljus med hjälp av strömtjuvar

Det är liksom så man gör.... Sen bör du ju löda skarvarna istället för strömtjuvar bara.

Jag kanske är helt ute och cyklar, men det känns ju som att det måste finnas ett betydligt snyggare tillvägagångssätt..
Det känns lite trist om det ska behöva se ut som det gjordes på fyllan timmen innan man kopplade vagnen och drog till Västerås…

Det är signalerna till glödlamporna man vill åt och det är ju där dom finns. Man kan ju med kabelstrumpa och lite buntband få det att se snyggt ut ändå. Även moderna bilar med eftermonterad dragkrok har precis denna tillsynes tattiga lösning.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

* Voff voff *
10 603 Inlägg
22 december 2021
#5
Bara man undviker strömtjuvar är man förlåten för det mesta i sammanhanget...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 127 Inlägg
23 december 2021
#6
Vill man vara riktigt seriös kan man hämta strömmen framme vid säkringarna smile Sen stoppar man in kablarna i nåt tidstypiskt kabelskydd och drar under golvmattan eller på något annat lämpligt ställe bakåt.


Forummoderator
10 576 Inlägg
23 december 2021
#7
Steff240 skrev:
Vill man vara riktigt seriös kan man hämta strömmen framme vid säkringarna smile Sen stoppar man in kablarna i nåt tidstypiskt kabelskydd och drar under golvmattan eller på något annat lämpligt ställe bakåt.

Installera CAN bus och sånt med smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 417 Inlägg
23 december 2021
#8
Har du kollat så det inte finns extra stift på baklamporna? Många äldre bilar utan can-bus har det helt eller delvis. Min V70 Tex har extra stift för blinkers och bromsljus, så är bara pos. Ljus man måste koppla själv på den.

Annars skarvar man in sig på kablaget till bakljusen. INTE med nå j-a strömtjuvar dock! Sånt skit hör hemma i soptunnan... Använd riktiga isolerade kabelskor istället.
Hur det sen ser ut är helt upp till dig, du kan få det att se ut allt mellan råttbo och bättre-än-orginal.


30 Inlägg
25 december 2021
Trådstartare
#9
Steff240 skrev:
Vill man vara riktigt seriös kan man hämta strömmen framme vid säkringarna smile Sen stoppar man in kablarna i nåt tidstypiskt kabelskydd och drar under golvmattan eller på något annat lämpligt ställe bakåt.

Så det skulle alltså funka att ta ström framme vid säkringsdosan?
Tar man blinkers därifrån också eller tar man den vid reläet eller?


* Voff voff *
10 603 Inlägg
25 december 2021
#10
wikman83 skrev:
Steff240 skrev:
Vill man vara riktigt seriös kan man hämta strömmen framme vid säkringarna smile Sen stoppar man in kablarna i nåt tidstypiskt kabelskydd och drar under golvmattan eller på något annat lämpligt ställe bakåt.

Så det skulle alltså funka att ta ström framme vid säkringsdosan?
Tar man blinkers därifrån också eller tar man den vid reläet eller?

Det enda du vinner(?) på det är ju att du får dra långa kablar. Om du gör en förgrening direkt i säkringsdosan eller vid bakljusen har ju noll och ingen betydelse för funktionen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 454 Inlägg
26 december 2021
#11
Brådhis skrev:
wikman83 skrev:
Steff240 skrev:
Vill man vara riktigt seriös kan man hämta strömmen framme vid säkringarna smile Sen stoppar man in kablarna i nåt tidstypiskt kabelskydd och drar under golvmattan eller på något annat lämpligt ställe bakåt.

Så det skulle alltså funka att ta ström framme vid säkringsdosan?
Tar man blinkers därifrån också eller tar man den vid reläet eller?

Det enda du vinner(?) på det är ju att du får dra långa kablar. Om du gör en förgrening direkt i säkringsdosan eller vid bakljusen har ju noll och ingen betydelse för funktionen.

För några decennier sedan gjorde jag en "specialare" på en offroadbil.
Ville inte belasta det ordinarie elsystemet, och dessutom få ett par andra faciliteter.
Jag drog en 7-ledad kabel från säkringarna framme till eluttaget bak.
Monterade även säkringar i början.
Jorden drog jag inte hela vägen.
Fick härigenom 3 elledningar över till andra funktioner = "ständig ström" samt 2 arbetsbelysningar.

30 Inlägg
26 december 2021
Trådstartare
#12
Brådhis skrev:
wikman83 skrev:
Steff240 skrev:
Vill man vara riktigt seriös kan man hämta strömmen framme vid säkringarna smile Sen stoppar man in kablarna i nåt tidstypiskt kabelskydd och drar under golvmattan eller på något annat lämpligt ställe bakåt.

Så det skulle alltså funka att ta ström framme vid säkringsdosan?
Tar man blinkers därifrån också eller tar man den vid reläet eller?

Det enda du vinner(?) på det är ju att du får dra långa kablar. Om du gör en förgrening direkt i säkringsdosan eller vid bakljusen har ju noll och ingen betydelse för funktionen.

Jaha okej, det är det enda jag vinner alltså?!? Fan att jag inte visste det innan, och vilken tur att jag har dig, som kan tala om för mig vilken vision jag har med det hela!
Stort tack för att du har öppnat mina ögon.


30 Inlägg
26 december 2021
Trådstartare
#13
Lucif3r skrev:
Har du kollat så det inte finns extra stift på baklamporna? Många äldre bilar utan can-bus har det helt eller delvis. Min V70 Tex har extra stift för blinkers och bromsljus, så är bara pos. Ljus man måste koppla själv på den.

Annars skarvar man in sig på kablaget till bakljusen. INTE med nå j-a strömtjuvar dock! Sånt skit hör hemma i soptunnan... Använd riktiga isolerade kabelskor istället.
Hur det sen ser ut är helt upp till dig, du kan få det att se ut allt mellan råttbo och bättre-än-orginal.

Näe, det har jag iochförsig inte gjort, får ta en kik nästa gång jag är i garaget.


145 Inlägg
26 december 2021
#14
Tänk även på att om bilen har blinkers och bromsljus i samma så kan det bli pyssel att få att funka. De 50-talare jag byggt drag på har jag tagit signal för blinkers och bromsljus från kontakten under instrumentbrädan (med en vanlig 3G1mm2 gummiklädd kabel) och signal till bakljus från skyltbelysningen. Har även gjort en låda med 4 mini-reläer för att avlasta original kabelstam.

Har mao dragit en gummiklädd 3G1mm2 från brädan och en 16mm2 från batteriet till en låda med fyra reläer i bagaget. 16mm2 eller större behövs om du vill kunna driva kylskåp i husvagn eller något liknande som tar mycket ström från släpvagnskontakten.

30 Inlägg
26 december 2021
Trådstartare
#15
Znixer skrev:
Tänk även på att om bilen har blinkers och bromsljus i samma så kan det bli pyssel att få att funka. De 50-talare jag byggt drag på har jag tagit signal för blinkers och bromsljus från kontakten under instrumentbrädan (med en vanlig 3G1mm2 gummiklädd kabel) och signal till bakljus från skyltbelysningen. Har även gjort en låda med 4 mini-reläer för att avlasta original kabelstam.

Har mao dragit en gummiklädd 3G1mm2 från brädan och en 16mm2 från batteriet till en låda med fyra reläer i bagaget. 16mm2 eller större behövs om du vill kunna driva kylskåp i husvagn eller något liknande som tar mycket ström från släpvagnskontakten.

Du skulle gärna få berätta mer ingående om kabeln från batteriet.
Kan ta det via e-post: Wikman.83@gmail.com

Mvh


* Voff voff *
10 603 Inlägg
26 december 2021
#16
wikman83 skrev:
Brådhis skrev:
wikman83 skrev:

Så det skulle alltså funka att ta ström framme vid säkringsdosan?
Tar man blinkers därifrån också eller tar man den vid reläet eller?

Det enda du vinner(?) på det är ju att du får dra långa kablar. Om du gör en förgrening direkt i säkringsdosan eller vid bakljusen har ju noll och ingen betydelse för funktionen.

Jaha okej, det är det enda jag vinner alltså?!? Fan att jag inte visste det innan, och vilken tur att jag har dig, som kan tala om för mig vilken vision jag har med det hela!
Stort tack för att du har öppnat mina ögon.

Nå´n som bara fick mjuka klappar i år...? Kämpa! Det kommer en jul nästa år också. roll

För oss som inte fick en kristallkula i julklapp kan det ju vara en idé att då beskriva din vision(!)...? Du skriver att du vill ha det snyggt och prydligt, min första tanke är då inte att snyggt och prydligt är att dra dubbla uppsättningar kablar genom hela bilen till ingen nytta, men det var tydligen fel...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

30 Inlägg
26 december 2021
Trådstartare
#17
Brådhis skrev:
wikman83 skrev:
Brådhis skrev:

Det enda du vinner(?) på det är ju att du får dra långa kablar. Om du gör en förgrening direkt i säkringsdosan eller vid bakljusen har ju noll och ingen betydelse för funktionen.

Jaha okej, det är det enda jag vinner alltså?!? Fan att jag inte visste det innan, och vilken tur att jag har dig, som kan tala om för mig vilken vision jag har med det hela!
Stort tack för att du har öppnat mina ögon.

Nå´n som bara fick mjuka klappar i år...? Kämpa! Det kommer en jul nästa år också. roll

För oss som inte fick en kristallkula i julklapp kan det ju vara en idé att då beskriva din vision(!)...? Du skriver att du vill ha det snyggt och prydligt, min första tanke är då inte att snyggt och prydligt är att dra dubbla uppsättningar kablar genom hela bilen till ingen nytta, men det var tydligen fel...

Okej
Jag ber dig läsa min frågeställning en gång till. Och man behöver inte veta mer om min vision än vad som framgår i huvudinlägget, där beskriver jag klart och tydligt att jag inte vill ”koppla via bakljus med hjälp av strömtjuvar, jag vill göra det den besvärliga vägen, så det blir snyggt och prydligt”. Jag tillägger nu, att jag helst vill slippa att koppla in mig vid bakljuset helt och hållet, därav mitt intresse att få bekräftat om det går att koppla in på säkringsdosan.

Sen bör jag kanske tillägga att jag inte finner det fult för ögat med kablar dragna längs golvet, kanske till och med i samma kabelskydd som övrigt, redan befintligt, kablage och dolda av den mycket snygga och prydliga golvmattan.


* Voff voff *
10 603 Inlägg
26 december 2021
#18
wikman83 skrev:
Brådhis skrev:
wikman83 skrev:
Jaha okej, det är det enda jag vinner alltså?!? Fan att jag inte visste det innan, och vilken tur att jag har dig, som kan tala om för mig vilken vision jag har med det hela!
Stort tack för att du har öppnat mina ögon.

Nå´n som bara fick mjuka klappar i år...? Kämpa! Det kommer en jul nästa år också. roll

För oss som inte fick en kristallkula i julklapp kan det ju vara en idé att då beskriva din vision(!)...? Du skriver att du vill ha det snyggt och prydligt, min första tanke är då inte att snyggt och prydligt är att dra dubbla uppsättningar kablar genom hela bilen till ingen nytta, men det var tydligen fel...

Okej
Jag ber dig läsa min frågeställning en gång till. Och man behöver inte veta mer om min vision än vad som framgår i huvudinlägget, där beskriver jag klart och tydligt att jag inte vill ”koppla via bakljus med hjälp av strömtjuvar, jag vill göra det den besvärliga vägen, så det blir snyggt och prydligt”. Jag tillägger nu, att jag helst vill slippa att koppla in mig vid bakljuset helt och hållet, därav mitt intresse att få bekräftat om det går att koppla in på säkringsdosan.

Sen bör jag kanske tillägga att jag inte finner det fult för ögat med kablar dragna längs golvet, kanske till och med i samma kabelskydd som övrigt, redan befintligt, kablage och dolda av den mycket snygga och prydliga golvmattan.

Så ja, nu kom det lite mer info... Bra!

Köp en vanlig 7-ledarkabel (eller 13 om så önskas), likadan som redan sannolikt går i dragstången till ditt släp, och dra från samma plats där bakljusen matas och bak till släpvagnskontakten. Finns hos varenda biltillbehörsaffär och då får du ju redan från början rätt färger på kablarna.

Dock tror jag inte du ska mata direkt från säkringsboxen eftersom den högst sannolikt ligger innan reglagen/kontakterna, så det enda du uppnår då är att allt lyser hela tiden... Du får leta upp tex bromsljuskontakten eller dess relä, blinkersreläet osv.
Senast redigerat av Brådhis (26 december 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

30 Inlägg
26 december 2021
Trådstartare
#19
Brådhis skrev:
wikman83 skrev:
Brådhis skrev:

Nå´n som bara fick mjuka klappar i år...? Kämpa! Det kommer en jul nästa år också. roll

För oss som inte fick en kristallkula i julklapp kan det ju vara en idé att då beskriva din vision(!)...? Du skriver att du vill ha det snyggt och prydligt, min första tanke är då inte att snyggt och prydligt är att dra dubbla uppsättningar kablar genom hela bilen till ingen nytta, men det var tydligen fel...

Okej
Jag ber dig läsa min frågeställning en gång till. Och man behöver inte veta mer om min vision än vad som framgår i huvudinlägget, där beskriver jag klart och tydligt att jag inte vill ”koppla via bakljus med hjälp av strömtjuvar, jag vill göra det den besvärliga vägen, så det blir snyggt och prydligt”. Jag tillägger nu, att jag helst vill slippa att koppla in mig vid bakljuset helt och hållet, därav mitt intresse att få bekräftat om det går att koppla in på säkringsdosan.

Sen bör jag kanske tillägga att jag inte finner det fult för ögat med kablar dragna längs golvet, kanske till och med i samma kabelskydd som övrigt, redan befintligt, kablage och dolda av den mycket snygga och prydliga golvmattan.

Så ja, nu kom det lite mer info... Bra!

Köp en vanlig 7-ledarkabel (eller 13 om så önskas), likadan som redan sannolikt går i dragstången till ditt släp, och dra från samma plats där bakljusen matas och bak till släpvagnskontakten. Finns hos varenda biltillbehörsaffär och då får du ju redan från början rätt färger på kablarna.

Dock tror jag inte du ska mata direkt från säkringsboxen eftersom den högst sannolikt ligger innan reglagen/kontakterna, så det enda du uppnår då är att allt lyser hela tiden... Du får leta upp tex bromsljuskontakten eller dess relä, blinkersreläet osv.

Visst kan jag splitta matningen från färdljuset och dela den med positionsljuset?
Eller tänker jag helt galet?


* Voff voff *
10 603 Inlägg
26 december 2021
#20
wikman83 skrev:
Brådhis skrev:
wikman83 skrev:

Okej
Jag ber dig läsa min frågeställning en gång till. Och man behöver inte veta mer om min vision än vad som framgår i huvudinlägget, där beskriver jag klart och tydligt att jag inte vill ”koppla via bakljus med hjälp av strömtjuvar, jag vill göra det den besvärliga vägen, så det blir snyggt och prydligt”. Jag tillägger nu, att jag helst vill slippa att koppla in mig vid bakljuset helt och hållet, därav mitt intresse att få bekräftat om det går att koppla in på säkringsdosan.

Sen bör jag kanske tillägga att jag inte finner det fult för ögat med kablar dragna längs golvet, kanske till och med i samma kabelskydd som övrigt, redan befintligt, kablage och dolda av den mycket snygga och prydliga golvmattan.

Så ja, nu kom det lite mer info... Bra!

Köp en vanlig 7-ledarkabel (eller 13 om så önskas), likadan som redan sannolikt går i dragstången till ditt släp, och dra från samma plats där bakljusen matas och bak till släpvagnskontakten. Finns hos varenda biltillbehörsaffär och då får du ju redan från början rätt färger på kablarna.

Dock tror jag inte du ska mata direkt från säkringsboxen eftersom den högst sannolikt ligger innan reglagen/kontakterna, så det enda du uppnår då är att allt lyser hela tiden... Du får leta upp tex bromsljuskontakten eller dess relä, blinkersreläet osv.

Visst kan jag splitta matningen från färdljuset och dela den med positionsljuset?
Eller tänker jag helt galet?

Menar du halvljus skulle jag säga nej, menar du positionsljus så säger jag ja. Men utan att veta hur saker och ting är dimensionerade kan en reläsats vara att rekommendera så du inte eldar upp något.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök