2995
Sök

Flytande packning, behövs det?

233 Inlägg
28 mars 2022
Trådstartare
#1
Kollat igenom ett par guider för att byta diverse packningar på bilen för oljetråg och kåpan på motorn och vissa säger att man ska använda "liquid gasket", flytande packning. Är det något ni rekommenderar här eller är det bara onödigt kladd?

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
28 mars 2022
#2
det beror på..   jag föredrar att använda exakt vad dom använder på fabrik inga alternativa lösningar..   har det suttit en vanlig pappers packning så monterar jag en sånt.  har dom använt något speciellt packningsmatrial på tub använder jag deras egna..   tex som vag oftast kör med Grön till ytor mellan 2aluminum delar  tex mellan topp och kamaxelhållaren.
och att dom kör deras vita mellan plåtoljetråget och motorn osv  och då är det vw orginal grejer som är det man väljer inget annat

Kör fort så hinner inget hända...

233 Inlägg
29 mars 2022
Trådstartare
#3
Gjorde en kik i manualen så verkar det vara sådant som ska in i vissa hörn på packningen. Nu verkar originalmärket vara svår att få tag på. Håller mig borta från Biltemas grejs, finns det premium-varianter man kan lita på som flytande packning? Permatex?

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 mars 2022
#4
Loctite.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 421 Inlägg
29 mars 2022
#5
Beror ju helt på motor.... Volvo's vitblockare t ex måste ha specialklister för kamkåpan och helst tråget också. Där blir det inte bra med nå universalskladd.


233 Inlägg
29 mars 2022
Trådstartare
#6
caromania skrev:
Loctite.

Superlim?

7 454 Inlägg
29 mars 2022
#7
På bl a JEEP:s banjolock förekommer inga packningar.
Där är det "tubpackning/klister" som gäller.
När man rengjort banjo och lock noga från gammalt klister så lägger man på en sträng på locket.
Väntar en kvart så klistret hinner torka lite.
Monterar locket utan att dra skruvarna annat än för hand.
Efter en kvart, när klistret är nästan helt fast, drar man skruvarna "för gott".

När det gäller plåtlock så kan man med fördel "justera hålen".
D v s med en hammare eller klubba helt lätt slå så att inte "sönderdragna" hålytor buktar ut, och försvårar tätning.

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
29 mars 2022
#8
Lucif3r skrev:
Beror ju helt på motor.... Volvo's vitblockare t ex måste ha specialklister för kamkåpan och helst tråget också. Där blir det inte bra med nå universalskladd.

samma sak på vag..    deras gröna är för att sätta ihop 2alu delar.

Kör fort så hinner inget hända...

233 Inlägg
29 mars 2022
Trådstartare
#9
Lucif3r skrev:
Beror ju helt på motor.... Volvo's vitblockare t ex måste ha specialklister för kamkåpan och helst tråget också. Där blir det inte bra med nå universalskladd.

Vad är det för skillnad på en sån mot universalklister? Hållbarhet? Motstånd mot olja/bensin, etc?

233 Inlägg
29 mars 2022
Trådstartare
#10
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-0454774e56e4be99cc498506e76a34fb.jpg

Man ska visst bara ha flytande packning, klister eller vad det nu ska vara, på de fyra hörn där kåpan har en öppning på höger o vänster sida. Inte fattat varför men känns ju rätt extremt att lägga ut 5-600 på packning som förmodligen inte används mer än en tiondel?

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 mars 2022
#11
skreech3 skrev:
caromania skrev:
Loctite.

Superlim?

Loctite är ett varumärke. De har en stor mängd produkter som ”flytande packning”, låsvätska och annan flänstätning beroende på vad som ska göras.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

233 Inlägg
30 mars 2022
Trådstartare
#12
caromania skrev:
skreech3 skrev:
caromania skrev:
Loctite.

Superlim?

Loctite är ett varumärke. De har en stor mängd produkter som ”flytande packning”, låsvätska och annan flänstätning beroende på vad som ska göras.

Men va dum jag är, naturligtvis. Då ska jag kolla efter deras produkter.

2 421 Inlägg
30 mars 2022
#13
skreech3 skrev:
Lucif3r skrev:
Beror ju helt på motor.... Volvo's vitblockare t ex måste ha specialklister för kamkåpan och helst tråget också. Där blir det inte bra med nå universalskladd.

Vad är det för skillnad på en sån mot universalklister? Hållbarhet? Motstånd mot olja/bensin, etc?

I det ovanstående exemplet så fungerar volvo's packning bra precis exakt motsatt mot "vanlig" flytande packning - den stelnar när syret försvinner. Silikonbaserade packningar är och förblir kletiga/flexibla, med relativt stor risk - beroende på vart det används - att leta sig in där det inte hör hemma.

Som kuriosa så är volvos packning gjort av loctite, och finns att få tag på under loctite-märket. Jag kommer dock inte ihåg modellbetäckningen på just den dock... 510? 537? Nått sånt...


97 Inlägg
30 mars 2022
#14
510 är loctites röda flänstätning som härdar när där det inte finns syre.
Senast redigerat av nucken (30 mars 2022)


233 Inlägg
30 mars 2022
Trådstartare
#15
nucken skrev:
510 är loctites röda flänstätning som härdar när där det inte finns syre.

Men är inte detta för metall mot metall? Hur blir det med gummi (eller vad packningen är gjord av) mot metall?

97 Inlägg
30 mars 2022
#16
skreech3 skrev:
nucken skrev:
510 är loctites röda flänstätning som härdar när där det inte finns syre.

Men är inte detta för metall mot metall? Hur blir det med gummi (eller vad packningen är gjord av) mot metall?

Precis 510 är primärt för metall mot metall. Använder det för gjutjärn-gjutjärn eller gjutjärn-aluminium på jobbet.
Men kollar man listan så står det "makes or dresses gasket"
Så tolkar att det går att använda som "packningsklister" så länge en yta är av metall.

Och eftersom den är anerob alltså härdar där det saknas syre så kommer överflöd bara sköljas ut i oljan, eller vad man nu skall täta.
Istället för att som packningssilikon bli obehagliga klumpar som fastnar där man inte vill ha dom.


2 421 Inlägg
31 mars 2022
#17
Japp, används för att "limma ihop" 2 metalldelar. Volvos vitblockare använder den för kamkåpan, oljetråget och gördeln Den enda "riktiga" packning som finns på dom är topplockspackningen big_smile (Nu räknar jag givetvis inte med accessoarer såsom olje-/vattenpump, kamaxlar osv).

Men det är som sagt volvos vitblockare det... Jag känner inte till speciellt många andra motorer som använder ett sånt klister från fabrik.


233 Inlägg
18 april 2022
Trådstartare
#18
Så var kan man köpa sån här tub-packning egentligen? Mekonomen? ÖoB? big_smile

2 421 Inlägg
18 april 2022
#19
Svårt att säga utan att veta vad för motor/bil det rör sig om wink
Men det brukar gå fint att åka till märkesverkstaden och köpa från dom, då får man rätt...


233 Inlägg
19 april 2022
Trådstartare
#20
Lucif3r skrev:
Svårt att säga utan att veta vad för motor/bil det rör sig om wink
Men det brukar gå fint att åka till märkesverkstaden och köpa från dom, då får man rätt...

Det är en Honda. Kollade på diverse guider om de hade nån tub, nån sa att det var upp till var och en att avgöra om det ens behövdes. En föreslog Permatex nån svart tub. Närmsta verkstad här i krokarna säljer nån sån här、RTV silikon

https://www.autoexperten.se/produkt/pac … -67585721/

Vette fasen om det duger,de andra märkena verkar svåra att få tag på.


Sök