4706
Sök

Volvo S80 klonkar vid växling.

10 Inlägg
19 april 2022
Trådstartare
Tja på er.
Tänkte höra med er om jag kan få lite hjälp med ett problem jag har med min Volvo S80 2.4T 2001.

Om jag tex ska iväg med bilen, lägger i 1:an och släpper upp kopplingen, så klonkar det till  på höger sida. Samma gäller för alla växlar.
Det låter inget om jag smyger upp kopplingen. Låter även om jag typ "juckar" bilen på ettans växel eller med handbroms aktiverad.
Samt om jag ligger på tex 3:an o gasar på o sen släpper för att sen gasa så kluckar / klinkar det.

Jag e ingen mekaniker alls, men jag har sett att bussningen till det övre motorfästet som sitter mot torpedväggen är trasigt, typ delat i 2 delar. Men kan det göra så att det klonkar ?
Vet inte hur dom övriga bussningarna är.

Mvh

* Voff voff *
10 751 Inlägg
19 april 2022
FredoFrance skrev:
Tja på er.
Tänkte höra med er om jag kan få lite hjälp med ett problem jag har med min Volvo S80 2.4T 2001.

Om jag tex ska iväg med bilen, lägger i 1:an och släpper upp kopplingen, så klonkar det till  på höger sida. Samma gäller för alla växlar.
Det låter inget om jag smyger upp kopplingen. Låter även om jag typ "juckar" bilen på ettans växel eller med handbroms aktiverad.
Samt om jag ligger på tex 3:an o gasar på o sen släpper för att sen gasa så kluckar / klinkar det.

Jag e ingen mekaniker alls, men jag har sett att bussningen till det övre motorfästet som sitter mot torpedväggen är trasigt, typ delat i 2 delar. Men kan det göra så att det klonkar ?

Mvh

Definitivt! Det brukar också på sikt ha sönder flexröret på avgasröret om man kör för länge så...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

10 Inlägg
19 april 2022
Trådstartare
Brådhis skrev:
FredoFrance skrev:
Tja på er.

Mvh

Definitivt! Det brukar också på sikt ha sönder flexröret på avgasröret om man kör för länge så...

Gött o det "bara" skulle vara den då. Verkar vara enkelt att byta har jag sett på tuben.
Tack för ett snabbt svar.

* Voff voff *
10 751 Inlägg
19 april 2022
Inga problem. Ja, det är plättlätt att byta den. smile Extremt vanligt att dom är dåliga också.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 456 Inlägg
19 april 2022
Kolla även fästet på höger sida. Det brukar vara lika slut det, och är det tillräckligt slut så riskerar du att skrota drivaxlar.

10 Inlägg
19 april 2022
Trådstartare
Lucif3r skrev:
Kolla även fästet på höger sida. Det brukar vara lika slut det, och är det tillräckligt slut så riskerar du att skrota drivaxlar.

Ahh, o vart sitter den (förutom på höger sida) ? uppe / nere...under ?

Tack för svar

2 456 Inlägg
19 april 2022
"Under", man ser det från hjulhuset.

10 Inlägg
19 april 2022
Trådstartare
Lucif3r skrev:
"Under", man ser det från hjulhuset.

Ah ok, är det den som sitter bakom flärpen på höger sida ? Har sett nå clip om den med....hmm lika bra o byta alla om man ändå ska in o gröta. Även den under...fästet till vxl.lådan.

Sök