3855
Sök

Varför får man inte ha dubbdäck i Norge??

1 582 Inlägg
4 februari 2007
Trådstartare
#1
Tjenare

Det är så att två av mina vänner har redan flyttat till Oslo, de gjorde det i fredags och på lördagen så får jag sms av min vän att hon fått 1000:- böter för att hon har dubbdäck på sin bil.

Jag trodde hon drev med mig så jag ringde upp henne och hon sa att de var sant och då var hon påväg med bilen hem till Sverige.

Jag vet inte vad jag ska göra då jag bara har dubbdäck och sommardäck, och tydligen måste man ha friktionsdäck sad och jag flyttar till Oslo fredagen som kommer nu.

Ska ringa till vägverket på måndag och kolla med dom, men ville bara skriva även här då det finns folk som jobbar i Norge och jag undrar vad ni gör egentligen.

Nu är jag verkligen tacksam för all hjälp jag kan få då jag inte har råd att köpa mig friktionsdäck bara sådär sad

Mvh Pappi

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
4 februari 2007
#2
Det är bara att börja dra ut dubbarna så blir det som vanliga friktions däck...


269 Inlägg
4 februari 2007
#3
Konstigt , har flera bekanta som bor i norge o de har dubbdäck på sina bilar ... Men då bor dom inte i oslo om det kanske har når med det att göra

VW Passat R Tdi 4motion

1 161 Inlägg
4 februari 2007
#4
TdiR skrev:
Konstigt , har flera bekanta som bor i norge o de har dubbdäck på sina bilar ... Men då bor dom inte i oslo om det kanske har når med det att göra

de ä bara i oslo som man inte får åka me dubb.. så har ja  fattat de iaf på kusin min som jobbar i norge

1 582 Inlägg
4 februari 2007
Trådstartare
#5
Okej fan vad skumt alltså att det bara är i Oslo som man inte får ha dubb tycker jag sad

Får ringa vägverket och kolla vad jag ska göra, för nya däck har jag inte råd med.

DFFL
9 020 Inlägg
4 februari 2007
#6
Förmodligen vill de inte ha onödigt slitage på gatorna inne i stan eller något.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Live the dream
358 Inlägg
4 februari 2007
#7
whitesnake skrev:
Det är bara att börja dra ut dubbarna så blir det som vanliga friktions däck...

Jag skulle inte råda att dra ur dubben...friktions däck bygger på en helt annan teknik.
Friktions däck kallas också för lamell däck.
Anledningen till att man inte får köra på dubb i Europa/Norge är att det saboterar asfalten..
Kanska självklart... tycker att vi skall ha samma påbud i Sverige. (kör själv på lamell däck)
Senast redigerat av DeLorean (4 februari 2007)

I want to die in my sleep like my grandfather..
Not screaming and yelling like the passengers in his car....
"DeLorean DMC-12 -82 Vin#10429"
Min bil underhålls här!!

1 582 Inlägg
4 februari 2007
Trådstartare
#8
Nej jag förstår att dubbdäck förstör asfalten/gatorna. Men tycker det är ändå konstigt.
Aja får se helt enkelt vad vägverket säger smile

231 Inlägg
4 februari 2007
#9
Stämmer bra att man inte får köra med dubbdäck i Oslo stad, om man inte har betalat dubbavgift dvs. Det var troligtvis därför man bötfällde. Det är alltså helt ok att köra med dubb men det kostar...

http://www.visitnorway.com/templates/NT … ?id=162768

Anledningen till detta är inte enbart slitaget utan även av miljöskäl, då dubben, särskilt när det är torrt skapar en massa farliga partiklar..
Senast redigerat av 9-5 AERO M-06 (4 februari 2007)


1 582 Inlägg
4 februari 2007
Trådstartare
#10
Tack så otroligt mycket för hemsidan 9-5 AERO M-06

Men jag fatta inte riktigt angående avgiften, hur mycket kostar det månadsvis? För jag är sugen på att betala, men förstår inte riktigt häller hur jag ska gå till väga, vilka jag ska kontakta osv.

Drop Shop
926 Inlägg
4 februari 2007
#11
Pappi skrev:
Tack så otroligt mycket för hemsidan 9-5 AERO M-06

Men jag fatta inte riktigt angående avgiften, hur mycket kostar det månadsvis? För jag är sugen på att betala, men förstår inte riktigt häller hur jag ska gå till väga, vilka jag ska kontakta osv.

kolla upp så det inte blir billigare att köpa nya/bättre begagnade friktionsdäck smile


231 Inlägg
4 februari 2007
#12
Pappi skrev:
Tack så otroligt mycket för hemsidan 9-5 AERO M-06

Men jag fatta inte riktigt angående avgiften, hur mycket kostar det månadsvis? För jag är sugen på att betala, men förstår inte riktigt häller hur jag ska gå till väga, vilka jag ska kontakta osv.

Det kostar 400 Nok= 446 Sek/månad. Agiften betalar du på tex bensinstationer på väg in i Oslo. Där får du ett märke att fästa i vindrutan som visar att du har betalat och slipper därmed böter. Står ganska tydligt på sidan jag länkade till, samt via en länk där...

http://www.google.se/search?sourceid=na … nok+in+sek


1 582 Inlägg
4 februari 2007
Trådstartare
#13
Har sökt lite på blocket, men jag hittar inga alls hmm är villig att betala 1500:- för 4st däck på plåtisar om någon har till salu big_smile

1 893 Inlägg
4 februari 2007
#14
Pappi skrev:
Har sökt lite på blocket, men jag hittar inga alls hmm är villig att betala 1500:- för 4st däck på plåtisar om någon har till salu big_smile

Vad har du för bil då? hjulen skall väl passa på bilen med, de kommer i olika storlekar. wink


1 582 Inlägg
4 februari 2007
Trådstartare
#15
Har en Seat Toledo. Bultmönster 100/4 smile

52 Inlägg
5 februari 2007
#16
Om däcken du har är i bra skick kan du säkert byta dem med någon som har friktionsdäck men vill ha dubb!

1 582 Inlägg
5 februari 2007
Trådstartare
#17
Jo sant som du säger, men det kanske har löst sig, min kusin ska försöka fixa friktionsdäck åt mig tills på fredag så då slipper man få böter eller köpa sig korter som tillåter att använda dubbdäck smile

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
5 februari 2007
#18
DeLorean skrev:
whitesnake skrev:
Det är bara att börja dra ut dubbarna så blir det som vanliga friktions däck...

Jag skulle inte råda att dra ur dubben...friktions däck bygger på en helt annan teknik.
Friktions däck kallas också för lamell däck.
Anledningen till att man inte får köra på dubb i Europa/Norge är att det saboterar asfalten..
Kanska självklart... tycker att vi skall ha samma påbud i Sverige. (kör själv på lamell däck)

Hej DeLorean

Jag vill bara påpeka hur fel du har i ditt utalande... Friktionsdäck och dubbdäck är identiska förutom just dubbarna. Om du kollar lite noga på ett friktions däck så ser du till och med att hål för dubbarna sitter där.

Om du kollar runt lite i böcker om däck eller ringer till en däckfirma så får du veta att det är samma däck om du frågar.

Mvh Dennis


1 893 Inlägg
5 februari 2007
#19
Riktiga friktions däck (Som greppar ordentligt.) har så kallade "lameller" på hela ytan mot vägbanan.
Däck som är gjorda för att ha dubb har den del där dubben skall sitta "hel" dvs lameller saknas, så man har någonstans att borra in dubben i. Där lameller sitter går det inte fästa dubben.
Där emot finns det dubbdäck att köpa där man inte monterat dubb.
Så ni har båda rätt till viss del.
Men ett riktigt friktions däck är alltså annorlunda byggt än ett dubbdäck.


Live the dream
358 Inlägg
5 februari 2007
#20
whitesnake skrev:
DeLorean skrev:
whitesnake skrev:
Det är bara att börja dra ut dubbarna så blir det som vanliga friktions däck...

Jag skulle inte råda att dra ur dubben...friktions däck bygger på en helt annan teknik.
Friktions däck kallas också för lamell däck.
Anledningen till att man inte får köra på dubb i Europa/Norge är att det saboterar asfalten..
Kanska självklart... tycker att vi skall ha samma påbud i Sverige. (kör själv på lamell däck)

Hej DeLorean

Jag vill bara påpeka hur fel du har i ditt utalande... Friktionsdäck och dubbdäck är identiska förutom just dubbarna. Om du kollar lite noga på ett friktions däck så ser du till och med att hål för dubbarna sitter där.

Om du kollar runt lite i böcker om däck eller ringer till en däckfirma så får du veta att det är samma däck om du frågar.

Mvh Dennis

Nä du...det finns inga hål för dub på mina däck

I want to die in my sleep like my grandfather..
Not screaming and yelling like the passengers in his car....
"DeLorean DMC-12 -82 Vin#10429"
Min bil underhålls här!!


Sök